Updated on 2024/04/07

写真a

 
IZAWA,Sayaka
 
Organization
Faculty of Foreign Language Studies Associate Professor
Title
Associate Professor
External link

Degree

  • 博士(日本語・日本文化) ( 2019.3   大阪大学 )

  • 修士(文学) ( 2015.8   ブラジル サンパウロ大学 )

Research Interests

  • 日本語教育学、地域日本語教育、年少者日本語教育、バイリンガル教育、継承語教育

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Japanese language education

Education

  • Osaka University   Graduate School of Language and Culture   Studies in Japanese Language and Culture

    2016.4 - 2019.3

      More details

    Country: Japan

    researchmap

  • University of São Paulo/ Universidade de São Paulo   Letras Orientais   Língua, Literatura e Cultura Japonesa

    2011.8 - 2015.8

      More details

    Country: Brazil

    Notes: Master(Literature)/ Mestrado em Letras

    researchmap

  • 中学校教諭1種免許状外国語【英語】

      More details

  • 中学校教諭1種免許状国語

      More details

  • 高等学校教諭1種免許状外国語【英語】

      More details

  • 高等学校教諭1種免許状国語

      More details

▼display all

Research History

  • Osaka University of Economics and Law   Faculty of Liberal Arts and Sciences

    2021.4 - 2022.3

      More details

  • Osaka University of Economics and Law   Faculty of Liberal Arts and Sciences   Assistant Professor

    2019.4 - 2021.3

      More details

    Country:Japan

    researchmap

Professional Memberships

  • 異文化間教育学会

    2024.2 - Present

      More details

  • ヨーロッパ日本語教師会(AJE)

    2024.1 - Present

      More details

  • Canadian Association for Japanese Language Education

    2022.4 - Present

      More details

  • SOCIETY FOR THE STUDY OF JAPANESE LANGUAGE AND CULTURE

    2016.4 - Present

      More details

  • The Japanese Society for Mother Tongue, Heritage Language, and Bilingual Education

    2016.4 - Present

      More details

  • The Society for Teaching Japanese as a Foreign Language

    2015.9 - Present

      More details

  • Associação Brasileira de Estudos Japoneses

    2011.8 - Present

      More details

▼display all

Committee Memberships

  • 母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会   理事(会計)  

    2024.4 - Present   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

Papers

  • The Distance Learning of the General Education at OUEL: Reports on the Classes of the First Term of 2020 during the Pandemic of COVID-19. The Case of Japanese Courses. Invited

    Sayaka Izawa

    THE REVIEW OF OSAKA UNIVERSITY OF ECONOMICS AND LAW   ( 116 )   85 - 98   2021.3

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese  

    researchmap

  • ブラジルの日本語学校に通う日系人の子どもたちの二言語作文力

    伊澤明香

    大阪経済法科大学論集   ( 115 )   1 - 22   2020.3

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    researchmap

  • 日系コロニア地域における日系ブラジル人の子どもたちの日本語会話力 Invited Reviewed

    伊澤明香

    早稲田日本語教育学   ( 26 )   2019.6

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    researchmap

  • 日系ブラジル人の子どもたちの日本語能力に関する研究

    伊澤明香

    大阪大学 博士論文   2018.12

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Doctoral thesis  

    researchmap

  • 複言語・複文化社会ブラジルにおける日系の子どもの日本語能力の多様性

    伊澤明香, 宮崎幸江, 松田真希子

    南米日本語教育シンポジウム2017:南米における日本語教育の現在と未来-日系社会のポテンシャル論集   2018.8

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    researchmap

  • Designing a System for Teaching Japanese to CLD Children : Interviews with former public school administrators Reviewed

    ( 11 )   105 - 134   2017

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Japanese   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    CiNii Books

    researchmap

  • ブラジルの日系人の子どもたちの日本語の読解力に関する一考察

    伊澤明香

    日本語・日本文化研究   ( 27 )   2017

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    researchmap

  • 外国人児童が在籍する日本の公立学校での管理職の役割 Reviewed

    伊澤明香

    Estudos Japoneses   2016

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    researchmap

  • 日伯間でブラジル人帰国生が教育の接続に成功するための学校選択 Reviewed

    伊澤明香

    『複言語・複文化時代の日本語教育』 付録CD-ROM   89 - 98   2016

     More details

    Authorship:Lead author   Publishing type:Part of collection (book)  

    researchmap

  • O percurso escolar dos filhos de decasséguis brasileiros retornados

    Sayaka Izawa

    Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo   2015.8

     More details

    Authorship:Lead author   Language:Portuguese   Publishing type:Master’s thesis  

    researchmap

▼display all

Books

  • THE TRANSLANGUAGING CLASSROOM Leveraging Student Billingualism for Learning

    ( Role: Joint translator ,  Original_author: Ofelia García, Susana Ibarra Johnson, Kate Seltzer)

