2025/09/30 更新

写真a

シンタニ ナツコ
新谷 奈津子
SHINTANI,Natsuko
所属
外国語学部 教授
職名
教授
プロフィール

Natsuko Shintani is a Professor in the Faculty of Foreign Language Studies at Kansai University. Her research focuses on the intersection of second language instruction and acquisition, with a particular emphasis on task-based language teaching, second language writing, and individual learner differences. Her work has been featured in leading academic journals, including Language Learning, TESOL Quarterly, and Studies in Second Language Acquisition. Dr. Shintani’s current research examines the development of L2 pragmatic competence from multiple perspectives. She has extensive experience teaching applied linguistics at the master's and doctoral levels internationally, having taught at Nanyang Technological University in Singapore and the University of Auckland in New Zealand. She currently supervises master’s and doctoral theses on a range of topics related to second language acquisition. She is the solo author of Input-based Tasks in Foreign Language Instruction for Young Learners (John Benjamins) and co-author of Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge), Measuring Second Language Pragmatic Competence: A Psycholinguistic Perspective (Multilingual Matters), and Task-Based Language Teaching: Theory and Practice (Cambridge University Press).

外部リンク

学位

  • Ph.D. in Language Teaching and Learning ( 2012年5月   University of Auckland )

  • 修士(言語科学) ( 2006年3月 )

研究キーワード

  • 第二言語における語用論的知識

  • タスクを中心とした指導法

  • 第二言語によるライティング

  • 第二言語習得論

  • Second language writing

  • Task-based language teaching

  • Instructed second language acquisition

  • 応用言語学

  • Second language pragmatics

研究分野

  • 人文・社会 / 言語学

  • 人文・社会 / 外国語教育

経歴

  • Kansai University   Faculty of Foreign Language Studies   Professor

    2019年 - 現在

      詳細を見る

  • Kobe Gakuin University   Faculty of Global Communication   Associate Professor

    2017年 - 2019年

      詳細を見る

  • University of Auckland   Faculty of Education and Social Work   Senior Lecturer

    2014年 - 2017年

      詳細を見る

  • Nanyang Technological University   National Institute of Education   Assistant Professor

    2012年 - 2014年

      詳細を見る

所属学協会

  • IATBLT (International Association of Task-based Language Teaching)

      詳細を見る

  • AAAL (American Association for Applied Linguistics)

      詳細を見る

  • EuroSLA (European Second Language Acquisition)

      詳細を見る

  • ALANZ (Applied Linguistics Association of New Zealand)

      詳細を見る

委員歴

  • Language Teaching for Young Learners   レビュー編集委員  

    2023年 - 現在   

      詳細を見る

  • TESOL Quarterly   査読委員  

    2022年 - 現在   

      詳細を見る

  • TASK – Journal on Task-based Language Teaching and Learning   査読委員  

    2021年 - 現在   

      詳細を見る

  • System   査読委員  

    2020年 - 2023年   

      詳細を見る

  • Language Teaching for Young Learners   査読委員  

    2018年 - 2023年   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    researchmap

  • JALT Journal   Japanese Associate Editor  

    2018年 - 2020年   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    researchmap

  • ITL - International Journal of Applied Linguistics   査読委員  

    2017年 - 現在   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    researchmap

  • Journal of Asia TEFL   Research Issues 編集委員  

    2017年 - 2021年   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    researchmap

  • Journal of Second Language Writing   査読委員  

    2017年 - 2019年   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    researchmap

  • International Association for Task-Based Language Teaching (IATBLT)   Executive Board Member  

    2015年 - 2019年   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    researchmap

  • TESOL Quarterly   査読委員  

    2013年 - 2016年   

      詳細を見る

    団体区分:学協会

    researchmap

▼全件表示

論文

  • Testing the viability of ChatGPT as a companion in L2 writing accuracy assessment 査読

    Atsushi Mizumoto, Natsuko Shintani, Miyuki Sasaki, Mark Feng Teng

    Research Methods in Applied Linguistics   3 ( 2 )   100116 - 100116   2024年

     詳細を見る

    掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1016/j.rmal.2024.100116

    researchmap

  • Investigating a failed novel test of socio-pragmatic knowledge 査読

    Rod Ellis, Natsuko Shintani

    Research Methods in Applied Linguistics   2 ( 1 )   100046 - 100046   2023年4月

     詳細を見る

    担当区分:最終著者   記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1016/j.rmal.2023.100046

    researchmap

  • The roles of language proficiency and study abroad in Japanese students’ receptive pragmatic competence 査読

    Shintani, N., Ellis, R.

