2025/06/04 更新

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アイエドゥン エマヌエル
アイエドゥン エマヌエル
AYEDOUN,Emmanuel
所属
システム理工学部 准教授
職名
准教授
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研究キーワード

  • 知的会話システム、知的学習支援システム、第二言 語会話支援システム、感情知能

研究分野

  • 情報通信 / ヒューマンインタフェース、インタラクション

  • 情報通信 / 感性情報学

  • 情報通信 / 学習支援システム

学歴

  • 大阪府立大学   人間社会システム科学研究科   知識情報システム学分野

    2018年4月 - 2020年3月

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    国名: 日本国

    備考: 博士(情報学)

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  • 大阪府立大学   人間社会システム科学研究科   知識情報システム学分野

    2016年4月 - 2018年3月

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    国名: 日本国

    備考: 修士(情報学)

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  • 大阪府立大学   現代システム科学域   知識情報システム学類

    2012年4月 - 2016年3月

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    国名: 日本国

    備考: 学士(情報学)

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経歴

  • 関西大学   システム理工学部   准教授

    2025年4月 - 現在

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    国名:日本国

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  • 関西大学   システム理工学部 電気電子情報工学科   助教

    2020年4月 - 現在

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    国名:日本国

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  • (独)日本学術振興会   特別研究員(DC1)

    2018年4月 - 2020年3月

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    国名:日本国

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所属学協会

  • Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE)

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  • International Artificial Intelligence in Education Society (IAIED)

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  • Institute of Electrical and Electronics Engineers

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  • 人工知能学会

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  • International Artificial Intelligence in Education Society

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論文

  • Swarm Intelligence Inspired Approach for Dynamic Tracking of Members’ Interests in Online Discussion Groups 査読

    AYEDOUN,Emmanuel, GOTO,Marina, TOKUMARU,Masataka

    International Journal of Affective Engineering   Vol. 22, No. 2, to appear   2023年4月

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  • 運動の継続意欲向上を促すリズム補正システム 査読

    小林 陸門, アイエドゥン エマヌエル, 徳丸正孝

    日本知能情報ファジィ学会誌 知能と情報   掲載予定   2023年4月

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  • Unleashing Fairness: How a Group Norm-Aware Agent Shakes Up the Ultimatum Game 査読

    FUSE,Yotaro, ASHIDA,Biina, AYEDOUN,Emmanuel, TOKUMARU,Masataka

    IEEE Access   to appear   2023年4月

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  • An Authoring Tool for Task-Oriented Dialogue Scenarios Design in EFL Context 査読

    AYEDOUN,Emmanuel, HAYASHI,Yuki, SETA,Kazuhisa

    Journal of Research and Practice in Technology Enhanced Learning   Vol.18, Article 27, pp.1-35   2023年1月

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  • Towards Emotionally Expressive Virtual Human Agents to Foster L2 Production: Insights from a Preliminary Woz Experiment 査読

    Emmanuel Ayedoun, Masataka Tokumaru

    Multimodal Technologies and Interaction   Vol. 6, pp.77-91   2022年9月

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.3390/mti6090077

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  • Group Norm-Aware Robot Adaptively Maintains Suitable Interpersonal Distance in Human–Robot Group 査読

    FUSE,Yotaro, AYEDOUN,Emmanuel, TOKUMARU,Masataka

    International Journal of Affective Engineering   Vol. 21, No. 3, pp. 191-201   2022年7月

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  • Towards Personalized Scaffolding and Fading of Motivational Support in L2 Learner-Dialogue Agent Interactions: An Exploratory Study 査読

    Emmanuel Ayedoun, Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta

    IEEE Transactions on Learning Technologies   13 ( 1 )   604 - 616   2020年

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    担当区分:筆頭著者, 責任著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE)  

    DOI: 10.1109/tlt.2020.2989776

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  • 会話エージェントと学習支援 招待 査読

    アイエドゥン エマヌエル, 林佑樹, 瀬田和久

    教育システム情報学会誌   36 ( 4 )   221 - 232   2019年10月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

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  • Adding Communicative and Affective Strategies to an Embodied Conversational Agent to Enhance Second Language Learners’ Willingness to Communicate 査読

    アイエドゥン エマヌエル, 林佑樹, 瀬田和久

    International Journal of Artificial Intelligence in Education   29 ( 1 )   29 - 57   2019年3月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1007/s40593-018-0171-6

