Updated on 2024/09/13

写真a

 
YAMADA,Yoshinori
 
Organization
Division for Educational Advancement Associate Professor
Title
Associate Professor
External link

Degree

  • 博士(心理学) ( 関西大学 )

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Tertiary education

  • Humanities & Social Sciences / Educational psychology

Education

  • Kansai University   Graduate School, Division of Psychology   心理学専攻

    2010.4 - 2013.3

      More details

  • Kansai University   Graduate School, Division of Psychology   認知・発達心理学専攻

    2008.4 - 2010.3

      More details

Research History

  • Kansai University   Division of Teaching and Learning   Associate Professor

    2022

      More details

  • Osaka Sangyo University   Institute of Education

    2021 - 2022

      More details

  • Osaka Sangyo University   Institute of Education   Associate Professor

    2019 - 2021

      More details

  • Osaka Sangyo University   Institute of Education

    2017 - 2019

      More details

  • Osaka Sangyo University   Lecturer

    2016 - 2017

      More details

  • Kansai University   Division of Teaching and Learning

    2014 - 2016

      More details

  • 日本学術振興会   特別研究員(PD)(資格変更)

    2013 - 2014

      More details

  • 日本学術振興会   特別研究員(DC2)

    2012 - 2013

      More details

▼display all

Professional Memberships

▼display all

Committee Memberships

  •   大学教育学会誌編集委員会委員  

    2022.7 - Present   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

Papers

  • 卒業研究の評価結果に基づくカリキュラム改善の方法と課題 Reviewed

    西野毅朗, 山田嘉徳

    大学教育学会誌 = Journal of Japan Association for College and University Education   46 ( 1 )   151 - 161   2024.6

     More details

  • 授業改善に向かう大学教員の授業観・教育観の検討ー学習者中心の教育の視点からー Reviewed

    山田嘉徳, 関田一彦

    大学教育学会誌 = Journal of Japan Association for College and University Education   44 ( 2 )   40 - 50   2022.12

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    researchmap

  • 「コロナ禍における学生の学び」質的調査の振り返りから考える質的研究の要点 Reviewed

    山田 嘉徳, 上畠 洋佑, 山咲 博昭, 谷 美奈, 山路 茜, 西野 毅朗, 服部 憲児

    大学教育学会誌 = Journal of Japan Association for College and University Education   43 ( 2 )   134 - 138   2021.12

     More details

  • アクティブラーニングを対象とする授業づくり支援に向けた一考察―相互研修型FD理念を手がかりとして― Reviewed

    山田嘉徳, 今中舞衣子, 中山英治, 藤岡克則, 藤岡芳郎, 中原翔, 山田耕嗣, 榎真一

    大阪産業大学論集   ( 41 )   19 - 35   2021.3

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    大阪産業大学アクティブラーニング実践交流会FDセミナーの取組を題材に、相互研修型FDの理念を参照しながら、アクティブラーニングを取り入れた授業づくりへの示唆を導出するための実践研究を行った。

    researchmap

  • New Ways and Possibilities of Qualitative Research in Higher Education Reviewed

    42 ( 2 )   103 - 107   2020.12

     More details

    Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • Finding New Ways of Qualitative Research as a Learning Research Method That Captures the Learning and Growth of Students, Faculty, and Administrative Staff Reviewed

    41 ( 2 )   57 - 61   2020.1

     More details

    Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • Scale Construction of the Learning Process Focusing on "Demonstrative Report Based on Academic Writing" Reviewed

    ( 40 )   1 - 17   2020

     More details

    Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • The Influence of Perception about Relationship with Others in Class and Externalization in Active Learning Reviewed

    41 ( 1 )   88 - 96   2019.5

     More details

    Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • The Design of Learning Support Environment for Nurturing Academic Writing Skills in Higher Education

    岩﨑 千晶, 多田 泰紘, 寺島 紀衣, 佐々木 楓, 古川 智樹, 山田 嘉徳, 池田 佳子, 倉田 純一, 久保田 賢一, 中澤 務

    関西大学高等教育研究   ( 10 )   91 - 98   2019.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:関西大学教育開発支援センター  

    本研究ではライティングセンターによる個別チュータリング、eラーニング教材の開発、オンラインチュータリングを実施することで、アカデミック・ライティング力を育むための教育システムの開発とそのデザイン原則の導出を目指した。個別チュータリングに関しては授業連携による利用が約65%を占め、なかでも初年次教育の利用が多く、教員による利用指示の背景にはライティングセンター教職員との意見交換の機会が影響していることを示した。eラーニング教材に関しては、アカデミック・ライティング力を育むための一定の効果が見受けられた。またオンラインチュータリングに関しては、対面と同様であると感じている学生がいる一方で、構成を考える際に図式化することで理解が深まると考える学生もおり、相談内容に応じて対面が望ましい傾向が指摘された。加えて、学生のコミュニケーションスタイルにより対面とオンラインチュータリングに対する心理的距離が異なるため、両方の環境を整備する必要性が示された。平成28年度関西大学教育研究高度化促進費「アカデミック・ライティング力を育むための教育システム開発とデザイン原則の導出」の一部である。

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: http://hdl.handle.net/10112/16898

  • The Effect of Preparation and Externalization on Active Learning : Using a Multilevel Structural Equation Modeling Reviewed

    紺田 広明, 三保 紀裕, 本田 周二, 山田 嘉徳, 森 朋子, 溝上 慎一

    大学教育学会誌 = Journal of Japan Association for College and University Education   39 ( 2 )   39 - 47   2017.11

     More details

    Language:Japanese   Publisher:大学教育学会  

    CiNii Books

    researchmap

  • A Study of Learning and Utilization Possibility on Learning Commons Reviewed

    山田 嘉徳

    大阪産業大学論集. 人文・社会科学編 = Journal of Osaka Sangyo University   ( 30 )   1 - 14   2017

     More details

    Language:Japanese   Publisher:大阪産業大学学会  

    本研究は,ラーニング・コモンズにおける学びと活用可能性について,状況的学習論を理論的枠組みとして用いて検討するものである。A大学のラーニング・コモンズをフィールドとし,ラーニング・コモンズという場について調べ考えるという学習活動に取り組んだ65名の学生を対象に,学習活動に使用したワークシートから得られた自由記述文に対して共起ネットワーク分析を施した。結果,【通常教室と異なる場】,【個人・協働学習の場】,【友達同士で集まる場】,【飲み物を楽しみながら授業の宿題に関して相談し合える場】,【気分転換を図りながらリラックスして勉強できる場】,【発表練習ができる場】,【多様な形のコミュニケーションが可能な場】,【その他】の8 つの群が抽出された。得られた群を参照しつつ,文化的透明性概念を手がかりに,ラーニング・コモンズにおける学びと活用可能性について分析的に論じた。またLCの学びを分析する際の視点として,学習者にとっての学習概念の更新を促す「照射」の概念を取り入れることの有効性を論じ,LCの学習論の構築に向けた今後の展望を述べた。

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: http://id.nii.ac.jp/1338/00001914/

