Social links
LinkedIn / The Open Science Framework / Google Scholar / ResearchGate
2025/09/06 更新
Social links
LinkedIn / The Open Science Framework / Google Scholar / ResearchGate
PhD in Applied Linguistics & Technology ( Iowa State University )
研究手法
言語テスト
ICTを活用した外国語教育
第二言語ライティング
人文・社会 / 外国語教育
アイオワ州立大学 大学院博士課程 応用言語学専攻
2016年8月 - 2021年5月
テキサス工科大学 大学院修士課程 応用言語学専攻
2014年8月 - 2016年5月
ワシントン大学セントルイス校 日本語教育研修プログラム(ALLEX)
2014年6月 - 2014年7月
三重大学 教育学部 英語教育専攻
2010年4月 - 2014年3月
関西大学 外国語学部 助教
2024年4月 - 現在
日本英語検定協会 制作部 分析・研究開発担当
2022年8月 - 2024年3月
トレド大学 世界言語文化学部 特任助教
2021年8月 - 2022年5月
アイオワ州立大学 英語学部 リサーチアシスタント
2020年5月 - 2020年8月
Educational Testing Service リサーチインターン
2019年6月 - 2019年7月
アイオワ州立大学 英語学部 ティーチングアシスタント
2018年8月 - 2021年5月
EFジャパン 非常勤講師
2016年6月 - 2016年7月
アイオワ州立大学 英語学部 リサーチアシスタント
2016年5月 - 2018年8月
テキサス工科大学 古典現代言語文学学部 ティーチングアシスタント
2014年8月 - 2016年5月
Exploring potential biases in GPT-4o’s ratings of English language learners’ essays 査読
Taichi Yamashita
Language Testing 2025年4月
An application of many-facet Rasch measurement to evaluate automated essay scoring: A case of ChatGPT-4.0 査読
Taichi Yamashita
Research Methods in Applied Linguistics 3 ( 3 ) 2024年12月
Sadeghi, K., & Douglas, D. (Eds.). (2023). Fundamental Considerations in Technology Mediated Language Assessment (1st ed.).
Taichi Yamashita
Studies in Language Assessment 2024年12月
Why replicate? Systematic review of calls for replication in Language Teaching 査読
Taichi Yamashita, Reza Neiriz
Research Methods in Applied Linguistics 2024年4月
Analyzing Likert scale surveys with Rasch models 査読
Taichi Yamashita
Research Methods in Applied Linguistics 2022年12月
Automated written corrective feedback: Error-correction performance and timing of delivery 査読
Jim Ranalli, Taichi Yamashita
Language Learning & Technology 2022年11月
Effectiveness and inclusiveness of locally adapted human-delivered synchronous written corrective feedback for English referential articles 査読
Taichi Yamashita
Computer Assisted Language Learning 1 - 34 2022年5月
Evaluating the validity of Ottó’s language analytical ability test 査読
Taichi Yamashita
Research Methods in Applied Linguistics 1 ( 1 ) 100001 - 100001 2022年4月
The impact of one’s response to the teacher’s feedback on the same person’s and the partner’s learning in paired writing 査読
Taichi Yamashita
Journal of Second Language Studies 5 ( 1 ) 58 - 85 2022年1月
Corrective feedback in computer-mediated collaborative writing and revision contributions 査読
Taichi Yamashita
Language Learning & Technology 2021年6月
The comparative effects of metalinguistic clue and metalinguistic explanation in computer-mediated form-focused practice: Does prior knowledge matter? 査読
Taichi Yamashita
Computer Assisted Language Learning 32 ( 1-2 ) 98 - 117 2019年1月
Rod Ellis (ed): Reflections on Task-Based Language Teaching
Taichi Yamashita, Long He
Applied Linguistics 42 ( 2 ) 366 - 370 2019年1月
The Effectiveness of Structured Input and Structured Output on the Acquisition of Japanese Comparative Sentences 査読
Taichi Yamashita, Takehiro Iizuka
Foreign Language Annals 50 ( 2 ) 387 - 397 2017年6月
Review of Written Corrective Feedback for L2 Development
Taichi Yamashita
Journal of Response to Writing 3 ( 2 ) 93 - 97 2017年
Yamashita, T, Hung, H
East European Journal of Psycholinguistics 3 ( 1 ) 140 - 149 2016年6月
Tests That Second Language Teachers Make and Use
( 担当: 分担執筆 範囲: An end of chapter quiz and a final examination for beginning-level Japanese language learners)
Cambridge Scholars Publishing 2019年11月 ( ISBN:1527539016 )
