2024/09/20 更新

写真a

ヤマシタ タイチ
山下 太一
YAMASHITA,Taichi
所属
外国語学部 助教
職名
助教
連絡先
メールアドレス
外部リンク

学位

  • PhD in Applied Linguistics & Technology ( Iowa State University )

研究キーワード

  • ICTを活用した外国語教育

  • 第二言語ライティング

  • 言語テスト

  • 研究手法

研究分野

  • 人文・社会 / 日本語教育

  • 人文・社会 / 外国語教育

学歴

  • アイオワ州立大学   大学院博士課程   応用言語学専攻

    2016年8月 - 2021年5月

      詳細を見る

  • テキサス工科大学   大学院修士課程   応用言語学専攻

    2014年8月 - 2016年5月

      詳細を見る

  • ワシントン大学セントルイス校   日本語教育研修プログラム(ALLEX)

    2014年6月 - 2014年7月

      詳細を見る

  • 三重大学   教育学部   英語教育専攻

    2010年4月 - 2014年3月

      詳細を見る

経歴

  • 関西大学   外国語学部   助教

    2024年4月 - 現在

      詳細を見る

  • 日本英語検定協会   制作部   分析・研究開発担当

    2022年8月 - 2024年3月

      詳細を見る

  • トレド大学   世界言語文化学部   特任助教

    2021年8月 - 2022年5月

      詳細を見る

  • アイオワ州立大学   英語学部   リサーチアシスタント

    2020年5月 - 2020年8月

      詳細を見る

  • Educational Testing Service   リサーチインターン

    2019年6月 - 2019年7月

      詳細を見る

  • アイオワ州立大学   英語学部   ティーチングアシスタント

    2018年8月 - 2021年5月

      詳細を見る

  • EFジャパン   非常勤講師

    2016年6月 - 2016年7月

      詳細を見る

  • アイオワ州立大学   英語学部   リサーチアシスタント

    2016年5月 - 2018年8月

      詳細を見る

  • テキサス工科大学   古典現代言語文学学部   ティーチングアシスタント

    2014年8月 - 2016年5月

      詳細を見る

▼全件表示

論文

  • An application of many-facet Rasch measurement to evaluate automated essay scoring: A case of ChatGPT-4.0 査読

    Taichi Yamashita

    Research Methods in Applied Linguistics   3 ( 3 )   2024年12月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 責任著者   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1016/j.rmal.2024.100133

    researchmap

  • Why replicate? Systematic review of calls for replication in Language Teaching 査読

    Taichi Yamashita, Reza Neiriz

    Research Methods in Applied Linguistics   2024年4月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 責任著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1016/j.rmal.2023.100091

    researchmap

  • Analyzing Likert scale surveys with Rasch models 査読

    Taichi Yamashita

    Research Methods in Applied Linguistics   2022年12月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 責任著者   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1016/j.rmal.2022.100022

    researchmap

  • Automated written corrective feedback: Error-correction performance and timing of delivery 査読

    Jim Ranalli, Taichi Yamashita

    Language Learning & Technology   2022年11月

     詳細を見る

    掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    CONTRIBUTORS: Jim Ranalli, Taichi Yamashita

    researchmap

  • Effectiveness and inclusiveness of locally adapted human-delivered synchronous written corrective feedback for English referential articles 査読

    Taichi Yamashita

    Computer Assisted Language Learning   1 - 34   2022年5月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 責任著者   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Informa {UK} Limited  

    DOI: 10.1080/09588221.2022.2068612

    researchmap

  • Evaluating the validity of Ottó’s language analytical ability test 査読

    Taichi Yamashita

    Research Methods in Applied Linguistics   1 ( 1 )   100001 - 100001   2022年4月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 責任著者   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Elsevier {BV}  

    DOI: 10.1016/j.rmal.2021.100001

    researchmap

  • The impact of one’s response to the teacher’s feedback on the same person’s and the partner’s learning in paired writing 査読

    Taichi Yamashita

    Journal of Second Language Studies   5 ( 1 )   58 - 85   2022年1月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 責任著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:John Benjamins Publishing Company  

    CONTRIBUTORS: Taichi Yamashita

    DOI: 10.1075/jsls.21006.yam

    researchmap

  • Corrective feedback in computer-mediated collaborative writing and revision contributions 査読

    Taichi Yamashita

    Language Learning & Technology   2021年6月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 責任著者   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    researchmap

  • The comparative effects of metalinguistic clue and metalinguistic explanation in computer-mediated form-focused practice: Does prior knowledge matter? 査読

    Taichi Yamashita

    Computer Assisted Language Learning   32 ( 1-2 )   98 - 117   2019年1月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 責任著者   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Informa {UK} Limited  