  • <Articles by the Center Staff and Research Fellows>

    溝上 慎一, 森 朋子, 紺田 広明, 河井 亨, 三保 紀裕, 本田 周二, 山田 嘉徳

    京都大学高等教育研究   22 ( 22 )   151 - 162   2016.12

     More details

    Language:Japanese   Publisher:京都大学高等教育研究開発推進センター  

    本研究では、アクティブラーニング(AL)の効果検証において大きな課題の一つとなっている、アクティブラーニングそれ自体の質を測定する「アクティブラーニング(外化)尺度(AL(外化)尺度)」を開発した。研究1 では、作成された12 項目を因子分析し、最終的には、第1 因子の12 項目から成る「AL」(一般因子)とAL に寄与する外化3 項目だけの「AL 外化」(グループ変数)の2 因子からなるBifactor モデルによって解を見いだした。確認的因子分析をおこなった結果も、Bifactor モデルがもっとも適合度が高く、妥当なモデルだと判断された。研究2 では、異なるサンプルに研究1 の結果を適用し、同様の因子構造、確認的因子分析、信頼性を確認し、そのうえで外部変数として学習向上、能力向上、成績との相関関係を検討した。妥当な相関関係があると認められた。The purpose of this study is to develop the &quot;Active Learning (Externalization) Scale&quot; that measures the quality of active learning—a task central to testing the effects of active learning. In Study 1, the factors were analyzed against 12 active-learning items, and we finally found out, in the Bifactor model, the first general factor, &quot;AL&quot; consisting of 12 items and the second group factor consisting of 3 items, &quot;AL-externalization&quot; that contributed to AL. That Bifactor model is ultimately identified as a more viable model, more suitable by the Confirmatory Factor Analyses (CFA). In Study 2, these findings were further confirmed by using different samples: we also identified valid correlations when using learning and competency or achievement as the outer variables.

    CiNii Books

    researchmap

  • A Study toward Establishing Learning Support System in Japan By the Case of University of Hawaii, Manoa Campus

    岩﨑 千晶, 佐々木 知彦, 山田 嘉徳, 土井 健嗣

    関西大学高等教育研究   ( 7 )   121 - 127   2016.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:関西大学教育開発支援センター  

    研究ノート本研究では,ハワイ大学マノア校における学部生に対する学習支援の内容を整理した.対象とした学習支援は,First Year Program,Honors Program, Writing Center, Learning Assistance Center, Distance Course Design and Consulting, Manoa Advising Center である.整理をする際,Kerstiens(1995)による学習支援モデルを用いて①アカデミックスキル育成プログラム( Developmental Studies ) , ②学習支援(Learning Assistance ) , ③ 学習教材の提供(Learning Resources), ④学生支援(Student Development)に分類した.分類結果をもとに,日本の大学が学習支援を導入するにあたり検討すべき事柄を考察し,「学習支援の目的と対象層の選定」,「学生力を活用するための研修と制度の充実」,「組織同士の連携」を提示した.

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: http://hdl.handle.net/10112/10055

  • Learning and Assessment in First-Year Experience : From the Perspective of Teaching and Learning

    山田 嘉徳, 岩﨑 千晶, 森 朋子, 田中 俊也

    関西大学高等教育研究   ( 7 )   79 - 90   2016.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:関西大学教育開発支援センター  

    学士課程教育の一環として初年次教育を組織的に展開するなかで、いかに教育の質の保証を図るのかが今日の高等教育における一つの重要な課題となっている。本研究では初年次教育での学習活動における学びの評価のあり方について、教授・学習に着目して初年次教育における教育の実態を明らかにすべく、初年次教育のアカデミックスキルに関するアンケート調査を実施した。具体的には、初年次科目で扱われる①プレゼンテーション、②レポート作成、③ディベート、④情報収集・検索、図書館利用、⑤リーディング、⑥専門基礎の習得の6つのアカデミックスキルについて、どのように学習活動が展開されているのかを明らかにした。特にプレゼンテーション及びレポート作成における学びの評価をめぐる課題を仔細に検討した。得られた知見を踏まえ、初年次教育における学びと評価のあり方について教育の質保証と関係づけて議論した。

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: http://hdl.handle.net/10112/10052

  • 学びに活用するルーブリックの評価に関する方法論の検討

    山田 嘉徳, 森 朋子, 毛利 美穂

    関西大学高等教育研究   ( 6 )   21 - 30   2015.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:関西大学教育開発支援センター  

    researchmap

  • 卒論作成における学びの状況的学習論的検討

    山田嘉徳

    心理学叢誌   ( 11 )   p.117 - 126   2014.3

     More details

    Language:Japanese  

    卒論作成という実践を通して,空間的に限定されたローカルなコミュニティを超えて,歴史的に維持される成員性へのアクセスがどのようになされているのかに関する分析視点を提示した。具体的には,過去の先輩といった「不在の成員」へのアクセス可能性について検討することを通して,共同体メンバーのみに限定されないアクセスを編成するような新しい学習環境デザインのあり方について論じた。

    researchmap

  • How is the Learning Trajectory Constructed? Focusing on the Notion of Situated Learning Theory

    山田嘉徳

    Kandai Psychological Reports   ( 9 )   p.49~60   2013.2

     More details

    Language:English  

    実践共同体への参加軌跡がどのように構成されるかについて状況的学習論を参照し,量的・質的に検討した。特に,実践共同体への参入の以前・以後の過程に着目して分析した。参加軌跡概念と対話的自己論との接続可能性を議論し,対話的自己論を媒介に実践共同体における「備えと離れ」という分析視座の有効性を論じた。

    researchmap

  • 世代交代を伴うゼミにおける成員性の形成過程―「連続性と置換の矛盾」に着目して―

    山田嘉徳

    心理学叢誌   ( 7 )   p.49 - 58   2012.3

     More details

    Language:Japanese  

    正統的周辺参加論における「連続性と置換の矛盾」概念に着目し,大学ゼミにおける世代交代を伴うなかでの成員性の形成過程について検討した。成員性の形成過程が「環境継承の実感」,「価値の実感」の2側面から成員性の形成過程が記述可能となった。さらに,実践共同体における参加軌跡概念の発展可能性を議論した。

    researchmap

  • 文学部におけるライティング環境調査 : 卒論ラボを中心に

    樋口 隆太郎, 林田 定男, 出口 由美, 山田 嘉徳, 金田 純平

    関西大学高等教育研究   ( 3 )   69 - 79   2012.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:関西大学教育開発支援センター  

    関西大学文学部は、2010(平成22)年度より、文部科学省GP の支援のもと、「文学士を実質化する〈学びの環境リンク〉」のテーマで、本学部の教育課程の特性を活かし、文学士を実質化できるような学びの環境作りのプロジェクトを開始した。2011年度後期は、その年次スケジュールおいて、検証と改善フェーズに該当する。そこで、検証と改善に資するため、学生アンケート調査を実施した。文章力に対する学生のイメージおよびアカデミック・ライティング環境の整備状況、この2点についての現状を把握することが目的である。関西大学文学部生457名を対象に、アンケート調査を実施した。分析結果を摘記すると、文章力に対する学生のイメージについては、進級に伴って文章力に対する自信の上昇と不安の低減が見られたこと、年次を通じて文章力の必要性およびそれを向上させるための努力の認識に差異が見られなかったことが明らかになった。アカデミック・ライティングの環境については、ワンポイント講座等の啓発事業についての学生の認知度が低く、広報の質・量ともに十分ではないことが明るみになった。また、年次や時期によって変化する学生の(潜在的)ニーズを考慮してテーマを選定する必要があることもわかった。来年度は、GPプロジェクトの本格的運用期間をむかえる。今回の調査によって顕在化した広報における問題点や学生のニーズ等を勘案しつつ、学生にとってより有益な事業を展開する必要がある。

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: http://hdl.handle.net/10112/9766

  • Succession Process of Cultural Practice in a University Seminar Organized According to a Pair System Reviewed