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    その他リンク: http://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s40593-018-0171-6.pdf

  • Group Norm-Aware Agents in Human Ultimatum Games: Impact and Implications

    Yotaro Fuse, Emmanuel Ayedoun, Masataka Tokumaru

    2025年

  • Enhancing L2 Learning Through AI-Powered Dialogue Scenario Generation: An Interactive Authoring System for Educators

    Emmanuel Ayedoun, Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta

    2025年

  • Leveraging Interactive Evolutionary Computation to Induce Serendipity in Informal Learning 査読

    Satoko Inoue, Emmanuel Ayedoun, Hiroshi Takenouchi, Masataka Tokumaru

    Multimodal Technologies and Interaction   8 ( 11 )   103 - 103   2024年11月

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:MDPI AG  

    Serendipitous learning, characterized by the discovery of new insights and unexpected connections, is recognized as a valuable educational experience that stimulates critical thinking and self-regulated learning. While there have been limited efforts to develop serendipity-oriented recommender systems in education, these systems often fall short in supporting learners’ agency, that is, the sense of ownership and control over their learning journey. In this paper, we introduce an Interactive Evolutionary Computation (IEC)-driven recommender system designed to empower learners by granting them control over their learning experiences while offering recommendations that are both novel and unexpected yet aligned with their interests. Our proposed system leverages an Interactive Genetic Algorithm in conjunction with Knowledge Graphs to dynamically recommend learning content, with a focus on the history of scientific discoveries. We conducted both numerical simulations and experimental evaluations to assess the effectiveness of our content optimization algorithm and the impact of our approach on inducing serendipity in informal learning environments. The results indicate that a significant number of participants found certain recommended learning materials to be engaging and surprising, providing evidence that our system has the potential to facilitate serendipitous learning experiences within informal learning contexts.

    DOI: 10.3390/mti8110103

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  • Leveraging IEC and Others’ Viewpoints Presentation to Support Creative Thinking 査読

    Yusuke SAKABE, Emmanuel AYEDOUN, Masataka TOKUMARU

    International Journal of Affective Engineering   23 ( 2 )   157 - 168   2024年

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:Japan Society of Kansei Engineering  

    DOI: 10.5057/ijae.ijae-d-24-00001

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  • エージェントとのピア・ラーニングによる運動モチベーション向上システム 査読

    坂口 靖哉, アイエドゥン エマヌエル, 徳丸 正孝

    日本知能情報ファジィ学会誌 知能と情報   36 ( 2 )   to appear   2024年

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

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  • 対話型進化計算を用いた自己成長型アバタによる運動支援システム 査読

    山本 そら, アイエドゥン エマヌエル, 徳丸 正孝

    日本知能情報ファジィ学会誌 知能と情報   36 ( 2 )   to appear   2024年

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

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  • Group Norm Awareness of Mobile Robots in Virtual Space Multiagent Simulation

    Yotaro Fuse, Emmanuel Ayedoun, Masataka Tokumaru

    2024年

  • Towards Emotionally Expressive Virtual Agent to Foster Independent Speaking Tasks: A Preliminary Study

    Emmanuel Ayedoun, Masataka Tokumaru

    2022年

  • Services Task Model Based Dialogue Scenarios Design Towards L2 WTC Support Oriented Dialogues Authoring Tool

    Emmanuel Ayedoun, Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta

    145 - 163   2020年

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    出版者・発行元:Springer International Publishing  

    DOI: 10.1007/978-3-030-50017-7_10

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  • L2 Learners’ Preferences of Dialogue Agents: A Key to Achieve Adaptive Motivational Support?

    Emmanuel Ayedoun, Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta

    19 - 23   2019年

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    出版者・発行元:Springer International Publishing  

    DOI: 10.1007/978-3-030-23207-8_4

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  • Web-services Based Conversational Agent to Encourage Willingness to Communicate in the EFL Context 査読

    アイエドゥン エマヌエル, 林佑樹, 瀬田和久

    教育システム情報学会誌   15 ( 1 )   15 - 27   2016年8月

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    担当区分:筆頭著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:教育システム情報学会  