    Applied Pragmatics   4(1), 1-32   2022年

     詳細を見る

  • A study of Chinese learners’ ability to comprehend irony 査読

    Ellis, R., Zhu, Y., Shintani, N., Roever, C.

    Journal of Pragmatics   172, 7–20   2021年

     詳細を見る

  • Computer-mediated instruction using ondoku practice for developing elementary school students’ pronunciation skills 査読

    Wong, S., Shintani, N.

    Language Teaching for Young Learners   3(1), 161–175   2021年

     詳細を見る

  • The relationship between raters’ multilingual background and their perceptions of accentedness and comprehensibility of second language speech 査読

    Shintani, N., Saito, K., Koizumi, R.

    International Journal of Bilingual Education and Bilingualism (published online)   2019年

     詳細を見る

  • The effectiveness of post-reading word-focused activities and their associations with working memory

    Yingli Yang, Natsuko Shintani, Shaofeng Li, Yingyi Zhang

    SYSTEM   70   38 - 49   2017年11月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1016/j.system.2017.09.012

    Web of Science

    researchmap

  • THE EFFECTS OF THE TIMING OF ISOLATED FFI ON THE EXPLICIT KNOWLEDGE AND WRITTEN ACCURACY OF LEARNERS WITH DIFFERENT PRIOR KNOWLEDGE OF THE LINGUISTIC TARGET

    Natsuko Shintani

    STUDIES IN SECOND LANGUAGE ACQUISITION   39 ( 1 )   129 - 166   2017年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1017/S0272263116000127

    Web of Science

    researchmap

  • The Effects of Pre-Task and Post-Task Metalinguistic Explanations on Accuracy in Second Language Writing

    Natsuko Shintani, Scott Aubrey, Mark Donnellan

    TESOL QUARTERLY   50 ( 4 )   945 - 955   2016年12月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1002/tesq.323

    Web of Science

    researchmap

  • Foreign accentedness revisited: Canadian and Singaporean raters’ perception of Japanese-accented English

    Saito, Shintani, N

    Language Awareness   25 ( 4 )   305 - 317   2016年11月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1080/09658416.2016.1229784

    Web of Science

    researchmap

  • The effects of computer-mediated synchronous and asynchronous direct corrective feedback on writing: a case study

    Natsuko Shintani

    COMPUTER ASSISTED LANGUAGE LEARNING   29 ( 3 )   517 - 538   2016年4月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1080/09588221.2014.993400

    Web of Science

    researchmap

  • Perceived comprehensibility in second language speech: comparisons of native speaking raters in Canada and Singapore 査読

    Saito, K., Shintani, N.

    TESOL Quarterly   50(2), 421-446   2016年

     詳細を見る

  • The effectiveness of synchronous and asynchronous writtencorrective feedback on grammatical accuracy in a computer-mediated environment 査読

    Shintani, N., Aubrey, S.

    The Modern Language Journal   100(1), 296-319   2016年

     詳細を見る

  • The Effectiveness of Processing Instruction and Production-based Instruction on L2 Grammar Acquisition: A Meta-Analysis

    Natsuko Shintani

    APPLIED LINGUISTICS   36 ( 3 )   306 - 325   2015年7月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1093/applin/amu067

    Web of Science

    researchmap

  • Does language analytical ability mediate the effect of written feedback on grammatical accuracy in second language writing?

    Natsuko Shintani, Rod Ellis

    SYSTEM   49   110 - 119   2015年4月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1016/j.system.2015.01.006

    Web of Science

    researchmap

  • The Incidental Grammar Acquisition in Focus on Form and Focus on Forms Instruction for Young Beginner Learners

    Natsuko Shintani

    TESOL QUARTERLY   49 ( 1 )   115 - 140   2015年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1002/tesq.166

    Web of Science

    researchmap

  • Task-based language teaching at elementary schools in Japan: Problems and possibilities 査読

    Shintani, N.

    The Chubu English Language Education Society (CELES) Journal   44, 205-210   2015年

     詳細を見る

  • Tracking ‘learning behaviours’ in the incidental acquisition of two dimensional adjectives by Japanese beginner learners of L2 English

    Shintani, N, Ellis, R

    Language Teaching Research   18 ( 4 )   521 - 542   2014年10月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1177/1362168813519885

    Web of Science

    researchmap

  • Effects of written feedback and revision on learners’ understanding and use of two English grammatical structures 査読

    Shintani, N., Ellis. R., Suzuki, W.