Exploring GPT-4o’s bias in the assessment of English language learners’ essays
Yamashita, T
American Association for Applied Linguistics 2025年3月
英作文の自動採点における生成AIの可能性 招待
山下太一
関西大学メディア懇談会 2024年11月
Exploring ChatGPT’s potential as automated essay scoring with many-faceted Rasch measurement analysis
Technology for Second Language Learning Conference 2024年10月
Divisibility of second language ability across proficiency groups: Evidence from large-scale, operational English tests 国際会議
Yamashita, T, Nakamura, K
Academic Forum on English Language Testing in Asia (AFELTA) 2023年9月
Construct validity in view of replication in linguistic experimentation
Yamashita, T
American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2023年3月
Developing L2 pragmatics instruction materials using task-based needs analysis
Mohammad, A, Yamashita, T
Pragmatics & Language Learning Conference 2022年9月
Perceptions of syntactic complexity: Comparing expert, native speaker, and L2 learner judgments
Saricaoglu, A, Yamashita, T
EuroSLA 2022年8月
An exploratory study on practicality of synchronous corrective feedback in a college-level English-as-a-Second-Language writing classrooms in the United States
Yamashita, T
The Conference of the International Association for Language Learning Technology 2021年6月
A systematic review of calls for replication in Language Teaching: Why do we think we need replication? 招待
Yamashita, T, Neiriz, R
the BAAL/CUP Research Synthesis in Applied Linguistics and TESOL Online Seminar 2021年6月
On a complementary relationship between LAA and revision: Findings from two classroom-based studies
Yamashita, T
UMU L2 Writing Research Seminar 2021年5月
Linguistic needs analysis on email communication for international students at an American university
Muhammad, A, Yamashita, T
American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2021年3月
Tracking masked variance in collaborative writing: Do uneven work distributions predict uneven learning?
Yamashita, T
Second Language Research Forum 2020年10月
Corrective feedback in synchronous computer-mediated collaborative writing: Potential interactions among learner-internal, learner-external, and task-as-process factors
Yamashita, T
International Conference on Task-Based Language Teaching 2019年8月
Synchronous automated written corrective feedback: Effects on L2 college students’ revision behavior and text quality
Ranalli, J, Yamashita, T
American Association of Applied Linguistics (AAAL) 2019年3月
The effects of task repetition on the use of epistemic stance markers: Corpus-based study
Yamashita, T
Pronunciation in Second Language Learning and Teaching and Technology for Second Language Learning 2018年9月
The effects of synchronous corrective feedback in computer-mediated collaborative writing
Yamashita, T
Symposium on Second Language Writing 2018年8月
Effects of real-time automated written corrective feedback on self-initiated revision and writing quality
Ranalli, J, Yamashita, T
Symposium on Second Language Writing 2018年8月
The effects of synchronous written corrective feedback in computer-mediated collaborative writing
Yamashita, T
Second Language Research Forum (SLRF) 2017年10月
The effectiveness of synchronous WCF in collaborative writing on the accurate use of English articles
Yamashita, T
Technology for Second Language Learning (TSLL) 2017年9月
The Theorization of Learning Outcome in an Automated Written Corrective Feedback Program; What Distinguishes it from Traditional Corrective Feedback?