    <p>In this paper, we propose an embodied conversational agent based on the willingness to communicate (WTC) model in L2 to help increase WTC in the context of English as a foreign language (EFL) by providing users with various daily conversation contexts. To simulate realistic and efficient conversations, we adopted a semantic approach in the response generation and created a system with flexible and adaptable domain knowledge, user's intent detection, and mixed-initiative conversation strategy. Our evaluation of the proposed system demonstrated its potential to simulate efficiently natural conversations in a specific context as well as the feasibility of improving learners' WTC using a computer-based environment.</p>

    DOI: 10.12937/ejsise.15.15

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書籍等出版物

  • 会話エージェントと学習支援

    エマヌエル アイエドゥン( 担当: 単著)

    教育システム情報学会誌  2019年10月 

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    This article highlights on the promising potential and unexplored possibilities of conversational agent technology, as a relatively new paradigm for improving outcomes of computer-based learning support systems. We begin with a brief overview of research related to conversational agent technology. We then focus on the theoretical foundations of conversational agents based tutoring systems, especially animated pedagogical agents, and discuss how they can be employed to support both cognitive and affective aspects of learning. As a case study, we introduce and discuss the benefits of CEWill, an embodied conversational agent dedicated to enhance second language learners’ motivation towards communication. We conclude with issues and perspectives for future research towards better design and evaluation of such systems in computer-supported learning environments.

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講演・口頭発表等

  • Exploring the Benefits of Strategic Hesitations in Language Learning Robots

    Ryusei AZUMA, Emmanuel AYEDOUN, Masataka TOKUMARU

    International Conference on Computers in Education  2024年11月  Asia-Pacific Society for Computers in Education

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    開催年月日: 2024年11月

    This study investigates the impact of introducing conversational pauses and self-adaptor gestures in robots to enhance human-likeness during English conversation practice. As globalization increases the demand for English proficiency, there is increasing interest in using conversational robots for language practice. However, conventional robots often lack natural disfluencies, making interactions feel overly artificial, especially for beginners. This study focuses on enhancing the robot's non-verbal behaviors by implementing conversational pauses and self-adaptor gestures such as fidgeting at predetermined intervals during scripted conversational scenarios. The experiment involved 22 men and women in their 20s. An experimental evaluation revealed that approximately 90% of participants perceived an increased sense of human-likeness when the robot exhibited these pausing and hesitation behaviors. These results suggest that strategically incorporating naturalistic disfluencies and human-like self-adaptor gestures into a conversational robot's non- verbal repertoire can significantly increase its perceived anthropomorphism and potentially improve user engagement in language learning contexts.

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  • MESHing Minds: Bridging the Gap Between Creativity and IoT Programming Through Collaborative Mixed Reality

    Yusuke SAKABE, Emmanuel AYEDOUN, Masataka TOKUMARU

    International Conference on Computers in Education  2024年11月  Asia-Pacific Society for Computers in Education

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    開催年月日: 2024年11月

    Fostering creativity in programming tasks is a challenging endeavor, especially when working alone. Traditional programming environments often lack support for stimulating creative thinking and idea generation. This paper presents an interactive augmented reality (AR) system that aims to enhance creativity in Internet of Things (IoT) programming tasks. The proposed system leverages Interactive Evolutionary Computation (IEC) and AR technologies to facilitate the collaborative exploration and evolution of IoT device programs (MESH programs). Users can create, evaluate, and iteratively refine MESH programs through an immersive AR interface, while being inspired by the system's suggestions and other users' creations. The system employs a genetic algorithm to evolve MESH programs based on user evaluations, and utilizes natural language processing to generate program descriptions that can trigger new ideas. A user study (n=16) was conducted to evaluate the system's effectiveness in stimulating creativity and promoting collaboration. Quantitative analysis revealed a significant increase in idea generation over time and a greater impact on inspiration for novice programmers. Qualitative findings highlighted the system's ability to foster a creative and collaborative environment. The insights gained from this study inform the design of future tools and experiences that support creative thinking and collaboration in the IoT domain.

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  • Optimization of Non-Verbal Information for English Conversation Agents Using Interactive Evolutionary Computation

    Yuma SHIMOSAKA, Emmanuel AYEDOUN, Masataka TOKUMARU

    International Conference on Computers in Education  2024年11月  Asia-Pacific Society for Computers in Education

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    開催年月日: 2024年11月

    As English becomes increasingly important globally, many agent-based conversation practice environments struggle to maintain learner motivation due to a lack of personalized behavior. This study proposes optimizing a conversational agent's non-verbal cues—such as nodding and voice characteristics—through interactive evolutionary computation to enhance learners' motivation. Participants engaged in role- play scenarios across eight settings, providing feedback after each interaction. The agent's behavior was iteratively optimized, and approximately 90% of participants reported increased willingness to interact, suggesting that personalizing non-verbal behavior can significantly improve motivation in language learners.