    2024.3 

     More details

  • 「日系」をめぐることばと文化 移動する人の創造性と多様性

    ( Role: Joint author第4章 多様化社会のファミリー・ランゲージ・ポリシー)

    くろしお出版  2022.10  ( ISBN:9784874249147

     More details

MISC

  • 国と国のかけはしを目指して ~南米一・サンパウロ大学大学院挑戦から今に至るまで~ Invited

    伊澤明香

    米国大学院学生会ニュースレターブログ   2021.12

     More details

    Authorship:Lead author  

    researchmap

  • 日系コロニア地域における日系ブラジル人の子どもたちの日本語会話力 Invited

    伊澤明香

    日本語学論説資料   5 ( 56 )   649 - 657   2021.9

     More details

Presentations

  • Carreira acadêmica e Pesquisa após a formatura ligada à Universidade de São Paulo Invited

    Sayaka Izawa

    Ⅰ Seminário de Egressos do Programa de Pós-Graduação em Lingua, Literatura e Cultura Japonesa:Desafios e Conquistas na Atuação Profissional e Acadêmica, Universidade de São Paulo Coordenação do PPG-LLC Japonesa  2020.12 

     More details

    Event date: 2020.12

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    researchmap

  • Evalution of Speaking and Listening Abilities of Culuturally and Linguistically Diverse Children:Developing an Age-based Reference Assessment Framework for JSL

    Sayaka Izawa, Sachie Kobayashi

    The Japanese Society for Mother Tongue, Heritage Language, and Bilingual Education  2020.8 

     More details

    Event date: 2020.8

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 在留外国人集住地域における南米ルーツの子どもたちの日本語会話力―二言語の語彙力に着目して―

    伊澤明香, 井村美穂

    日本語教育学会 中部支部  2019.10 

     More details

    Event date: 2019.10

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • 「ブラジルの日本とつながりのある子どもたちの日本語保持と家庭内言語環境」『往還するこどものことばと教育 ー すべてがつながり、すべてが「+」になる教育をめざしてー』 Invited

    櫻井千穂, 宮崎幸江, 伊澤明香, 平吹洋子

    第二回南米日本語教育シンポジウム EJHIB2019  2019.9 

     More details

    Event date: 2019.9

    Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

    researchmap

  • 母語・継承語・バイリンガル教育学会

    2018.8 

     More details

    Event date: 2018.8

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    researchmap

  • ブラジルの日系人の子どもたちの二言語作文に関する一考察-産出量に着目して-

    伊澤明香

    日本語教育学会春季大会  2018.5 

     More details

    Event date: 2018.5

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 母語・継承語・バイリンガル教育学会活動報告

    伊澤明香, 米澤千晶

    日本語教育学会 関西支部  2017.9 

     More details

    Event date: 2017.9

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • ブラジルの日系人の子どもたちの日本語保持の実態―アセスメント調査の中間報告― Invited

    松田真希子, 宮崎幸江, 伊澤明香

    南米日本語教育シンポジウム  2017.8 

     More details

    Event date: 2017.8

    Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

    researchmap

  • ブラジルの日系人の子どもたちの日本語保持の実態―ブラジルの日本語学校での横断調査から―

    母語・継承語・バイリンガル教育学会  2017.8 

     More details

    Event date: 2017.8

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 外国にルーツを持つ子どもたちが在籍する公立学校での支援体制の在り方―愛知県でのインタビュー調査からの考察―

    伊澤明香

    日本語教育学会 関西支部  2017.3 

     More details

    Event date: 2017.3

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 学習支援教室「きらきら教室」 講師養成講座 Invited

    伊澤明香

    多文化共生センター大阪  2016.12 

     More details

    Event date: 2016.12

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    researchmap

  • 外国にルーツを持つ子どもたちのための学習支援教室の実践―保護者との協同活動に着目して―

    伊澤明香, 米澤千晶, 吉川夏渚子

    子どもの日本語教育研究会  2016.12 

     More details

    Event date: 2016.12

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • ブラジル人帰国生が日本とブラジル両国において教育接続するための家庭内サポート

    伊澤明香

    日本語教育学会 関西支部  2016.3 

     More details

    Event date: 2016.3

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 日伯間でブラジル人帰国生が教育の接続に成功するための学校選択