    Language Learning   64(1), 103-131 ( 1 )   103 - 131   2014年

     詳細を見る

    掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1111/lang.12029

    Scopus

    researchmap

  • Using tasks with young beginner learners: The role of the teacher 査読

    Shintani, N.

    Innovation in Language Learning and Teaching   8(3), 279-395   2014年

     詳細を見る

  • Effects of listening support in second language classroom: A meta-analysis 査読

    Shintani, N., Wallace, P. M.

    English Teaching and Learning   38(3), 71-101   2014年

     詳細を見る

  • The comparative effect of metalinguistic explanation and direct written corrective feedback on learners’ explicit and implicit knowledge of the English indefinite article

    Shintani, N, Ellis, R

    Journal of Second Language Writing   22 ( 3 )   286 - 306   2013年9月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1016/j.jslw.2013.03.011

    Web of Science

    researchmap

  • Comprehension-Based Versus Production-Based Grammar Instruction: A Meta-Analysis of Comparative Studies

    Natsuko Shintani, Shaofeng Li, Rod Ellis

    LANGUAGE LEARNING   63 ( 2 )   296 - 329   2013年6月

     詳細を見る

  • The Effect of Focus on Form and Focus on Forms Instruction on the Acquisition of Productive Knowledge of L2 Vocabulary by Young Beginning-Level Learners

    Natsuko Shintani

    TESOL QUARTERLY   47 ( 1 )   36 - 62   2013年3月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1002/tesq.54

    Web of Science

    researchmap

  • Getting Started with TBLT: A Personal Account 査読

    Shintani, N.

    On Task   3(1), 13-19   2013年

     詳細を見る

  • Input-based tasks and the acquisition of vocabulary and grammar: A process-product study

    Natsuko Shintani

    LANGUAGE TEACHING RESEARCH   16 ( 2 )   253 - 279   2012年4月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1177/1362168811431378

    Web of Science

    researchmap

  • Doing meta-analysis in SLA: Practice, choice, and standards 査読

    Li, S., Shintani, N., Ellis, R.

    Contemporary Foreign Languages Studies   384 (12), 3-20   2012年

     詳細を見る

  • Repeating input-based tasks with young beginner learners 査読

    Shintani, N.

    RELC Journal   43(1), 39-51   2012年

     詳細を見る

  • A comparative study of the effects of input-based and production-based instruction on vocabulary acquisition by young EFL learners

    Natsuko Shintani

    LANGUAGE TEACHING RESEARCH   15 ( 2 )   137 - 158   2011年4月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1177/1362168810388692

    Web of Science

    researchmap

  • Task-based language teaching versus traditional production-based instruction: Do they result in different classroom processes? 査読

    Shintani, N.

    University of Sydney Papers in TESOL   6, 97-120   2011年

     詳細を見る

  • The incidental acquisition of English plural –s by Japanese children in comprehension-based lessons: a process-product study

    Shintani, N, Ellis, R

    Studies in Second Language Acquisition   32 ( 4 )   607 - 637   2010年12月

     詳細を見る

    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    DOI: 10.1017/S0272263110000288

    Web of Science

    researchmap

▼全件表示

書籍等出版物

  • Measuring second language pragmatic competence: A psycholinguistic perspective

    Ellis, R, Roever, C, Shintani, N, Zhu, Y( 担当: 共著)

    Multilingual Matters  2024年  ( ISBN:9781800417724

     詳細を見る

  • Proficiency effects on L2 pragmatics

    Roever, C, Shintani, N, Zhu, Y, Ellis, R( 担当: 分担執筆)

    A. Martínez-Flor, A. Sánchez Hernández, & J. Baron (Eds.). L2 Pragmatics in Action. Teachers, learners and the teaching-learning interaction process. John Benjamins.  2023年 

     詳細を見る

  • Methodological considerations in the analysis of synchronous and asynchronous written corrective feedback appropriation in digital environments: The affordances of on-line technologies

    Shintani, N, Aubrey, S( 担当: 分担執筆)

    R. M. Manchón & J. Roca de Larios (Eds.). Research methods in the study of L2 writing processes (315−336). John Benjamins  2023年 