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  • An IEC-Driven Optimization of Gestures to Enhance Personality Traits in Communication Robots

    Ryoto Mikawa, Emmanuel Ayedoun, Masataka Tokumaru

    2024 Joint 13th International Conference on Soft Computing and Intelligent Systems and 25th International Symposium on Advanced Intelligent Systems (SCIS&amp;amp;ISIS)  2024年11月  IEEE

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    開催年月日: 2024年11月

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  • Virtual Agent Driven Peer Learning System to Enhance Exercise Motivation

    Seiya Sakaguchi, Emmanuel Ayedoun, Masataka Tokumaru

    2024 Joint 13th International Conference on Soft Computing and Intelligent Systems and 25th International Symposium on Advanced Intelligent Systems (SCIS&amp;amp;ISIS)  2024年11月  IEEE

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    開催年月日: 2024年11月

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  • Exercise Support System with Self-Growing Avatars Using Interactive Evolutionary Computation

    Sora Yamamoto, Emmanuel Ayedoun, Masataka Tokumaru

    2024 Joint 13th International Conference on Soft Computing and Intelligent Systems and 25th International Symposium on Advanced Intelligent Systems (SCIS&amp;amp;ISIS)  2024年11月  IEEE

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    開催年月日: 2024年11月

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  • Evolutionary Music Synthesis: A Generative AI System with Interactive User Feedback

    Keishi Ohya, Emmanuel Ayedoun, Masataka Tokumaru

    2024 Joint 13th International Conference on Soft Computing and Intelligent Systems and 25th International Symposium on Advanced Intelligent Systems (SCIS&amp;amp;ISIS)  2024年11月  IEEE

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    開催年月日: 2024年11月

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  • Group Norm Awareness of Mobile Robots in Virtual Space Multiagent Simulation

    Yotaro Fuse, Emmanuel Ayedoun, Masataka Tokumaru

    Lecture Notes in Computer Science  2024年6月  Springer Nature Switzerland

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    開催年月日: 2024年6月

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  • Human Impressions on Imperfect Robots in Cooperative Relationship

    Takuto KAWAI, Emmanuel Ayedoun, Masataka TOKUMARU

    International Symposium on Affective Science and Engineering  2022年  Japan Society of Kansei Engineering

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    開催年月日: 2022年

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  • Optimization of fuzzy rules in sports highlight extraction method based on a genetic algorithm

    Lingkai WANG, Emmanuel AYEDOUN, Hiroshi TAKENOUCHI, Masataka TOKUMARU

    International Symposium on Affective Science and Engineering  2022年  Japan Society of Kansei Engineering

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    開催年月日: 2022年

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  • Towards Dynamic Formation of Online Discussion Groups: Capturing Variations in Group Members’ Interests based on Topics Flow

    Emmanuel AYEDOUN, Marina GOTO, Masataka TOKUMARU

    International Symposium on Affective Science and Engineering  2022年  Japan Society of Kansei Engineering

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    開催年月日: 2022年

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  • Semi-Automatic Authoring of Task-Oriented English Dialogue Scenarios

    人工知能学会 第91回 先進的学習科学と工学研究会SIG-ALST  2021年3月 

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    開催年月日: 2021年3月

    記述言語:英語  

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  • User Preference and Suitability-Aware Eyeglasses Recommender System

    Shimpei Maruoka, Emmanuel Ayedoun, Hiroshi Takenouchi, Masataka Tokumaru

    Communications in Computer and Information Science  2021年  Springer Science and Business Media Deutschland GmbH

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    開催年月日: 2021年

    記述言語:英語  

    This paper proposes a system that uses Interactive Evolutionary Computation (IEC) to recommend eyeglasses based on user aesthetic preference and suitability. The system presents the user with various eyeglasses, and the user evaluates the design based on aesthetic preference. Then, the system uses an Interactive Genetic Algorithm (IGA) to optimize the design based on the user and suitability evaluation. An experiment was conducted to determine the effectiveness of the proposed system toward optimizing eyeglass design. In the experiment, subjects were presented with two versions of the proposed system, which differed in the selection process adopted for the IGA. After system interaction, the subjects answered a questionnaire to determine any differences between the two versions. As new designs were generated, the system was could optimize the eyeglass design, to improve preference and suitability evaluations. We also found a difference in the optimization performance and user satisfaction of the two proposed methods.