    YAMADA YOSHINORI

    The Japanese Journal of Educational Psychology   60 ( 1 )   1 - 14   2012

     More details

    Language:Japanese   Publisher:The Japanese Association of Educational Psychology  

    &nbsp;&nbsp;The present study examined cultural practices governing succession processes, obtaining data from the students in a university seminar organized according to a pair system, in order to obtain information relevant to the theory of legitimate peripheral participation (LPP).&nbsp;&nbsp;Based on the notion in that theory of continuity-displacement contradiction, the present research explored how norms related to communities of practice were reproduced, and how conflicts between generations were resolved.&nbsp;&nbsp;University students (35 juniors and seniors) who were in the seminar on this topic participated in semi-structured interviews.&nbsp;&nbsp;Qualitative analysis of the narrative data revealed 6 categories of succession patterns : legitimate succession, developmental succession, non-intentional succession, non-succession, succession-improvement, and succession-failure.&nbsp;&nbsp;The data also revealed 1 pattern, penetration of cultural values, by which norms were reproduced.&nbsp;&nbsp;Additionally, the results of the present study illustrated how the categories of succession patterns developed by the juniors and seniors reflected differences in norms.&nbsp;&nbsp;Finally, the seminar used a pair system in order to explore the penetration of cultural values underpinning the revolutionary processes governing succession, which were mediated by the production and dissolution of conflicts between the juniors and the seniors.&nbsp;&nbsp;The possible use of legitimate peripheral participation as a theory of succession was discussed.

    DOI: 10.5926/jjep.60.1

    CiNii Books

    researchmap

  • 卒業論文を書き上げるまでの逡巡過程―指導教員との関係からみた参加軌跡の径路多様性―

    山田嘉徳

    心理学叢誌   ( 6 )   p.85~97   2011.9

     More details

    Language:Japanese  

    卒論を指導する教員と卒論に取り組む学生とのやり取りとその変化に着目し,指導教員と学生との関係性という観点から,学生たちの卒論作成に対する取り組みのプロセスを明らかにした。学生が卒論作成に対し,つまずき妥協する事態を「逡巡」過程と規定し,3名の学生を対象に,それぞれに半構造化インタヴューを実施し, その様相を分析した。卒論に妥協するプロセスには,「早期逡巡」,「晩期逡巡」という2つの異なる逡巡過程があることを示した。

    researchmap

  • Cross-sectional changes of the attitude toward graduation thesis

    田中 俊也, 山田 嘉徳, 加戸 陽子

    Essays and studies   60 ( 4 )   47 - 60   2011.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:關西大學文學會  

    CiNii Books

    researchmap

  • Scale construction of the "attitude toward graduation thesis" Reviewed

    TANAKA Toshiya, YAMADA Yoshinori, KADO Yohko

    Kandai psychological review   ( 5 )   13 - 22   2011.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:関西大学文学部心理学会  

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: http://hdl.handle.net/10112/7920

  • 卒論テーマの協同形成過程における質的検討―大学ゼミへの参与観察を通して―

    山田嘉徳

    心理学叢誌   ( 5 )   p.109~118   2011.3

     More details

    Language:Japanese  

    卒論テーマが仲間同士の協同的なやり取りによって相互形成される場面に着目し,卒論テーマの相互形成のプロセスについて足場かけ概念を手がかりとしながら明らかにした。卒論テーマの選択場面を取り上げ,そこでの協同的なやり取りにみられる発話の視点交代の過程において,他者からのみえとしての「他視点」が自身のみえとしての「自視点」に重ねられ,他者の視点を自身の視点として実質的に取り込む「視点専有」に至るまで過程を 分析的に記述した。協同的な発話を始動させる上で,1発話の宛先の変更に伴う対話が必要であり,発話を活性化させる「場」の転調が生じることが重要であることを論じた。

    researchmap

  • A Research on the Resource of Peer Support for University Students : Study of Relation among Social Support, Coping Style and Ccllege Life Anxiety Reviewed

    押江 隆, 山田 嘉徳, 秋田 知洋

    ピア・サポート研究   ( 8 )   38 - 47   2011

     More details

    Language:Japanese   Publisher:日本ピア・サポート研究会  

    CiNii Books

    researchmap

  • A Study on the Effect of the Seminar System Organized According to the Instruction Unit of Relationship Between Senpai and Kouhai : Focusing on Collaborative Learning in the Brother and Sister (B&S) System Invited Reviewed

    Yoshinori Yamada

    Kyoto University researches in higher education   17 ( 17 )   1 - 14   2011

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Kyoto University  

    The present study examined the effect of a seminar organized according to the pair system to contribute to the collaborative learning between Senpai and Kouhai. The pair system in which the Senpai plays the part of a mentor of the Kouhai, is referred to as a Brother and Sister (B&S) system in the seminar. The research explored how to learn with each other collaboratively through peer support based on the B&S system. In this qualitative research of narrative data, 38 students were subject to analysis in the semi-structured interviews. The results revealed these categories of collaborative learning: an intention to the learning as Senpai, a formation of the learning as Senpai and Kouhai, a strategy of the learning and a commitment in the learning. Additionally these categories explained the effectiveness of the pair system underpinning the instruction unit of relationship between Senpai and Kouhai from the notion of situated learning theory. Finally, the potential and the limitations of the pair system were also discussed.

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: http://hdl.handle.net/2433/152474

  • 卒論ゼミにおける学びからの離脱化過程

    山田嘉徳

    心理学叢誌   ( 4 )   p.125~137   2010.9

     More details

    Language:Japanese  

    状況的学習論の観点から学びを構成する制度的文脈に着目し,卒論ゼミを事例として扱い,学生が学びから離脱する様相を分析的に明らかにした。ゼミに関与しつつも実質的には離脱していく「離脱化過程としての参加」及び様々な離脱につながる要因としての「離脱化過程に伴う諸制約」のメカニズムを明らかにした。ここで得られた知見を状況的学習論,大学生の学習研究における理論的知見に関連づけ,(1)葛藤と学びの関連,(2)学びの環境デザイン,(3)学びのリソース(手がかり)という3つの観点から,大学教育における学びからの離脱を防ぐための実践的な示唆を述べた。

    researchmap

  • Intergenerational successive process of teaching-learning structure from a socio-cultural-historical perspective: through the theory of reproduction and the theory of situated learning

    YAMADA Yoshinori

    Kandai psychological review   ( 4 )   41 - 53   2010.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:関西大学文学部心理学会  

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: http://hdl.handle.net/10112/7969

  • 大学ゼミでの卒論作成における離脱化過程―修正版グラウンデッド・セオリー・アプローチを用いた質的検討―

    山田嘉徳

    心理学叢誌   ( 3 )   p.57~68   2010.3

     More details

    「共同体における非参加としてのアイデンティティ変容過程」を捉えるため,ゼミ活動からの離脱する過程に焦点化し,その様態を質的に検討した。「卒論アイデンティティ変容プロセス」モデルを生成し,卒論作成における離脱化過程について事例検討を行った。「不安・期待」,「困惑・葛藤」,「落胆・諦念」,「焦燥・妥協」という離脱化に至る一連のプロセスを卒論への関与の度合いの変化として記述した。実践共同体における「非参加」の概念との関連を述べるとともに,卒論作成支援における実践的示唆を述べた

    researchmap

  • Recognition of Authenticity that Motivates Learning : Basic Structure of Learning as Participation

    TANAKA Toshiya, MAEDA Chikako, YAMADA Yoshinori

    関西大学心理学研究   ( 1 )   1 - 8   2010.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:関西大学大学院 心理学研究科  

    Learning could be defined as the activities of participation to the community that the learner recognizes Legitimacy or Authenticity of the community.Based on the LPP(Legitimate Peripheral Participation) theory,five factors that constitute Authenticity had been brought to light; Feeling of social contribution, Affirmative feeling, Altrustic feeling,feeling of Self enhancement, and Feeling of Stability. Those factors could be reconfirmed in the study of qualitative analysis on the practice of university seminar.