    伊澤明香

    継承語、アイデンティティ、バイリンガルの日本語教育に関する国際シンポジウム2015  2015.8 

     More details

    Event date: 2015.8

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • O percurso escolar dos filhos de decasséguis brasileiros retornados

    Sayaka Izawa

    Associação Brasileira de Estudos Japoneses  2014.9 

     More details

    Event date: 2014.9

    Language:Portuguese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 「海外に赴く日本語教師の資質・能力」の再検討 ―海外経験のある教師教育者による省察的討論をもとに―

    門脇薫, 嶋津百代, 杉本香, 中谷潤子, 坪根由香里, 中山英治, 北出慶子, 西村美保, 伊澤明香, 松尾憲暁, 佐野香織

    日本語教育学会秋季大会  2023.11 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • 外国につながる子どもだった親の我が子へのファミリー・ランゲージ・ポリシー

    伊澤明香

    豪州日本研究学会研究大会 /国際繋生語大会  2023.9 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • Language education strategy and Family languages for Children crossing borders

    Sayaka, Izawa

    Canadian Association for Japanese Language Education Annual Conference 2022  2022.8 

     More details

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • 外国人集住地域における南米ルーツの子どもたちの<聴く>力

    伊澤明香, 井村美穂

    日本語教育学会秋季大会  2021.11 

     More details

    Presentation type:Poster presentation  

    researchmap

  • Characteristics of Development an Age-based Speaking Abilities of Culturally and Linguistically Diverse Children

    Sayaka Izawa

    The Japanese Society for Mother Tongue, Heritage Language, and Bilingual Education  2021.8 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

▼display all

Awards

  • Best Presentation Award

    2015.8   Simpósio Internacional sobre Ensino-aprendizagem de Língua Japonesa como Língua de Herança, Identidade e Bilinguismo 2015  

     More details

Research Projects

  • 日本語能力評価方法の改善のための調査研究事業

    2023.4 - 2024.3

    文部科学省受託事業  文部科学省受託事業

    事業推進委員

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    researchmap

  • 外国につながる子どもへの教育支援の連携・協働体制の在り方に関する研究

    Grant number:22K13156  2022.4 - 2025.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 若手研究  若手研究

    伊澤 明香

      More details

    Grant amount:\2080000 ( Direct Cost: \1600000 、 Indirect Cost:\480000 )

    researchmap

  • Can-do statements for Culturally Linguistically Diverse Children

    Grant number:21H00538  2021.4 - 2026.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\16900000 ( Direct Cost: \13000000 、 Indirect Cost:\3900000 )

    researchmap

  • Development of a Corpus of Japanese Language Speakers as a Heritage Language and its Application to Research on Linguistics and Language Education

    Grant number:20H01271  2020.4 - 2025.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

      More details

    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid) 

    Grant amount:\17420000 ( Direct Cost: \13400000 、 Indirect Cost:\4020000 )

    researchmap

  • 外国人集住地域における外国人児童の聴解力及び会話力に関する研究

    Grant number:19K23303  2019.8 - 2021.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 研究活動スタート支援  研究活動スタート支援

    伊澤 明香

      More details

    Authorship:Principal investigator 

    Grant amount:\2210000 ( Direct Cost: \1700000 、 Indirect Cost:\510000 )

    researchmap

  • Development of an Educational Framework based on the Dialogic Language Assessment for Young Learners of Japanese as a Second Language

    Grant number:16H03433  2016.4 - 2021.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Ito Sukero

      More details

    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid) 

    Grant amount:\17420000 ( Direct Cost: \13400000 、 Indirect Cost:\4020000 )

    In this study, we developed age- and level- specific Can-Do Descriptors of the Dialogic Language Assessment (DLA) for Young Learners of Japanese as a Second Language developed by MEXT in 2014. The DLA Can-Do descriptors provide examples of what young learners can do during their learning activities in school education at various stages of language- and age- development. In addition, educational practices using the DLA Can-Do descriptors were implemented in several research partner schools, and training for DLA practitioners was conducted.

    researchmap

  • A Study on Nikkey Plurilingual speakers in Latin America

    Grant number:16H05676  2016.4 - 2021.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    Sayaka Izawa

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    Grant amount:\17030000 ( Direct Cost: \13100000 、 Indirect Cost:\3930000 )