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  • Kansei Perception Support System to Promote Daily Life Awareness

    Ikuya Edama, Emmanuel Ayedoun, Hiroshi Takenouchi, Masataka Tokumaru

    Communications in Computer and Information Science  2021年  Springer Science and Business Media Deutschland GmbH

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    開催年月日: 2021年

    記述言語:英語  

    Kansei is a Japanese word that refers to feeling, sensitivity, intuition, among others. In this paper, we propose a system that facilitates the perception of other people’s Kansei to promote daily life awareness. To this end, our approach consists of providing users with the opportunity to visualize other people’s Kansei through observation of emoticons attached to various objects in daily scenery. To achieve an immersive experience, we designed a virtual reality environment displaying scenery that subjects are already familiar with. The proposed system is equipped with two modes: Mode 1, where users just add their Kansei to the displayed scenery, and Mode 2, where they are prompted to infer another user’s Kansei by finding objects on which emoticons may have been added. We conducted an experiment to evaluate the effectiveness of the proposed system. During the experiment, subjects interacted with the system in Mode 1, Mode 2, and then Mode 1 again, so that we could measure the influence of inferring other’s Kansei on their own. The results showed that users could gain new insights by adopting others’ Kansei. Besides, we obtained that they were keener to explore the scenery more proactively to gain new awareness.

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  • Services Task Model Based Dialogue Scenarios Design Towards L2 WTC Support Oriented Dialogues Authoring Tool

    Emmanuel Ayedoun, Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta

    Lecture Notes in Computer Science  2020年7月  Springer International Publishing

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    開催年月日: 2020年7月

    記述言語:英語  

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  • Semi-automatic Generation of Spoken English Dialogue Scenarios Based on Service Process Model

    2020年度人工知能学会全国大会論文集4Q2-GS-9-03  2020年6月 

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    開催年月日: 2020年6月

    記述言語:英語  

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  • Can conversational agents foster learners' willingness to communicate in a second language?: Effects of communication strategies and affective backchannels

    Emmanuel Ayedoun, Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta

    Proceedings of the 25th International Conference on Computers in Education, ICCE 2017 - Main Conference Proceedings  2017年  Asia-Pacific Society for Computers in Education

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    開催年月日: 2017年

    記述言語:英語  

    Willingness to communicate (WTC) in a second language (L2) is believed to have a direct and sustained influence on learners' actual usage frequency of the targeted language. To help overcome the lack of suitable environments to increase L2 learners' WTC, our approach is to build conversational agents that can help L2 learners overcome their apprehension towards communication in L2. In this paper, we focus on the dialogue management aspects of our approach and propose a model based on set of communication strategies (CS) and affective backchannels (AB) in order to foster agents' ability to carry on natural and WTC friendly conversations with L2 learners. An evaluation of the proposed method led to two main findings. First, combining CS and AB empowers the conversational agent, making possible highly significant WTC gains among L2 learners in English as a foreign language context. Secondly, even a single implementation of AB proved to have the potential to enhance L2 learners' WTC to some extent.

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  • A conversational agent to encourage willingness to communicate in the context of english as a foreign language

    Emmanuel Ayedoun, Yuki Hayashi, Kazuhisa Seta

    KNOWLEDGE-BASED AND INTELLIGENT INFORMATION & ENGINEERING SYSTEMS 19TH ANNUAL CONFERENCE, KES-2015  2015年  ELSEVIER SCIENCE BV

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    開催年月日: 2015年

    記述言語:英語  

    We propose an embodied conversational agent based on the willingness to communicate (WTC) model in L2 to help increase WTC in the context of English as a Foreign Language (EFL) by providing users with various daily conversation contexts. To simulate realistic and efficient conversations, we adopted a semantic approach in the response generation and created a system with flexible and adaptable domain knowledge, user's intent detection, and mixed-initiative conversation strategy. Our evaluation of the proposed system demonstrated its potential to increase WTC in the EFL context. (C) 2015 The Authors. Published by Elsevier B.V.