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: http://hdl.handle.net/10112/7040

  • 正統的周辺参加論に基づいたゼミ活動の参加構造―参加軌跡概念に着目して―

    山田嘉徳

    心理学叢誌   ( 2 )   p.57~70   2009.8

     More details

    Language:Japanese  

    学習者のゼミへの参加軌跡とその構造について,参加軌跡概念を手がかりとして明らかにした。ゼミ活動における意識及び取組みの事態をKJ法により把握し,コンフリトを伴う参加の様態を抽出した(調査1)。参加の様態を類型的に把握すべく,卒論作成活動における参加場面を取り上げ,多重応答分析による検討により,「調和」,「維持」,「妥協」の3つの参加パターンを見出し,それぞれの参加のあり方の具体的内実を質的に検討した(調査2)。

    researchmap

  • Examination to learning on the seminar activity: seminar activity based on legitimate peripheral participation Reviewed

    Kandai psychological review   ( 3 )   35 - 44   2009.3

     More details

    Language:Japanese  

    researchmap

  • 学びのトラジェクトリーに関する量的・質的研究―正統的周辺参加論に基づいた共同体への参加過程―

    山田嘉徳

    心理学叢誌   ( 1 )   p.41~55   2008.12

     More details

    Language:Japanese  

    正統的周辺参加論に基づき,学習者自身が正統性を認めた「共同体への参加の意思の表明」から学びを捉え,その変化の軌跡としての「学びのトラジェクトリー」の特徴について明らかにした。回顧法を用いた量的研究(研究1)と縦断的面接調査を用いた質的研究(研究2)から,トラジェクトリー概念と「学びの共同体」の分析視座の有効性を論じた。

    researchmap

▼display all

Books

  • 学びを育む 教育の方法・技術とICT活用: 教育工学と教育心理学のコラボレーション

    ( Role: Contributor)

    北大路書房  2023.12  ( ISBN:4762832421

     More details

    Total pages:304   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • コロナ禍で学生はどう学んでいたのか~質的研究によって明らかになった実態

    大学教育学会 課題研究「大学教育における質的研究の可能性」グループ, 大学教育学会課題研究「大学教育における質的研究の可能性」グループ, 山田, 嘉徳, 上畠, 洋佑, 森, 朋子, 山咲, 博昭, 谷, 美奈, 山路, 茜, 西野, 毅朗, 服部, 憲児( Role: Edit)

    ジアース教育新社  2021.10  ( ISBN:4863715994

     More details

    Total pages:152   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • その問いは誰のものか―先住民の科学・西洋科学・科学教育

    山田 嘉徳, Bang, Megan, 山田, 嘉徳( Role: Sole translator ,  Original_author: ダグラス・L・メディン, メーガン・バング)

    ナカニシヤ出版  2021.5  ( ISBN:4779515807

     More details

    Total pages:360   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • 教育・学校心理学:子どもの学びを支え、学校の課題に向き合う (公認心理師の基本を学ぶテキスト 18)

    水野, 治久, 串崎, 真志( Role: Contributor)

    ミネルヴァ書房  2019.4  ( ISBN:4623086070

     More details

    Total pages:200   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • 文化心理学: 理論・各論・方法論

    木戸, 彩恵, 佐藤, 達哉( Role: Contributor)

    ちとせプレス  2019.4  ( ISBN:4908736138

     More details

    Total pages:304   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • 教育の方法と技術: 学びを育てる教室の心理学

    田中, 俊也( Role: Contributor)

    ナカニシヤ出版  2017.10  ( ISBN:4779512107

     More details

    Total pages:212   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • アクティブラーニング型授業としての反転授業[実践編]

    森, 朋子, 溝上, 慎一( Role: Contributor)

    ナカニシヤ出版  2017.5  ( ISBN:4779510899

     More details

    Total pages:216   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • 大学で学ぶということ ―ゼミを通した学びのリエゾン―

    田中俊也, 山田, 嘉徳( Role: Joint author第二部、p.83-94, p.98-111, p.115-129, p.134-147の執筆を担当)

    ナカニシヤ出版  2015.4  ( ISBN:4779509548

     More details

    Total pages:160   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • TEA実践編 (ワードマップ)

    安田, 裕子 (心理学), 滑田, 明暢, 福田, 茉莉, 佐藤, 達哉( Role: Contributor)

    新曜社  2015.3  ( ISBN:4788514303

     More details

    Total pages:272   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • TEMでわかる人生の径路 質的研究の新展開

    安田 裕子, サトウ タツヤ(佐藤 達哉)( Role: Contributor)

    誠信書房  2012.8  ( ISBN:4414301807

     More details

    Total pages:264   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

▼display all

MISC

  • 総合討論:卒業研究教育における多様な論点

    篠田雅人, 山田嘉徳

    大学教育学会誌 = Journal of Japan Association for College and University Education   46 ( 1 )   135 - 137   2024.6

     More details

  • 学習研究から見た学生の学びを促す授業デザインー効果的なアクティブラーニングに向けてー

    山田嘉徳

    教育学術新聞   ( 2900 )   2022.10

     More details

    Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (trade magazine, newspaper, online media)  

    researchmap

  • 大学のゼミナール教育の姿に迫るーゼミナールの教育的課題とその解決への道筋を示すー(書評:西野毅朗著『日本のゼミナール教育ー人文・社会科学領域等の学士課程教育における学習共同体の姿ー』玉川大学出版部)

    山田嘉徳

    図書新聞   ( 3552 )   2022.7

     More details

  • 大学教育における質的研究方法の普及に向けた活動ー質的研究法セミナーの取組成果を踏まえてー

    山田嘉徳, 上畠洋佑, 森朋子

    大学教育学会誌 = Journal of Japan Association for College and University Education   44 ( 1 )   68 - 72   2022.6

     More details

  • 課題研究シンポジウム 大学教育実践に活用される質的研究のあり方に関する検討

    山田嘉徳, 谷美奈, 西野毅朗, 服部憲児, 上畠洋佑, 山路茜, 森朋子

    大学教育学会誌 = Journal of Japan Association for College and University Education   44 ( 1 )   63 - 67   2022.6

     More details

  • Modalities of Student Learning in the COVID-19 Pandemic Clarified by Qualitative Approaches

    43 ( 1 )   54 - 62   2021.6

     More details

    Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • A Literature Review of Qualitative Research on Higher Education

    43 ( 1 )   49 - 53   2021.6

     More details

    Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • Practical Study of Cooperation in Education Focusing on the Future Challenges of Active Learning

    ( 42 )   18 - 32   2019.12

     More details

    Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • Symposium : Qualitative Study on the Effects of Active Learning based on the Interviews of Teachers

    山田 嘉徳

    大学教育学会誌 = Journal of Japan Association for College and University Education   40 ( 1 )   33 - 37   2018.5

     More details

    Language:Japanese   Publisher:大学教育学会  

    CiNii Books

    researchmap

  • Developing Peer Suport Skills in Student Reviewed

    田中俊也, 山田嘉徳, 押江隆

    The First-Year Experience Monograph Series   ( No.52 )   p.55~60   2009.11

     More details

    Language:English   Publishing type:Article, review, commentary, editorial, etc. (bulletin of university, research institution)  