    In this project, we conducted the following four research projects in the field of Nikkei settlements in South America, which is a plurilingual society with a long migration history. (1) Survey of the actual conditions of the plurilingual life and Japanese language proficiency of Nikkeis, and collection of speaking data; (2) Construction and publication of a Japanese plurilingual corpus; (3) Comparative analysis of the constructed corpus by region, generation, and situation, etc., to clarify the characteristics of Japanese language usage by plurilingual speakers; and (4) Educational Implications for the design of Japanese language education policy. The results of (1) to (4) revealed the influence of community-based and content-integrated (heritage) Japanese language education, which is unique to South American Nikkei society, on the development of Nikkei plurilingual people.

    researchmap

▼display all

Teaching Experience

  • 日本語1・3

    2023.4 - Present Institution:関西大学 国際部

     More details

  • 卒業演習1・2

    2023.4 - Present Institution:関西大学 外国語学部

     More details

  • 専門演習

    2022.9 - Present Institution:関西大学 外国語学部

     More details

  • Japanese Project Work

    2022.9 - Present Institution:Kansai University, Faculty of Foreign Language Studies

     More details

  • International Cooperation and Volunteerism

    2022.9 - Present Institution:Kansai University, Faculty of Foreign Language Studies

     More details

  • Language Contact Research

    2022.9 - 2023.3 Institution:Kansai University, Faculty of Foreign Language Studies

     More details

  • Basic Seminar

    2022.4 - Present Institution:Kansai University

     More details

  • Japanese Academic communication 1・2

    2022.4 - Present Institution:Kansai University, Faculty of Foreign Language Studies

     More details

  • Academic Presentation(Japanese)

    2022.4 - Present Institution:Kansai University

     More details

  • 日本語コミュニケーション技法Ⅰ・Ⅱ

    2021.4 - 2022.3 Institution:大阪経済法科大学 国際学部 専門教育科目

     More details

  • Japanese1・2・3・4

    2021.4 - 2022.3 Institution:Osaka University of Economics and Law

     More details

  • 異文化コミュニケーション

    2021.4 - 2021.8 Institution:大阪経済法科大学 国際学部 専門教育科目

     More details

  • Japanese A

    2019.4 - 2022.3 Institution:Osaka University of Economics and Law

     More details

  • Japanese Ⅵ

    2019.4 - 2022.3 Institution:Osaka University of Economics and Law

     More details

▼display all

Social Activities

  • DLAの基礎をおさえよう

    Role(s): Lecturer

    愛知県西尾市教育委員会令和5年度多文化共生教育研修会  2024.3

     More details

    Type:Lecture

    researchmap

  • 子どもたちの持つ全てのことばの力で捉えよう!~トランスランゲージング・レンズ~

    Role(s): Lecturer

    愛知県西尾市教育委員会・文部科学省委託 「日本語能力評価方法の改善のための調査研究事業」 <地域別>外国につながる児童生徒のためのことばの力の評価ワークショップ  2024.3

     More details

    Type:Seminar, workshop

    researchmap

  • 習得段階(ステージ)を測定し、指導方法を検討しよう!

    Role(s): Lecturer, Advisor

    NPO法人おおさかこども多文化センター DLA研修  2024.3

     More details

    Type:Seminar, workshop

    researchmap

  • トランスランゲージング・レンズ~子どもたちの持つ全てのことばの力に着目してみよう~

    Role(s): Lecturer

    愛知県西尾市教育委員会・文部科学省委託 「日本語能力評価方法の改善のための調査研究事業」  <地域別>外国につながる児童生徒のためのことばの力の評価ワークショップ  2023.12

     More details

    Type:Seminar, workshop

    researchmap

  • 外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメント(DLA)に関する基礎講座

    Role(s): Lecturer

    愛知教育大学 日本語教育支援センター 令和5年度基礎から学ぼう講座  2023.9

     More details

    Type:Seminar, workshop

    researchmap

  • 日本語指導計画と実践2-2(教科と日本語【上級編】)