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受賞

  • 研究会優秀賞

    2021年6月   人工知能学会  

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    受賞国:日本国

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  • 2018 年度人工知能学会 先進的学習科学と工学研究会(SIG-ALST):若手奨励賞

    2019年3月  

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  • 若手奨励賞

    2019年3月   人工知能学会 先進的学習科学と工学研究会  

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    受賞国:日本国

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  • ラーニングイノベーショングランプリ(LIGP) 2018: 優秀ラーニングイノベーション賞

    2018年7月  

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  • ラーニングイノベーショングランプリ2018:優秀ラーニングイノベーション賞

    2018年7月   マイクロラーニングコンソシアム / 日本イーラーニングコンソシアム  

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    受賞国:日本国

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  • 2017年度 人工知能学会 先進的学習科学と工学研究会(SIG-ALST): 若手奨励賞

    2018年3月  

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  • 若手奨励賞

    2018年3月   人工知能学会 先進的学習科学と工学研究会  

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    受賞国:日本国

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  • Nomination for Best Student Paper Award

    2017年12月   25th International Conference on Computers in Education (ICCE 2017)  

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  • 25th International Conference on Computers in Education (ICCE 2017): Nomination for Best Student Paper Award

    2017年12月  

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  • Poster Award

    2017年7月   18th International Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED 2017)  

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  • 18th International Conference on Artificial Intelligence in Education (AIED 2017): Poster Award

    2017年7月  

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  • ラーニングイノベーショングランプリ2016:オーディエンス賞および,ラーニングテクノロジー奨励賞

    2016年6月  

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  • オーディエンス賞および,ラーニングテクノロジー奨励賞

    2016年6月   マイクロラーニングコンソシアム / 日本イーラーニングコンソシアム  

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    受賞国:日本国

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  • 学長顕彰(5度受賞:平成27年度前期,27年度後期,28年度前期, 29年度後期, 30年度前期)

    2016年3月   大阪府立大学  

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    受賞国:日本国

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  • 第26回教育システム若手の会・奨励賞個人総合部門:優秀賞

    2015年11月  

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  • 奨励賞個人総合部門:優秀賞

    2015年11月   第26回教育システム若手の会  

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    受賞国:日本国

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  • Best Poster Presentation Award

    2015年11月   11th International Conference on Knowledge Management (ICKM 2015)  

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    受賞国:日本国

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  • 11th International Conference on Knowledge Management (ICKM 2015): Best Poster Presentation Award

    2015年11月  

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  • 優秀発表賞

    2015年3月   2014年度教育システム情報学会 学生研究発表会  

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    受賞国:日本国

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  • 2014年度教育システム情報学会 学生研究発表会:優秀発表賞

    2015年3月  

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共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 学習意欲を高める情動コミュニケーションの探求

    研究課題/領域番号:22K18595  2022年6月 - 2024年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 挑戦的研究(萌芽)  挑戦的研究(萌芽)

    瀬田 和久, AYEDOUN EMMANUEL

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    配分額:6370000円 ( 直接経費:4900000円 、 間接経費:1470000円 )

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  • 知的情動会話エージェントを用いた第二言語学習効果の実践的評価

    研究課題/領域番号:22K18011  2022年4月 - 2025年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 若手研究  若手研究

    アイエドゥン エマヌエル

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    担当区分:研究代表者 

    配分額:4550000円 ( 直接経費:3500000円 、 間接経費:1050000円 )

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  • サービス構造モデルに基づく英会話シナリオの半自動生成に関する研究

    研究課題/領域番号:20K23353  2020年9月 - 2022年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 研究活動スタート支援  研究活動スタート支援

    AYEDOUN Emmanuel

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    担当区分:研究代表者 

    配分額:2860000円 ( 直接経費:2200000円 、 間接経費:660000円 )