     詳細を見る

  • Writing and language learning in electronic environments

    Scott, A., Shintani, N.( 担当: 分担執筆)

    R. M. Manchón & C. Polio (Eds.). Handbook of second language acquisition and writing. Routledge  2022年 

     詳細を見る

  • Theory and practice of task-based language teaching: multiple perspectives 査読

    Ellis, R., Skehan, P., Shintani, N., Lambert, C.( 担当: 共著)

    Cambridge University Press  2019年  ( ISBN:9781108713894

     詳細を見る

  • The roles of explicit instruction and guided production practice in the proceduralization of a complex grammatical structure 査読

    Shintani, N.( 担当: 単著)

    R. DeKeyser & G. Prieto Botana (Eds.). Doing SLA research with implications for the classroom: Reconciling methodological demands and pedagogical applicability, John Benjamins  2019年 

     詳細を見る

  • Researching TBLT for young, beginner learners in Japan 査読

    Shintani, N.( 担当: 分担執筆)

    M. Bygate (Ed.). TBLT as a researched pedagogy, John Benjamins  2018年 

     詳細を見る

  • Productive versus receptive grammar knowledge 査読

    Shintani, N.( 担当: 分担執筆)

    L. Liontas (Ed.), The TESOL Encyclopaedia of English Language Teaching: Grammar Teaching, Wiley  2018年 

     詳細を見る

  • Mediating input-based tasks for beginner learners through task repetition: A sociocultural perspective. 査読

    Shintani, N.( 担当: 分担執筆)

    M. Bygate (Ed.), Learning language through task repetition, John Benjamins  2018年 

     詳細を見る

  • The role of input-based tasks in foreign language instruction for young learners 査読

    Shintani, N.( 担当: 単著)

    John Benjamins  2016年 

     詳細を見る

  • Synthesizing research in applied linguistics: the complementary contributions of narrative reviews and meta-analyses 査読

    Li, S., Shintani, N., Ellis, R.( 担当: 共編者(共編著者))

    Applied Linguistics (special issue)  2015年 

     詳細を見る

  • Exploring language pedagogy through second language acquisition research 査読

    Ellis, R., Shintani, N.( 担当: 共著)

    Routledge  2014年 

     詳細を見る

▼全件表示

講演・口頭発表等

  • What effect does deductive instruction have on the development of explicit and implicit pragmatic processing?

    Natsuko Shintani, Rod Ellis

    American Association for Applied Linguistics Conference (AAAL 2024). Houston, USA  2024年3月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2024年3月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Low proficiency learners’ perceptions of task-based language teaching in an ESP classroom in Japan

    Fujita, Y, Shintani, N

    The 10th International Conference on Task-based Language Teaching. Khon Kaen University, Thailand  2023年6月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2023年6月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • The roles of language proficiency and study abroad in Japanese students’ receptive pragmatic competence

    Natsuko Shintani, Rod Ellis

    Applied Linguistics Conference: ALAA/ALANZ. Wellington, New Zealand  2022年11月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2022年11月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • A genre-based approach to investigating the performance of a monologic pragmatic task

    Natsuko Shintani, Rod Ellis

    9th International Conference on Task-based Language Teaching, Innsbruck, Austria.  2022年8月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2022年8月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Learners’ use of machine translation during a collaborative writing task: A case study

    Fujita Takuro, Natsuko Shintani

    20th Asia TEFL. Malang, Indonesia  2022年8月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2022年8月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Implementing of task-based language teaching for young EFL learners in Japan

    Shintani, N.

    Shanghai Center for Research in English Language Education (SCRELE), Shanghai, China.  2019年9月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2019年9月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

    researchmap

  • Focusing on the teacher and the students in TBLT for young learners 招待

    Natsuko Shintani

    8th International Conference on Task-Based Language Teaching, Otawa, Canada.  2019年8月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2019年8月

    記述言語:英語   会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)  

    researchmap

  • Effects of different types of feedback: Issues in past and current theory and research 招待

    Shintani, N.

    The Language Learning Potential of L2 Writing and Written Corrective Feedback: Advancing Research Agendas, Murcia, Spain.  2018年5月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2018年5月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    researchmap

  • Written corrective feedback: Learning grammar through writing 招待

    Shintani, N.