    大学初年次生を対象としたピア・サポートプログラムの効果についてプレポスト法により実証的に検討した。ピア・サポートにおいて効果が期待されると考えられる(1)共感性,(2)援助規範意識,(3)向社会的行動に着目して,初年次生に対するピア・サポートプログラムの有効性を検討したところ,共感性,援助規範意識にプログラムの一定の効果がみられた。この分析結果から,日本の初年次生の大学コミュニティに移行する際の心理的特徴,及びそれを踏まえたピア・サポートの実践的示唆について考察した。
    著者:田中俊也・前田智香子・山田嘉徳
    分析の一部の執筆を担当

    researchmap

▼display all

Presentations

  • 成人用社会情動的スキルの尺度開発に向けた探索的検討

    金明汶, 山田嘉徳

    日本心理学会第88回大会  2024.9 

     More details

  • 卒業研究教育の評価のあり方の検討

    山田嘉徳・岩田貴帆・西野毅朗・土井義夫・川上忠重・山内洋・篠田雅人・服部律子・佐々木誠・串本剛

    大学教育学会第46回大会  2024.6 

     More details

  • 2023年度大学教育学会課題研究シンポジウム「学士課程における卒業研究教育の目標・評価・方法」 Invited

    西野毅朗・山田嘉徳・岩田貴帆・土井義夫・川上忠重・山内洋・篠田雅人・服部律子・佐々木誠・串本剛

    大学教育学会  2023.11 

     More details

  • コロナ禍で学生はどう学んでいたのか-遠隔授業と対面授業の効果的な共存を見据えて- Invited

    山田嘉徳

    令和4年度第18回「大学教育カンファレンス in 徳島」  2022.12 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    researchmap

  • 高等学校におけるデータマネジメントの実態調査―高大接続におけるトランジション研究への示唆を見据えて―

    山田嘉徳, 三保紀裕, 本田周二, 武田佳子, 溝口 侑, 紺田広明, 森 朋子, 溝上慎一

    大学教育学会2022年度課題研究集会  2022.11 

     More details

  • スクール・ポリシーに基づくデータマネジメントの実態調査

    三保紀裕, 本田周二, 武田佳子, 溝口 侑, 山田嘉徳, 紺田広明, 森 朋子, 溝上慎一

    日本教育工学会2022年秋季全国大会  2022.9 

     More details

  • 大学教員が抱く授業観の構成の検討

    山田嘉徳, 関田一彦

    大学教育学会第43回大会  2022.6 

     More details

  • 論証型レポートライティングにおける学びのプロセスを測定する尺度(DRAW9)の構成と活用

    山田嘉徳, 岩﨑千晶, 多田泰紘

    日本心理学会第85回大会  2021.9 

     More details

  • 大学教育における質的研究の多様な展開

    山田嘉徳, 上畠洋佑, 森朋子, 山咲博昭, 谷美奈, 山路茜, 西野毅朗, 服部憲児

    大学教育学会第42回大会  2021.6 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 大学教員が抱く授業観の探索的検討―授業改善に対する実態と大学観に関する認識を中心として―

    関田一彦, 山田嘉徳

    第26回大学教育研究フォーラム  2020.3 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 相互研鑽型 FD 研修の可能性をめぐる一考察―大阪産業大学 FD セミナー「アクティブラーニング実践交流会」を題材として―

    山田 嘉徳, 今中舞衣子, 中山英治, 藤岡克則, 中原翔, 藤岡芳郎, 山田耕嗣, 榎真一

    第26回大学教育研究フォーラム  2020.3 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 高校生の学びと成長(1)ー学びのタイプによる資質・能力の違いー

    本田周二, 森朋子, 三保紀裕, 紺田広明, 山田嘉徳, 上畠洋佑, 坂田充範, 西村雅永, 福迫徳人, 溝上慎一

    日本教育心理学会第61回総会  2019.9  日本教育心理学会

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:日本大学  

    高校生の学びと成長について卒業時調査のデータ(関西の県立高校340名のデータ)を用いて、高校生の在学中の学びのタイプにより,卒業時の資質・能力に違いが見られるかを検証した。資質・能力の向上には授業での知識だけではなく、他者との関わりや正課外での活動などの多様性が重要だと考えられることを示した。

    researchmap

  • 教員養成における「学び続ける教員」育成プログラムの展開(1)―インプリシット知能観への介入を見据えた予備的検討の成果―

    山田嘉徳

    日本教育心理学会第61回総会  2019.9  日本教育心理学会

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:日本大学  

    教職課程を有する高等教育機関において「学士課程(教職課程)での学び」や「学び続ける教員」との連続性を見据えた初年次教育のあり方について、桃山学院教育大学の実践を題材に、その効果や課題が議論された。なお本シンポジウムには、高等教育研究の立場から指定討論者として関わった。

    researchmap

  • 質的研究を考える―学生、教員、職員の学びと成長を捉える学習研究の手法として―

    森朋子, 山田嘉徳, 上畠洋祐

    大学教育学会第41回大会  2019.6  大学教育学会

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:玉川大学  

    学生、教員、職員の学びと成長を捉える学習研究の手法として質的研究に焦点を当て、事例報告を行いながら、大学教育における質的研究が持つ可能性と課題について検討した。

    researchmap

  • 大学教員が抱く授業観の探索的検討―質問紙調査から見えてきた課題―

    山田嘉徳, 関田一彦

    大学教育学会第41回大会  2019.6  大学教育学会

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:玉川大学  

    教員個人が抱く授業観の把握を目的とした実態調査を実施した。自身の授業がどうあるべきと考えているか、どのような授業観が学習者中心の授業改善を進めるのか(あるいは止めるのか)について、質問紙調査を通して探索的に検討した。この結果から、アクティブラーニング型の授業改善を促す研修方法の開発に向けた示唆を論じた。

    researchmap

  • 学習資源の利用経験の差異からみるラーニング・コモンズにおける学びのプロセス

    山田嘉徳

    日本教育心理学会第60回総会  2018.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:慶応義塾大学  

    researchmap

  • アクティブラーニングの効果に寄与する要因の質的検討―アクティブラーニング型授業を展開する教員へのインタビュー調査から Invited

    山田嘉徳

    2017年度大学教育学会課題研究シンポジウムⅠ「アクティブラーニングの効果検証プロジェクト最終年を迎えて」  2017.12  大学教育学会

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Venue:関西国際大学  

    researchmap

  • 今、改めて考える大学・ピアサポート~ピア・サポートの学びに触れて~ Invited

    山田嘉徳

    関西大学ピア・コミュニティ10周年記念事業 「ピア・サポート活動報告・交流会」~この10年を、超える未来を~  2017.10  関西大学ボランティアセンター

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Venue:関西大学  

    researchmap

  • ラーニング・コモンズの学習論の構築に向けた予備的検討―学習概念の更新を促す「照射」概念に着目して―

    日本教育心理学会第59回総会  2017.10 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:名古屋国際会議場  

    researchmap

  • PBL型授業における学びのプロセスの検討―初年次基礎教育と2年次専門教育との比較から―

    日本心理学会第81回大会  2017.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:久留米シティプラザ  

    researchmap

  • アクティブラーニングを活性化するCSCLー高校における生物の授業でのラベリングに注目してー

    森 朋子, 茂木寛子, 宮本裕美子, 本田周二, 山田嘉徳, 紺田広明, 三保紀裕, 佐藤透, 溝上慎一

    日本教育工学会第33回全国大会  2017.9  日本教育工学会

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    Venue:島根大学  

    本研究では自分の「ラベル」を知らない遠距離の高校生とのCSCLを提案し,実際に生物の授業を通じて試行を行ったところ,成績がよい生徒も,そうでない生徒も,通常のアクティブラーニング授業とは違う,活性化した学習態度を見せることが明らかになった。

    researchmap

  • 高等教育における日本語アカデミック・ライティングeラーニング教材の開発とその活用

    岩﨑千晶, 多田泰紘, 佐々木知彦, 古川智樹, 山田 嘉徳, 中澤務

    日本教育工学会第33回全国大会  2017.9 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Poster presentation  

