Updated on 2024/03/30

写真a

 
SUGIMOTO,Hideharu
 
Organization
Faculty of Sociology Associate Professor
Title
Associate Professor
External link

Research Interests

  • キャリア教育

  • キャリア発達

  • 動機づけ

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Educational psychology

Education

  • Nagoya University

    2005.4 - 2009.3

      More details

    Country: Japan

    researchmap

  • Waseda University

    2003.4 - 2005.3

      More details

    Country: Japan

    researchmap

  • Waseda University   School of Human Sciences

    1999.4 - 2003.3

      More details

Research History

  • Kansai University   Faculty of Sociology Department of Sociology Psychology Major   Associate Professor

    2021.4

      More details

  • Surugadai University   Faculty of Phychology Department of Faculty of Phychology   Associate Professor

    2019.4 - 2021.3

      More details

  • Surugadai University   Faculty of Phychology Department of Faculty of Phychology   Lecturer

    2017.4 - 2019.3

      More details

  • 中部大学   人文学部心理学科   講師

    2016.4 - 2017.3

      More details

  • 中部大学   人文学部心理学科   助教

    2013.4 - 2016.3

      More details

  • 中部大学   人文学部   助手

    2012.4 - 2013.3

      More details

  • Waseda University   Faculty of Human Sciences   Research Associate

    2009.4 - 2012.3

      More details

▼display all

Professional Memberships

▼display all

Committee Memberships

  • 日本キャリア教育学会   常任編集委員  

    2021 - Present   

      More details

  • 日本キャリア教育学会   研究推進委員  

    2017 - Present   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  • 日本青年心理学会   広報・ニューズレター編集委員  

    2014 - 2019   

      More details

    Committee type:Academic society

    researchmap

  • 日本発達心理学会   ニューズレター委員  

    2010   

      More details

    Committee type:Academic society

    日本発達心理学会

    researchmap

Papers

▼display all

Books

  • 大学におけるキャリア教育とは何か : 7人の若手教員による挑戦

    永作 稔, 三保 紀裕, 田澤 実, 本田 周二, 杉本 英晴, 家島 明彦, 佐藤 友美( Role: Joint authorキャリア教育課程の新設およびキャリア教育科目の開発・実施とその効果: 中部大学全学共通教育科目「社会人基礎知識」を事例として)

    ナカニシヤ出版  2019.9  ( ISBN:9784779513145

     More details

    Total pages:x, 190p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • 新・発達心理学ハンドブック

    田島 信元, 岩立 志津夫, 長崎 勤( Role: Joint author研究の倫理ー研究における倫理問題ー)

    福村出版  2016.7  ( ISBN:4571230540

     More details

    Total pages:1004   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • 人間関係の生涯発達心理学

    大薮 泰, 林 もも子, 小塩 真司, 福川 康之(他者とよりよい関係を築くための「キャリア選択」)

    丸善出版  2014.9  ( ISBN:4621088599

     More details

    Total pages:178   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • 教育と学びの心理学 : 基礎力のある教師になるために

    速水 敏彦( Role: Joint authorキャリア教育・シティズンシップ(市民性)・インターンシップ・進路不決断)

    名古屋大学出版会  2013.4  ( ISBN:9784815807290

     More details

    Total pages:vii, 318p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • 詳解大学生のキャリアガイダンス論 : キャリア心理学に基づく理論と実践

    若松 養亮, 下村 英雄(何のために働くのか)

    金子書房  2012.9  ( ISBN:9784760828326

     More details

    Total pages:v, 188p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • コンピテンス : 個人の発達とよりよい社会形成のために

    陳, 惠貞, 浦上, 昌則, 高村, 和代, 中谷, 素之, 速水, 敏彦

    ナカニシヤ出版  2012.3  ( ISBN:9784779505096

     More details

    Total pages:x, 267p   Language:Japanese  

    CiNii Books

    researchmap

  • 仮想的有能感の心理学: 他人を見下す若者を検証する

    速水 敏彦( Role: Joint author仮想的有能感をもつ人の個人的特徴: 時間的展望と就職に対するイメージ)

    北大路書房  2012.2  ( ISBN:4762827738

     More details

    Total pages:244   Language:Japanese  

    CiNii Books

    ASIN

    researchmap

  • 自己心理学の最先端―自己の構造と機能を科学する

    榎本 博明( Role: Joint author就職活動における自己の変容)

    あいり出版  2011  ( ISBN:490190339X

     More details

  • 人間関係の心理学(おうふう心理ライブラリー)

    榎本 博明( Role: Joint author対人ネットワークと進路選択)

    おうふう  2010  ( ISBN:4273036045

     More details

  • 自己心理学〈2〉生涯発達心理学へのアプローチ

    榎本 博明( Role: Joint author大学生は就職することにどのようなイメージを抱いているのか?)