Yamashita, T
The Computer Assisted Language Instruction Consortium (CALICO) 2017年5月
Comparing the Quality and Quantity of Automated Corrective Feedback Provided by Grammarly versus MS Word
Ranalli, J, Yamashita, T, Catherine, B
The Computer Assisted Language Instruction Consortium (CALICO) 2017年5月
The Effects of In/direct Corrective Feedback in EFL Writing
Yamashita, T
TESOL International Convention 2017年3月
The effects of explicit and implicit CF on the acquisition of Japanese transaction verbs
Yamashita, T
American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2017年3月
The investigation of strategies used by American learners of Hanzi/Kanji
Hung, H, Yamashita, T
American Council on The Teaching of Foreign Languages (ACTFL) 2016年11月
The Effects of Un/Focused and In/Direct Feedback
Yamashita, T
The Japan Association For Language Teaching (JALT) 2016年11月
The significance of triangulation in written corrective feedback research
Yamashita, T
Midwest Association of Language Testers conference 2016年10月
The effectiveness of focused and unfocused corrective feedback on Japanese orthography, overall accuracy, complexity, fluency
Yamashita, T
Symposium on Second Language Writing 2016年10月
The comparative effects of focused and unfocused CF
Yamashita, T
第46回中部地区英語教育学会 三重大会 2016年6月
The Effects of Focused and Unfocused Written Corrective Feedback on Japanese Orthography and Learners’ Perception
Yamashita, T
Conference on Applied Linguistics & Intercultural Communication in Higher Education 2016年4月
The effectiveness of focused and unfocused corrective feedback on Japanese orthography, overall accuracy, complexity, fluency
Yamashita, T
TESOL, Applied Linguistics, Foreign Languages Conference 2016年4月
The Investigation of Strategies Used by American Learners of Hanzi and Kanji
Yamashita, T, Hung, H
Conference on Applied Linguistics & Intercultural Communication in Higher Education 2016年4月
The Effectiveness of Structured Input and Structured Output
Farley, A, Iizuka, T, Yamashita, T
Purdue Languages and Cultures Conference 2016年3月
The Investigation of Strategy Use among English Learners of Chinese and Japanese for Learning Hanzi and Kanji
Hung, H, Yamashita, T
Texas Tech University Graduate Student Research Conference 2015年10月
学生賞
2021年6月 国際言語教育テクノロジー学会
学生賞
2017年3月 アメリカ応用言語学学会
学長フェローシップ
2016年8月 アイオワ州立大学
学長賞
2014年3月 三重大学
Developing and Validating AI-Powered Interactive Role-Play Tasks for Assessing L2 Pragmatic Competence
研究課題/領域番号:25K00483 2025年4月 - 2029年3月
日本学術振興会 科学研究費助成事業 基盤研究(B)
新谷 奈津子, 菅井 康祐, 水本 篤, 大和 知史, 小泉 利恵, 山下 太一
生成AIがライティングに与える影響の包括的解明―過程と成果物の観点から
研究課題/領域番号:25K16380 2025年4月 - 2028年3月
日本学術振興会 科学研究費助成事業 若手研究
山下 太一
2025年4月 - 2027年3月
関西大学 若手研究者育成経費
山下太一
担当区分:研究代表者
英語ライティング自動採点ツールとしての生成AIの一貫性・厳しさ・バイアスの解明
研究課題/領域番号:24K22479 2024年7月 - 2025年3月
日本学術振興会 科学研究費助成事業 研究活動スタート支援
山下 太一
International Journal of Applied Linguistics
役割:査読
2025年 - 現在
Japan Language Testing Association (JLTA) Journal
役割:査読
2025年 - 現在
Journal of Japanese Linguistics
役割:査読
2025年 - 現在
Educational Assessment, Evaluation and Accountability
役割:査読
2024年 - 現在
American Association for Applied Linguistics
役割:査読
2024年 - 現在
Language Testing
役割:査読
2024年 - 現在
Academic Forum on English Language Testing in Asia (AFELTA)
役割:企画立案・運営等
2023年9月
Asian Association for Language Assessment (AALA)
役割:企画立案・運営等
2023年9月
Language Awareness
役割:査読
2023年 - 現在
Journal of Writing Research
役割:査読
2023年 - 現在
Frontiers in Communication
役割:査読
2022年 - 現在
System
役割:査読
2022年 - 現在
Research Methods in Applied Linguistics
役割:査読
2022年 - 現在
Foreign Language Annals
役割:査読
2021年 - 現在
Studies in Applied Linguistics & TESOL
役割:査読
2021年 - 現在
Language Learning & Technology
役割:査読
2021年 - 現在
JALT Journal
役割:査読
2021年 - 現在
Language Assessment Quarterly
役割:査読
2021年 - 現在
Computer Assisted Language Learning
役割:査読
2020年 - 現在