    本研究では,高等教育におけるライティングセンター(WRC)や正課におけるレポート指導の補助教材として「日本語アカデミック・ライティング」のためのeラーニング教材を開発した。研究の目的は教材の設計開発プロセスを提示することである。教材の設計開発にあたっては,これまでの研究において取り組んできたWRC利用履歴の分析結果,WRCを活用した学習者のレポートとチューターによる活動報告書の分析結果を基にし,IDEALモデルを援用した。その結果,準備,考えの整理,構成,表記表現,見直しといった5ユニット,29レッスンで構成される日本語アカデミック・ライティング教材を開発した。

    researchmap

  • Reverberated dialogue to understand the senpai/kohai system International conference

    Yoshinori Yamada

    国際文化活動研究学会第5回大会  2017.8 

     More details

    Language:English   Presentation type:Poster presentation  

    異学年交流活動を行う大学ゼミ共同体の準成員に言及する語りを題材に,先輩後輩関係にみられる学習を捉えるための概念として”反響的対話”概念の可能性と限界を社会文化的アプローチの観点から論じた。

    researchmap

  • 学年間のつながりを生み出す学習環境デザイン Invited

    山田嘉徳

    四国地区大学教職員能力開発ネットワーク(SPOD)  2017.8  四国地区大学教職員能力開発ネットワーク

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Venue:徳島大学  

    researchmap

  • Development of an e-Learning program for Japanese Academic Writing Skills in Higher Education.

    Chiaki Iwasaki, Yasuhiro Tada, Tomohiko Sasaki, Tomoki Furukawa, Yoshinori Yamada

    ICoME 2017 Concurrent Session Paper  2017.8 

     More details

    Language:English  

    WRCを活用した学習者のレポートとチューターによる活動報告書の分析結果を基にし,IDEALモデルを援用して,教材の設計開発プロセスを提示した。教材の設計開発にあたっては,これまでの研究において取り組んできたWRC利用履歴の分析を踏まえ,5ユニット,29レッスンで構成される日本語アカデミック・ライティング教材を開発した。そのデザインのあり方について報告した。

    researchmap

  • インタビュー調査からみたアクティブラーニング型授業の学習効果

    山田嘉徳

    第23回大学教育研究フォーラム  2017.3 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:京都大学  

    「授業実践事例と共に紐解くアクティブラーニング型授業の学習効果」題するシンポジウムにおいて話題提供を行った。のべ15名のアクティブラーニング型授業を展開した教員対象のインタビュー調査の結果についてアクティブラーニングの学習プロセスを踏まえて報告した。

    researchmap

  • ルーブリックの普及へ向けたアプローチの検討―学生の評価活動への関与を支援するガイドブックの開発と評価―

    千葉美保子, 岩﨑千晶, 山田嘉徳, 森 朋子

    第23回大学教育研究フォーラム  2017.3 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:京都大学  

    本研究では、学生の評価活動への関与を促す一方策として、アンケート調査に基づく学生用ルーブリック・ガイドブックを開発し、その実用性を検証する形成的評価を実施した。その結果、「ルーブリックへの理解」に関しては概ね高い評価を得、本ガイドブックに一定程度の実用性があることが明らかになった。

    researchmap

  • 大学生の学びと学生支援を考える Invited

    山田嘉徳

    大学行政管理学会 創立20周年記念事業ピア・サポート型ワークショップで“考動”する~入学から卒業までの学生支援の可能性~  2016.8  大学行政管理学会

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Venue:立命館大学  

    学生生活のライフサイクル、リアリティショックの概念を手がかりに、大学生の修学上の行き詰まり感をくみ取りながら学びを支援するポイントについて講演した。受け取る他者がいて成立する学びづくりに向けた学びの支援のあり方について提案した。

    researchmap

  • ルーブリックの活用と学習活動の評価をめぐる課題の検討

    山田嘉徳, 岩﨑千晶, 森朋子, 田中俊也

    第22回大学教育フォーラム  2016.3 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:京都  

    researchmap

  • 対話的自己と教授・学習

    山田嘉徳

    日本質的心理学会第12回大会  2015.10 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:宮城  

    researchmap

  • ルーブリックを通した学生の学びに関する探索的検討

    山田嘉徳, 森朋子, 岩﨑千晶, 田中俊也

    第21回大学教育フォーラム  2015.3 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:京都  

    researchmap

  • 成員交代を伴うゼミ共同体における先輩後輩関係に言及する語りの機能―状況的学習論の視点から―

    山田嘉徳

    日本教育心理学会第56回総会  2014.10 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:兵庫  

    researchmap

  • 語りにみる先輩後輩関係における学びの可能性

    山田嘉徳

    第20回大学教育フォーラム  2014.3 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:京都  

    researchmap

  • Using Reverberated Dialogue to Examine Collaborative Learning within Hierarchical Social Relations

    山田嘉徳

    第4回ミハイル・バフチンの対話主義のパースペクティブと限界に関する国際会議  2014.1 

     More details

    Language:English  

    Venue:ハミルトン,ニュージーランド  

    researchmap

  • 卒論作成場面における卒論テーマの設定過程―教師の助言と学生同士の相互作用を介した他者性の位相に着目して―

    山田嘉徳

    日本質的心理学会第10回大会  2013.8 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:京都  

    researchmap

  • 正統的周辺参加論を媒介に教えと学びはどのように捉え直されるか―卒論テーマ選択の指導場面を題材として―

    山田嘉徳

    日本教育心理学会第55回総会  2013.8 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:東京  

    researchmap

  • 「ピア・コミュニティ」活動における効果の検討―コミュニティの組織風土に着目して―

    山田嘉徳, 村上祐介, 押江隆, 田中俊也

    第19回大学教育フォーラム  2013.3 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:京都  

    researchmap

  • 先輩後輩関係が文化的知識の継承に及ぼす効果―ゼミ共同体の事例検討から―

    山田嘉徳

    知識共創フォーラム第3回大会  2013.3 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:東京  

    researchmap

  • ペア制度を用いた大学ゼミにおける学びはどのように構成されているのか―卒論への備えに着目して―

    山田嘉徳

    日本教育心理学会第54回総会  2012.11 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:沖縄  

    researchmap

  • The Relation Between Students’ Identity Change and the Structuring of Learning through the Peer Instruction

    山田嘉徳

    国際対話的自己学会第7回大会  2012.10 

     More details

    Language:English  

    Venue:ジョージア,アメリカ  

    researchmap

  • 先輩後輩関係を指導単著位とするゼミにおける学生の協同的な学びのあり方に関する質的検討

    山田嘉徳

    大学教育フォーラム第18回大会  2012.3 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:京都  

    researchmap

  • 個人の経験を丁寧に記述するために―キーワードでとらえるTEM の実際―

    廣瀬眞理子, 安田裕子, 佐藤紀代子, 山田嘉徳, 荒川 歩

    日本質的心理学会第7回大会  2011.11 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:広島  

    researchmap

  • プレFDの在り方を問う―大学院生が大学教育を考える―

    大山牧子, 畑野 快, 山田嘉徳, 田口真奈

    日本教育工学会第27回全国大会  2011.9 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:東京  

    researchmap

  • How to Succeed the Learning in the Seminar based on the Legitimate Peripheral Participation?: Focus on the ‘Continuity and Displacement’ between New-comer and Old-comer Students