    本研究では,サービス業におけるタスク構造レベルの共通性に着目し,レストランやホテルの接客といった会話場面に限定されない汎用的な会話シナリオ構築基盤の開発・評価を目的としている.
    今年度は開発した会話シナリオオーサリングツールの教育現場におけるシステムの導入と運用に向けて,①シナリオ設計の負担軽減を目掛けたシステム機能の充実および②システムの有効性を確認するための評価実験に取り組んだ.
    ①に関しては,基本的なシナリオと複雑なシナリオの動的な切り替え機能や,会話シナリオのタスク実行順序を動的に変更可能な機能を実装した.これらの機能を用いることで,シナリオ設計者は容易に会話シナリオの難易度を調整したり,同じシナリオにおいても,様々なバリエーションを生成したりすることが可能となった.
    ②に関しては,シナリオ設計未経験者を対象にシステムを用いた実験を行ったところ,提案仕組みを用いることで,シナリオデザインの負荷が軽減され,またシステムによって生成されるシナリオの網羅性を確認できた.この研究成果をまとめ,2021年12月に開催された国際学会で発表した.また,第二言語習得論を専門とする現場の講師の協力によるシステムの機能評価インタービューを通して,提案システムが教員側の題材設計・講義遂行の負荷軽減のみならず,学習者の自己調整学習の促進にも貢献できることが明らかになった.これらの成果をまとめ,国際学会誌への投稿に至っており,査読結果待ちである.

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  • 第二言語コミュニケーション意欲を高める会話エージェントに関する研究

    研究課題/領域番号:18J22445  2018年4月 - 2021年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 特別研究員奨励費  特別研究員奨励費

    AYEDOUN Emmanuel

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    担当区分:研究代表者 

    配分額:2200000円 ( 直接経費:2200000円 )

    「知的対話エージェント(計算機)との英会話を通じてヒトの第二言語会話意欲の向上が図れるか?」という学術的問いを掘り下げ,以下の3つのリサーチクエスチョン(以下,RQ)を設定して研究を推進してきた.
    RQ1.第二言語会話意欲の向上に資する会話エージェントが備えるべき会話戦略は何か?
    RQ2.第二言語学習者の特性に適応可能な会話機構の実現方法は?
    RQ3.どのようにして提案システムの教育現場実践・社会普及を図るのか?
    RQ1に関しては,学習者の情況を会話制御モデルに基づいて推定し,人情的に励まし,助け,理解し合おうとする戦略を駆使することが,人間と会話エージェントとの情動的コミュニケーションの成立に寄与し,その効果が第二言語会話意欲の向上に資することを明らかにした.この研究成果は昨年度(採用第1年度目)国際学術論文にまとめている.RQ2に関しては,会話エージェントにおける会話戦略がどのような順番に撤廃すれば,L2学習者が自立的にWTCを維持できるか,学習者の嗜好性及び会話意欲の習熟度を考慮した適応的な会話機構のあり方を明らかにした.この研究成果は今年度,学術論文としてまとめ,2020年4月に人工知能と教育に関する最も権威ある国際雑誌の1つIEEE-TLTに掲載された.
    また,RQ3の実現に向けて,まず学習教材となる会話シナリオの充実を図る必要があると考える.しかし,会話シナリオ教材の実装には知識及びコストの壁が存在する.そのような課題を克服するために,サービスの概念構造モデルを援用し,サービス業(レストラン・ホテルなど)のタスクレベルでの一定の本質的な共通性の特徴を活かし,汎用的な会話シナリオ構築環境を提案することを狙いとしている.このモデルに基づいたシナリオ設計システムにおける概念設計及び会話フローの宣言的仕様記述の方法を策定し,これに基づくシステム設計を国際会議原稿として提案した.

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  • 第二言語会話意欲を高める対話エージェントによる授業実践・意欲向上モデルの構築

    研究課題/領域番号:18H03345  2018年4月 - 2021年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(B)

    瀬田 和久, 小尻 智子, 林 佑樹, 田中 孝治, 池田 満, AYEDOUN EMMANUEL

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    配分額:17290000円 ( 直接経費:13300000円 、 間接経費:3990000円 )

    タスクレベルで一定の共通性を持つ会話構造に着目し,汎用的な会話制御モデルについて検討した.そして,対話シナリオを容易にオーサリングできるようにしたことで,会話シナリオ生成にかかるコストが大幅に削減できること,人間が作成した会話シナリオに比べてシステムが生成する会話シナリオが多様であること,生成した会話シナリオのレベル評価をシステムが行えることを示した.さらに,第二言語教育の専門家による評価も行ったところ,自己調整学習の観点からの有用性を示唆する評価結果が得られた.これらのことより,学習者の第2言語コミュニケーション意欲の習熟度に応じて適応的に会話制御可能なシナリオ生成の仕組みが実現できた.

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社会貢献活動

  • 堺市魅力発見隊プロジェクト

    役割:司会, 助言・指導, 調査担当

    2014年 - 2016年

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    種別:調査

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