    金子書房  2008  ( ISBN:4760894128

     More details

▼display all

MISC

  • 女子短期大学生の心理的発達に関する縦断研究(24)-ライフイベントと学校満足度の関連についての検討-

    五十嵐素子, 森山雅子, 杉本英晴, 谷伊織

    日本発達心理学会大会論文集   24th   2013

  • 女子短期大学生の心理的発達に関する縦断研究(26)-5因子性格特性とライフイベントが抑うつに与える影響-

    谷伊織, 五十嵐素子, 森山雅子, 杉本英晴

    日本発達心理学会大会論文集   24th   2013

  • 女子短期大学生の心理的発達に関する縦断研究(25)-恋人との関係の良好度と抑うつ,自尊感情の関連に関する継時的検討-

    森山雅子, 杉本英晴, 谷伊織, 五十嵐素子

    日本発達心理学会大会論文集   24th   2013

  • 女子短期大学生の心理的発達に関する縦断研究(19)-進路に対する悩みと進路未決定との関連-

    杉本英晴, 谷伊織, 五十嵐素子, 森山雅子

    日本発達心理学会大会論文集   23rd   2012

  • 女子短期大学生の心理的発達に関する縦断研究(7)-親への愛着が就職イメージ変化に及ぼす影響-

    杉本英晴, 谷伊織, 五十嵐素子, 森山雅子

    日本発達心理学会大会論文集   21st   2010

  • 女子短期大学生の心理的発達に関する縦断研究(5)-パーソナリティの安定性と変化の検討-

    谷伊織, 五十嵐素子, 森山雅子, 杉本英晴

    日本発達心理学会大会論文集   21st   2010

▼display all

Presentations

▼display all

Research Projects

  • 高専教育におけるキャリア教育による内発的動機付けと学ぶ力への効果検証

    Grant number:22K02879  2022.4 - 2025.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    畔田 博文, 萩原 俊彦, 杉本 英晴, 小菅 清香

      More details

    Grant amount:\3510000 ( Direct Cost: \2700000 、 Indirect Cost:\810000 )

    researchmap

  • 「キャリアにまつわる神話」の脱構築メカニズムの解明とライフキャリア教育への適用

    Grant number:22K02700  2022.4 - 2025.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    杉本 英晴, 寺澤 朝子, 佐藤 友美

      More details

    Grant amount:\4160000 ( Direct Cost: \3200000 、 Indirect Cost:\960000 )

    researchmap

  • The analysis of network in the brain for establishment to artistic expression as a developmental-support-program

    Grant number:20K02706  2020.4 - 2023.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

      More details

    Grant amount:\4290000 ( Direct Cost: \3300000 、 Indirect Cost:\990000 )

    researchmap

  • The conceptual suggestion for an "approach attitude towards negative emotions" and its effectiveness

    Grant number:17K13923  2017.4 - 2021.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)  Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    SUGIMOTO Hideharu

      More details

    Grant amount:\2600000 ( Direct Cost: \2000000 、 Indirect Cost:\600000 )

    The purpose of this study was to newly position the concept of "openness to negative emotions" as an approachable attitude among various attitudes toward negative emotions, and to examine the effects of "openness to negative emotions" in career choice and child-rearing situations. The questionnaire to students and parents of infants and toddlers revealed "openness to negative emotions" which is an approachable toward negative emotions and distinguishable from the attitudes toward negative emotions that have been studied so far. A multi-dimensional attitudes scale toward negative emotions including "openness to negative emotions" was developed, and its reliability and validity were confirmed to a certain extent. Furthermore, "openness to negative emotions" was shown to promote more adaptive career choice and parenting behaviors.

    researchmap

  • 学力調査を活用した専門的な課題分析に関する調査研究

    2016.6 - 2017.3

    文部科学省  委託研究 

    田村 知子

      More details

    Authorship:Coinvestigator(s) 

    researchmap

  • Exploring the formation process of university students' career adaptability and developing self-diagnosis type flowchart material for career adaptability

    Grant number:24730549  2012.4 - 2016.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Young Scientists (B)  Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

    SUGIMOTO Hideharu

      More details

    Grant amount:\2340000 ( Direct Cost: \1800000 、 Indirect Cost:\540000 )

    This study focused on the formation process of the career adaptability; the readiness to cope with the fluid society that prompt university students’ autonomous career decision-making. The results showed that the career maturity increased as acquiring the four aspects of career adaptabilities; "concern", "control", "curiosity" and "confidence." The present study also identified the facilitative factors of these adaptabilities and constructed the career adaptabilities formation model. Based on this model, self-diagnosis type flowchart material has been developed for checking one’s career adaptabilities formation stage and their future direction of career decision-making.

    researchmap

  • The synthetic study on assumed competence in youths : Focusing on it's building factors and problem behaviors.

    Grant number:19330147  2007 - 2009

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    HAYAMIZU Toshihiko, OSHIO Atsushi, KINO Kazuyo, KUKIYAMA Kenicni, KODAIRA Hideshi, UEMURA Zentaro, IDA Katsunori, TAKAGI Kuniko, TAKAI Jiro, KONO Shoko, NIWA Tomomi, MATSUMOTO Mayukuo, OKADA Ryo, SUGIMOTO Hideharu, MATSUOKA Mirei, YAMAHOTO Masashi, HAI Tan Eng

      More details

    Grant amount:\15990000 ( Direct Cost: \12300000 、 Indirect Cost:\3690000 )

    At first, as factors building assumed competence, culture and interpersonal relationships were examined. Concerning cultural factor, assumed competences of Japanese youths were compared with those of some foreign youths. As a result, American and Canadian youths showed higher assumed competence and self-esteem than Japanese youths. Secondly, with regard to problem behaviors, the young who have high assumed competence were less likely to require classmates academic help, while they were more likely to become not only victims but also assailants of bully. Furthermore, it was revealed that most of juvenile delinquents belong to the type with high assumed competence and low self-esteem.

    researchmap

  • 高大連携によるキャリア教育プログラム開発事業

    2005 - 2007

    文部科学省  特別教育研究経費 

    速水 敏彦

      More details

    Authorship:Collaborating Investigator(s) (not designated on Grant-in-Aid) 

    researchmap

▼display all