    山田嘉徳

    国際文化活動研究学会第3回大会  2011.9 

     More details

    Language:English  

    Venue:ローマ,イタリア  

    researchmap

  • 卒論に対する態度尺度(SAG25)の構成

    田中俊也, 山田嘉徳

    日本心理学会第75回大会  2011.9 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:東京  

    researchmap

  • ピア・サポート活動が大学生にもたらす効果の検討―社会人基礎力,メンバー相互のつながり,帰属意識に着目して―

    山田嘉徳, 村上祐介, 河﨑俊博, 押江隆, 田中俊也

    日本心理学会第75回大会  2011.9 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:東京  

    researchmap

  • 世代継承を伴うゼミにおける価値規範の再生産過程

    山田嘉徳

    日本教育心理学会第53回総会  2011.7 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:北海道  

    researchmap

  • 複線径路等至性モデル(TEM) 研究の多様性―文化と時間を重視する方法論の展開―

    サトウタツヤ・安田裕子, 山田嘉徳, 金田桃子, 森直久

    日本発達心理学会第22回大会  2011.3 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:東京  

    researchmap

  • ゼミ活動に参加する大学生の学びの世代間継承過程

    山田嘉徳

    日本発達心理学会第22回大会  2011.3 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:東京  

    researchmap

  • ペア制度を用いた大学ゼミにおける学びの継承可能性

    山田嘉徳

    大学教育フォーラム第17回大会  2011.3 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:京都  

    researchmap

  • 卒論に取り組む学生の学びのプロセス―指導教員との関係を中心として―

    山田嘉徳

    日本質的心理学会第7回大会  2010.11 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:茨城  

    researchmap

  • Learning process to draw upon a graduate thesis in the seminar: Focus on the concept of ‘positioning’ in Dialogical Self Theory

    山田嘉徳

    国際対話的自己学会第6回大会  2010.10 

     More details

    Language:English  

    Venue:アテネ,ギリシャ  

    researchmap

  • ゼミにおける学びの継承と再生産過程の質的検討―3世代の縦断的データを基にして―

    山田嘉徳

    日本教育心理学会第52回総会  2010.8 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:東京  

    researchmap

  • ピア・サポート活動が大学生にもたらす社会人基礎力への効果の検討―協調力,創造力,ストレスコントロール力,計画実行力に着目して―

    山田嘉徳, 押江隆, 田中俊也

    日本心理学会第74回大会  2010.8 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:大阪  

    researchmap

  • 私立大学におけるゼミナール活動に参加する学生の学びのプロセスの質的研究

    山田嘉徳

    大学教育フォーラム第16回大会  2010.3 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:京都  

    researchmap

  • 大学におけるピア・サポート活動の効果査定調査―共感性,援助規範意識,向社会的行動に着目して―

    山田嘉徳, 押江隆, 田中俊也

    関西心理学会第121回大会  2009.11 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:大阪  

    researchmap

  • 学びのトラジェクトリー―正統的周辺参加論に基づいたゼミ活動の参加構造―

    山田嘉徳

    日本教育心理学会第51回総会  2009.9 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:静岡  

    researchmap

  • ゼミ活動に参加するゼミ生の参加の軌道に関する研究―TEMを用いた分析から―

    山田嘉徳

    日本質的心理学会第6回大会  2009.9 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:北海道  

    researchmap

  • 学びのトラジェクトリー―正統的周辺参加論に基づいたゼミ活動への参加過程―

    山田嘉徳, 田中俊也

    日本教育心理学会第50回総会  2008.10 

     More details

    Language:Japanese  

    Venue:東京  

    researchmap

▼display all

Awards

  • 第18回大学教育学会奨励賞

    2023  

     More details

Research Projects

  • 大学教育学会課題研究「学士課程における卒業研究教育の目標・評価・方法」

    2023.4 - 2026.3

    西野毅朗, 山田嘉徳, 岩田貴帆, 篠田雅人, 串本剛, 山内洋, 土井義夫, 川上忠重, 服部律子, 佐々木誠

      More details

  • Creating a learning environment that fosters social-emotional skills of learning assistants at universities

    Grant number:22K02844  2022.4 - 2025.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

      More details

    Grant amount:\4160000 ( Direct Cost: \3200000 、 Indirect Cost:\960000 )

    researchmap

  • Revealing a learner-centered view of teaching linking diploma policy and classroom practice and developing training methods

    Grant number:22K02900  2022.4 - 2025.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

      More details

    Grant amount:\4030000 ( Direct Cost: \3100000 、 Indirect Cost:\930000 )

    researchmap

  • 大学教育学会課題研究「大学教育における質的研究の可能性」

    2020.4 - 2023.3

    大学教育学会 

    山田嘉徳, 上畠洋佑, 森朋子, 山咲博昭, 谷美奈, 山路茜, 西野毅朗, 服部憲児

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    researchmap

  • 高大接続・トランジションを見据えた高校IRとカリキュラムアセスメントの開発

    Grant number:19H01722  2019.4 - 2023.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(B)  基盤研究(B)

    溝上 慎一, 本田 周二, 森 朋子, 紺田 広明, 山田 嘉徳, 三保 紀裕, 溝口 侑, 武田 佳子

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\17290000 ( Direct Cost: \13300000 、 Indirect Cost:\3990000 )

    本研究は、高等学校段階におけるIRの開発と推進を準備するものである。その目的は、学習が変わる社会に向けた高校教育、 高大接続に向けたものとなっているか、さらには生徒の(将来の)仕事・社会への移行を促すものとなっているか、すなわち「トランジションを実現する学習(以下、TBL:Transition-Based Learning)」のあり方を検討することにある。具体的には、5つのモデル校を中心に、1.卒業生調査を含む高校IR(Institutional Research)の手法の開発および推進、2.その調査結果をカリキュラムアセスメントとし、改善と連動するPDCAサイクルの構築、3.カリキュラムアセスメントの導入を全国的に推進するため、1.と2.のアセスメント手法に関する手法を取りまとめ、一般化に努める。この3つのフェーズで高大接続のトランジションリレーを研究的・実践的に提言するものである。
    本研究の目的は、高校教育での学習が、 変わる社会に向けた教育、 高大接続に向けたものへと転換されているか、 さらには仕事・社会への移行を促すものとなっているか、 そのような意味での「トランジションを実現する学習(TBL)となっているかを、 カリキュラムレベルでアセスメントすることを第1の目的とする。そして、 アセスメントの結果をフィードバックし、 授業やカリキュラムを改善するPDCAサイクルのポイントを抽出し、 広くその手法を全国の高校教育の現場に還元することを第2の目的とする。
    2021年度は、2020年度より開始した高校版IRセミナーの開催、教材の作成・配信、パイロット校への研修・カウンセリングを継続して実施した。各校からヒアリングした課題をもとに、多くの高校へ対象を拡大できるようカリキュラムアセスメントとしての高校IRの手法の開発と推進を進めた。

    researchmap

  • Development of learning support environment by face- to- face and online tutoring to promote self-regulated learning in higher education

    Grant number:19K03040  2019.4 - 2022.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Iwasaki Chiaki

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\4160000 ( Direct Cost: \3200000 、 Indirect Cost:\960000 )