    Role(s): Lecturer

    芦屋市教育委員会  令和5度芦屋市日本語指導者養成研修  2023.8

     More details

  • 発展途上国の教育からみる国内の教育問題

    Role(s): Lecturer

    関西大学  サマーキャンパス 模擬講義  2023.8

     More details

  • 文化庁令和5年度「現職日本語教師研修プログラム普及事業」(事業区分:④児童生徒等に対す る日本語教師【初任】研修)子ども初任コース講師

    Role(s): Lecturer

    文化庁・日本語教育学会  2023.7 - 2024.3

     More details

    Type:Seminar, workshop

    researchmap

  • DLAから見えてくる!外国にルーツを持つ子どもの言語能力の実態~母語に着目した日本語指導~

    Role(s): Lecturer

    しなやか&Co.  2023.6

     More details

    Type:Seminar, workshop

    researchmap

  • 文部科学省受託事業 令和5年度「日本語能力評価方法の改善のための調査研究事業」推進委員会 事業推進委員

    Role(s): Investigater

    文部科学省(東京外国語大学 多言語多文化共生センター)  2023.4 - 2024.3

     More details

    Type:Investigation, survey

    researchmap

  • 外国にルーツをもつ子どもへの日本語教育支援の連携・協働体制構築の在り方

    Role(s): Lecturer

    第145回関西大学メディア懇談会  関西大学  2023.1

     More details

    Type:Citizen’s meeting/Assembly

    researchmap

  • 「DLAを学ぶ」DLA概論

    Role(s): Lecturer

    JICA中部  令和4年度JICA中部開発教育指導者向け多文化共生研修  2022.12

     More details

    Type:Seminar, workshop

    researchmap

  • 外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメント(DLA)に関する基礎講座

    Role(s): Lecturer

    愛知教育大学 日本語教育支援センター  令和4年度基礎から学ぼう講座  2022.10

     More details

    Type:Lecture

    researchmap

  • 日本語指導計画と実践2-2(教科と日本語【上級編】)

    Role(s): Lecturer

    芦屋市教育委員会  令和4年度芦屋市日本語指導者養成研修  2022.9

     More details

    Type:Seminar, workshop

    researchmap

  • DLAの評価の見方

    Role(s): Lecturer

    東大阪教育委員会  令和4年度日本語指導力養成研修1  2022.7

     More details

  • 文化庁令和4年度「日本語教育人材の研修プログラム普及事業」(事業区分:④児童生徒等に対する日本語教師【初任】研修) 子ども初任コース講師

    Role(s): Lecturer

    文化庁・日本語教育学会  2022.7 - 2023.3

     More details

  • DLA実施による子どものことばの力の実態把握

    Role(s): Lecturer

    東大阪市教育委員会 令和4年度 日本語指導加配教員連絡協議会  2022.6

     More details

  • 日本語指導のアセスメントと指導方法について

    Role(s): Lecturer

    東京都北区教育委員会  令和4年度日本語学級担任及び日本語指導加配教員研修会(第1回)  2022.5

     More details

  • 外国にルーツをもつ子どもへの支援:日本生まれ・日本育ちの事例

    Role(s): Lecturer

    東大阪市立花園小学校校内研修  2022.3

     More details

    Type:Lecture

    researchmap

  • 日本語指導が必要な外国にルーツをもつ子どもに気付くには?

    Role(s): Lecturer

    東大阪市立柏田小学校校内研修  2022.3

     More details

    Type:Lecture

    researchmap

  • 日本生まれ・日本育ちの外国にルーツをもつ子どものためにできること

    Role(s): Lecturer

    東大阪市立岩田西小学校校内研修  2022.2

     More details

    Type:Lecture

    researchmap

  • 外国につながる児童生徒への日本語指導における効果的な母語リソースの活用

    Role(s): Lecturer

    東大阪市教育委員会  令和3年度 日本語指導加配教員連絡協議会  2021.9

     More details

    Type:Seminar, workshop

    researchmap

  • 日本語指導加配教員への巡回支援

    Role(s): Advisor

    東大阪市教育委員会  2021.9 - 2023.3

     More details

  • 国と国のかけはしを目指して ~南米一・サンパウロ大学大学院挑戦から今に至るまで~

    Role(s): Lecturer

    米国大学院学生会  米国大学院学生会主催文系海外大学院留学オンライン説明会  2020.12

     More details

    Type:Seminar, workshop

    researchmap

▼display all

Devising educational methods

  • (1)「日本語プロジェクトワーク」において留学生(外国語学部・日本語主専攻)と一般学生(外国語学部日本人学生)との協働を促すプロジェクト活動の実施。
    (2)「日本語アカデミックコミュニケーション1・2」において、「日本語読解作文」との2科目連携シラバスを設計し、留学生(外国語学部・日本語主専攻)が専門演習等専門科目で授業についていくアカデミック能力の伸長を促した。
    (3)留学生(外国語学部・日本語主専攻)のコーディネーターとして月例で日本語ホームルームの実施。

Teaching materials

  • 専門演習参考書:『「日系」をめぐることばと文化 移動する人の創造性と多様性』くろしお出版(松田真希子・中井精一・坂本光代編:分担4章「多様化社会のファミリー・ランゲージ・ポリシー」)執筆