    DOI: 10.1080/09588221.2018.1488736

    researchmap

  • Rod Ellis (ed): Reflections on Task-Based Language Teaching

    Taichi Yamashita, Long He

    Applied Linguistics   42 ( 2 )   366 - 370   2019年1月

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 責任著者   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1093/applin/amy066

    researchmap

  • The Effectiveness of Structured Input and Structured Output on the Acquisition of Japanese Comparative Sentences 査読

    Taichi Yamashita, Takehiro Iizuka

    Foreign Language Annals   50 ( 2 )   387 - 397   2017年6月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Wiley  

    DOI: 10.1111/flan.12272

    researchmap

  • Review of Written Corrective Feedback for L2 Development

    Taichi Yamashita

    Journal of Response to Writing   3 ( 2 )   93 - 97   2017年

     詳細を見る

    担当区分:筆頭著者, 責任著者  

    researchmap

  • The Investigation of Learning Strategies of American Learners of Chinese and Japanese for Character Learning

    Yamashita, T, Hung, H

    East European Journal of Psycholinguistics   3 ( 1 )   140 - 149   2016年6月

     詳細を見る

    掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.29038/eejpl.2016.3.1.tai

    researchmap

▼全件表示

書籍等出版物

  • Tests That Second Language Teachers Make and Use

    ( 担当: 分担執筆 範囲: An end of chapter quiz and a final examination for beginning-level Japanese language learners)

    Cambridge Scholars Publishing  2019年11月  ( ISBN:1527539016

     詳細を見る

    総ページ数:555   記述言語:英語  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

講演・口頭発表等

  • Divisibility of second language ability across proficiency groups: Evidence from large-scale, operational English tests 国際会議

    Yamashita, T, Nakamura, K

    Academic Forum on English Language Testing in Asia (AFELTA)  2023年9月 

     詳細を見る

  • Construct validity in view of replication in linguistic experimentation

    Yamashita, T

    American Association for Applied Linguistics (AAAL)  2023年3月 

     詳細を見る

    会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(公募)  

    researchmap

  • Developing L2 pragmatics instruction materials using task-based needs analysis

    Mohammad, A, Yamashita, T

    Pragmatics & Language Learning Conference  2022年9月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Perceptions of syntactic complexity: Comparing expert, native speaker, and L2 learner judgments

    Saricaoglu, A, Yamashita, T

    EuroSLA  2022年8月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • An exploratory study on practicality of synchronous corrective feedback in a college-level English-as-a-Second-Language writing classrooms in the United States

    Yamashita, T

    The Conference of the International Association for Language Learning Technology  2021年6月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • A systematic review of calls for replication in Language Teaching: Why do we think we need replication? 招待

    Yamashita, T, Neiriz, R

    the BAAL/CUP Research Synthesis in Applied Linguistics and TESOL Online Seminar  2021年6月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    researchmap

  • On a complementary relationship between LAA and revision: Findings from two classroom-based studies

    Yamashita, T

    UMU L2 Writing Research Seminar  2021年5月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Linguistic needs analysis on email communication for international students at an American university

    Muhammad, A, Yamashita, T

    American Association for Applied Linguistics (AAAL)  2021年3月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Tracking masked variance in collaborative writing: Do uneven work distributions predict uneven learning?

    Yamashita, T

    Second Language Research Forum  2020年10月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Corrective feedback in synchronous computer-mediated collaborative writing: Potential interactions among learner-internal, learner-external, and task-as-process factors

    Yamashita, T

    International Conference on Task-Based Language Teaching  2019年8月 

     詳細を見る

    会議種別:ポスター発表  

    researchmap

  • Synchronous automated written corrective feedback: Effects on L2 college students’ revision behavior and text quality

    Ranalli, J, Yamashita, T

    American Association of Applied Linguistics (AAAL)  2019年3月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • The effects of task repetition on the use of epistemic stance markers: Corpus-based study

    Yamashita, T

    Pronunciation in Second Language Learning and Teaching and Technology for Second Language Learning  2018年9月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • The effects of synchronous corrective feedback in computer-mediated collaborative writing

    Yamashita, T

    Symposium on Second Language Writing  2018年8月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Effects of real-time automated written corrective feedback on self-initiated revision and writing quality

    Ranalli, J, Yamashita, T

    Symposium on Second Language Writing  2018年8月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • The effects of synchronous written corrective feedback in computer-mediated collaborative writing

    Yamashita, T

    Second Language Research Forum (SLRF)  2017年10月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • The effectiveness of synchronous WCF in collaborative writing on the accurate use of English articles

    Yamashita, T

    Technology for Second Language Learning (TSLL)  2017年9月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • The Theorization of Learning Outcome in an Automated Written Corrective Feedback Program; What Distinguishes it from Traditional Corrective Feedback?