    The purpose of the study was to "develop and evaluate a learning support environment in face-to-face and online tutoring that promotes self-regulated learning among college students. For the "Presentation of Self-Regulation Learning Strategies in Argumentative Writing," we developed the Argumentative Report Writing Scale (DRAW9), which consists of nine items with two factors: a coordination strategy factor and a help-seeking strategy factor. In "Derivation of Teaching Strategies for Face-to-Face and Online Tutoring," we conducted interviews with tutors who had implemented online tutoring and analyzed the results qualitatively. In "Development and Evaluation of Blended Learning Materials for Tutoring," we conducted a questionnaire survey of universities, analyzed the results, and developed teaching materials. These results were reported at conferences and in papers.

    researchmap

  • Elucidation of the views of university faculty members who are not oriented toward learner-centered teaching and development of teacher training to change their views

    Grant number:18K02835  2018.4 - 2023.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Sekita kazuhiko

      More details

    Grant amount:\2730000 ( Direct Cost: \2100000 、 Indirect Cost:\630000 )

    In this study, we attempted to elucidate the structure of the college instructors’ belief by focusing on the teaching methods and ways of thinking about instructional design held by the teachers involved in the improvement of learner-centered classes due to the spread of active learning. First, we developed a teacher’s instructional belief scale aimed at improving learner-centered classes and examined its components. Furthermore, through interviews with faculty members, we qualitatively explored the relationship between the elements and examined the validity of the contents of the created scale. Finally, through path analysis, we identified four subscales of "resistance to change," "acceptance of support," "fixed view of competence," and "teaching efficacy" on teachers' learner-centered views of the class, and confirmed their influence on them. The need for teacher training based on these differences in instructor’s belief was indicated.

    researchmap

  • 高校生の深い学びのメカニズムの解明と理論化ー高大接続研究の観点からー

    Grant number:18H01023  2018.4 - 2023.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(B)  基盤研究(B)

    森 朋子, 溝上 慎一, 本田 周二, 山田 剛史, 松下 佳代, 多田 泰紘, 斎藤 有吾, 紺田 広明, 山田 嘉徳, 三保 紀裕

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\12610000 ( Direct Cost: \9700000 、 Indirect Cost:\2910000 )

    本年度は主に3つのプロジェクトを遂行した。1.IRプロジェクトとして兵庫県立加古川東高等学校と高槻中・高等学校の入学時調査の設計を行い,実施した。内容はフィールド校にフィードバックし,教職員対象に解説を行った。なお2019年度卒業生に対する卒業生調査は,コロナ禍にて学校休校を受け,実施できなかった。なお2019年度加古川東高等学校卒業生の調査を行うべく,2019年度に生徒の許可を取り付けたことから,2020年度秋(大学1年秋)でのインタビュー調査(質的)を実施予定であったが,これもコロナ禍の影響により,通学していない大学1年生が多いことから計画の変更を余儀なくされている。2.コドンプロジェクト 8高校の生物の授業において,生徒たちが協働的学習を行うことで学習的ラベルの変化が現れるかを見る研究であり,授業前後でプレポスト調査を行った。結果,大きな差が見られなかったことから現在その原因を究明中である。また研究成果を持ち寄り,公開研究会を開催する予定であったが,これも中止とせざるを得なかったことから,オンライン上で実践報告を行った。3.探究プロジェクト,徳島県立城北高校と,静岡県立静岡城北高校の探究の授業を対象に,どのような学びを展開しているかについて,ベネッセコーポレーションおよび黒上晴夫先生(関西大学)と研究枠組みにおいてディスカッションを行っている。2月には公開研究会を関西大学にて開催し,80名の高校教員が参加した。

    researchmap

  • Learning process in senior year education as part of undergraduate program

    Grant number:17K13925  2017.4 - 2021.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)  Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\3510000 ( Direct Cost: \2700000 、 Indirect Cost:\810000 )

    researchmap

  • Empirical Testing and theorizing processes and structure of AL-based classes for educational effect

    Grant number:16H03075  2016.4 - 2019.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Mizokami Shinichi

      More details

    Grant amount:\12090000 ( Direct Cost: \9300000 、 Indirect Cost:\2790000 )

    First, we developed the active learning scale (externalization). In many studies to examine the educational effect of AL(active learning), they compared AL-based class to traditional lecture classes or compared the change of the scores from the pre to the post survey of the class by using the measures of GPA or academic achievement, recall test , learning motivation, deep approach to earning and the like, but the changes/increase in those measures can be shown from classes other than AL-based class. We explored a scale to measure AL itself in this research. Second, we examined educational effect of Al-based class quantitatively using the developed AL scale and other measures from the pre-post survey. Using the multilevel SEM, we showed the educational effect of AL-based class not only personally but organizationally in the class.

    researchmap

  • Learning Environment Design to promote autonomous learning utilizing learning support of learning commons

    Grant number:16K01143  2016.4 - 2019.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Iwasaki Chiaki, TAKENAKA Yoshikazu

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\4550000 ( Direct Cost: \3500000 、 Indirect Cost:\1050000 )

    1. “Design requirements that encourage deep learning by linking regular study and learning support”:Analyzing trend of writing support” and “analyzing of first-year students’ report” are presented, and develops writing support perspectives and teaching materials. 2. “Learning process model in learning commons (LC) involving various actors” showed the learning model in “extracurricular learning of first-year students” and “LC / writing center utilization”. 3. “Development and Evaluation of SD / FD Training Program and e-Learning for Faculty and Staff including Student Staff” was designed and assessed on the theme of quality assurance of education, class design.

    researchmap

  • 状況的学習理論に基づく卒論作成過程の質的・量的検討

    Grant number:12J00743  2012 - 2013

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 特別研究員奨励費  特別研究員奨励費

    山田 嘉徳

      More details

    Authorship:Principal investigator  Grant type:Competitive

    Grant amount:\1000000 ( Direct Cost: \1000000 )

    本研究のねらいは、卒論作成過程の内実とその成果を大学ゼミの文脈(状況)から捉え直し、継続的なフィールドワークによって長期にわたり収集されたデータを調査指標として活用しながら、卒論作成に伴う参与という活動がもたらす学習観を新たに再構築することである。本年度は3つの研究課題を設定・実行した。
    ①卒論への態度スケールからみた卒論作成過程の学びの量的検討 : 卒論作成の状況特性を質的に深く探る目的から、大阪府下私立大学専門教育課程における教育・心理学分野の1つのゼミ(4年次生10名)を対象に、半構造化されたインタヴュー調査、及び回想法による質問紙調査(卒論への態度スケール(SAG25))を実施した。その結果、卒論作成における学びにおいて、「社会性獲得」、「知性創造性獲得」、「積極的問題解決」を高めること、「不安・懸念」、「受動的課題遂行」を低めることを明らかにした。
    ②ゼミでの対話と成員性の観点からみた卒論作成過程の学びの質的検討 : 卒論作成における学びの意味づけの変容という現象を、(1)学生同士の互助支援におけるディスコースの特徴、及び(2)学生同士による互助行為からメンバーシップが獲得される形態の2つの観点から明らかにした。
    ③状況的学習(SL)理論に基づく学びの理論研究 : 文献レビュー、海外での研究交流を通じ、SL理論に基づく卒論作成過程を質的・量的に検討するための方法論の整備を行った。具体的には、複線径路等至性モデル(TEM)、対話的自己(DS)理論を介し、SL理論に基づく卒論を通じた学習研究の特色を考察した。
    以上の知見を手がかりに、協同的な学びにおける「リソースの社会的配置」という視点を新たに示し、卒論作成に伴う参与という活動を基礎に据えた学習論としてまとめ、SL理論の観点から卒論作成における教育実践への示唆を論じた。

    researchmap

▼display all