    Yamashita, T

    The Computer Assisted Language Instruction Consortium (CALICO)  2017年5月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Comparing the Quality and Quantity of Automated Corrective Feedback Provided by Grammarly versus MS Word

    Ranalli, J, Yamashita, T, Catherine, B

    The Computer Assisted Language Instruction Consortium (CALICO)  2017年5月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • The Effects of In/direct Corrective Feedback in EFL Writing

    Yamashita, T

    TESOL International Convention  2017年3月 

     詳細を見る

    会議種別:ポスター発表  

    researchmap

  • The effects of explicit and implicit CF on the acquisition of Japanese transaction verbs

    Yamashita, T

    American Association for Applied Linguistics (AAAL)  2017年3月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • The investigation of strategies used by American learners of Hanzi/Kanji

    Hung, H, Yamashita, T

    American Council on The Teaching of Foreign Languages (ACTFL)  2016年11月 

     詳細を見る

    会議種別:ポスター発表  

    researchmap

  • The Effects of Un/Focused and In/Direct Feedback

    Yamashita, T

    The Japan Association For Language Teaching (JALT)  2016年11月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • The significance of triangulation in written corrective feedback research

    Yamashita, T

    Midwest Association of Language Testers conference  2016年10月 

     詳細を見る

    会議種別:ポスター発表  

    researchmap

  • The effectiveness of focused and unfocused corrective feedback on Japanese orthography, overall accuracy, complexity, fluency

    Yamashita, T

    Symposium on Second Language Writing  2016年10月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • The comparative effects of focused and unfocused CF

    Yamashita, T

    第46回中部地区英語教育学会 三重大会  2016年6月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • The Effects of Focused and Unfocused Written Corrective Feedback on Japanese Orthography and Learners’ Perception

    Yamashita, T

    Conference on Applied Linguistics & Intercultural Communication in Higher Education  2016年4月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • The effectiveness of focused and unfocused corrective feedback on Japanese orthography, overall accuracy, complexity, fluency

    Yamashita, T

    TESOL, Applied Linguistics, Foreign Languages Conference  2016年4月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • The Investigation of Strategies Used by American Learners of Hanzi and Kanji

    Yamashita, T, Hung, H

    Conference on Applied Linguistics & Intercultural Communication in Higher Education  2016年4月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • The Effectiveness of Structured Input and Structured Output

    Farley, A, Iizuka, T, Yamashita, T

    Purdue Languages and Cultures Conference  2016年3月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • The Investigation of Strategy Use among English Learners of Chinese and Japanese for Learning Hanzi and Kanji

    Hung, H, Yamashita, T

    Texas Tech University Graduate Student Research Conference  2015年10月 

     詳細を見る

    会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

▼全件表示

受賞

  • 学生賞

    2021年6月   国際言語教育テクノロジー学会  

     詳細を見る

  • 学生賞

    2017年3月   アメリカ応用言語学学会  

     詳細を見る

  • 学長フェローシップ

    2016年8月   アイオワ州立大学  

     詳細を見る

  • 学長賞

    2014年3月   三重大学  

     詳細を見る

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 英語ライティング自動採点ツールとしての生成AIの一貫性・厳しさ・バイアスの解明

    研究課題/領域番号:24K22479  2024年7月 - 2025年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  研究活動スタート支援

    山下 太一

      詳細を見る

    配分額:1300000円 ( 直接経費:1000000円 、 間接経費:300000円 )

    researchmap

学術貢献活動

  • American Association for Applied Linguistics

    役割:査読

    2024年 - 現在

     詳細を見る

  • Language Testing

    役割:査読

    2024年 - 現在

     詳細を見る

  • Educational Assessment, Evaluation and Accountability

    役割:査読

    2024年 - 現在

     詳細を見る

  • アジア言語評価学会

    役割:企画立案・運営等

    2023年9月

     詳細を見る

    種別:学会・研究会等 

    researchmap

  • アジア英語テスト学会

    役割:企画立案・運営等

    2023年9月

     詳細を見る

  • Language Awareness

    役割:査読

    2023年 - 現在

     詳細を見る

  • Journal of Writing Research

    役割:査読

    2023年 - 現在

     詳細を見る

  • Frontiers in Communication

    役割:査読

    2022年 - 現在

     詳細を見る

  • Research Methods in Applied Linguistics

    役割:査読

    2022年 - 現在

     詳細を見る

  • System

    役割:査読

    2022年 - 現在

     詳細を見る

  • Foreign Language Annals

    役割:査読

    2021年 - 現在

     詳細を見る

  • JALT Journal

    役割:査読

    2021年 - 現在

     詳細を見る

  • Language Assessment Quarterly

    役割:査読

    2021年 - 現在

     詳細を見る

  • Language Learning & Technology

    役割:査読

    2021年 - 現在

     詳細を見る

  • Studies in Applied Linguistics & TESOL

    役割:査読

    2021年 - 現在

     詳細を見る

  • Computer Assisted Language Learning

    役割:査読

    2020年 - 現在

     詳細を見る

▼全件表示