    Assessing World Languages, University of Macau, Macau, China.  2017年11月 

     詳細を見る

    開催年月日: 2017年11月

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    researchmap

  • Comparing task-based language teaching and traditional instruction for young learners: Methodological issues and solutions 招待

    Natsuko Shintani

    17th International LASLAB seminar, Vitoria-Gasteiz, Spain  2021年5月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    researchmap

  • Teaching strategies for L2 learning: Written corrective feedback 招待

    Shintani, N.

    The Third International Conference on Situating Strategy Use (SSU3), Osaka, Japan.  2019年10月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    researchmap

  • Incidental acquisition of grammar and vocabulary in repeated text-reconstruction tasks

    Shintani, N.

    International Conference on Task-Based Language Teaching (TBLT 2017)  2017年4月 

     詳細を見る

  • Effects of isolated, integrated, and combined form-focused instruction on low-intermediate learners’ grammar acquisition

    Shintani, N.

    American Association for Applied Linguistics Conference (AAAL 2017)  2017年3月 

     詳細を見る

  • Explicit grammar instruction for second language writing 招待

    Shintani, N.

    TESOL Colloquium at the University of Sydney, Sydney, Australia.  2016年9月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(基調)  

    researchmap

  • The effectiveness of explicit instruction in L2 grammar learning: The roles of instruction type and feature type

    Shintani, N.

    American Association for Applied Linguistics Conference (AAAL2016)  2016年4月 

     詳細を見る

  • Examining the effects of corrective feedback: How, when and on which errors? 招待

    Shintani, N.

    Language Resource Centre, Cornell University, NY., US.  2016年4月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)  

    researchmap

  • Effects of pre- and post-writing metalinguistic explanation on the acquisition of L2 grammar

    Shintani, N., S. Aubrey, M. Donnellan

    Symposium of Second Language Writing  2015年11月 

     詳細を見る

  • The complementary contributions of meta-analysis and narrative review 招待

    Shintani, N.

    Joint International Methodology Research Colloquium at National Institute for International Education (NIIED), Korea  2015年5月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(招待・特別)  

    researchmap

  • Computer-mediated Synchronous (Immediate) and Asynchronous (Delayed) Direct Corrective Feedback

    Shintani, N.

    American Association for Applied Linguistics Conference (AAAL 2015)  2015年3月 

     詳細を見る

  • Computer-mediated synchronous and asynchronous direct corrective feedback on writing: A case study of two L2 writers

    Shintani, N.

    The 13th Symposium on Second Language Writing  2014年11月 

     詳細を見る

  • Language analytical ability: What role does it play in L2 learners’ use of written feedback?

    Shintani, N.

    AILA World Congress  2014年8月 

     詳細を見る

  • The effect of synchronous and asynchronous written corrective feedback on grammatical accuracy in a computer-mediated environment

    Shintani, N., S. Aubrey

    American Association for Applied Linguistics Conference (AAAL 2014)  2014年3月 

     詳細を見る

  • The effects of written corrective feedback on L2 learners’ explicit and implicit knowledge of the English indefinite article

    Shintani, N.

    American Association for Applied Linguistics Conference (AAAL 2014)  2014年3月 

     詳細を見る

  • Computer-mediated synchronous and asynchronous direct corrective feedback on writing 招待

    Shintani, N.

    Research Seminar at Singapore Association of Applied Linguistics, Singapore.  2014年3月 

     詳細を見る

    記述言語:英語   会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)  

    researchmap

  • A meta-analysis of studies investigating the effects of reception- and production-based instruction on L2 vocabulary learning

    Shintani, N.

    American Association for Applied Linguistics Conference (AAAL 2013)  2014年3月 

     詳細を見る

  • The Incidental L2 Acquisition of Dimensional Adjectives by Young Children

    Shintani, N.

    The 10th Asian EFL Journal International TESOL Conference  2014年2月 

     詳細を見る

  • Workshop on Task-Based Language Teaching in Asian Primary Schools

    Shintani, N.

    The 17th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics  2012年8月 

     詳細を見る

  • Using tasks with young learners in Japan: The role of the teacher

    Shintani, N.

    The 17th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics (PAAL)  2012年8月 

     詳細を見る

  • Input-based tasks and the acquisition of vocabulary and grammar: A process-product study

    Shintani, N.

    . 2nd International Conference on Foreign Language Teaching and Applied Linguistics (FLTAL)  2012年5月 

     詳細を見る

  • The effects of focus-on-forms and focus-on-form on vocabulary acquisition by young beginner learners

    Shintani, N.

    The 7th International ELT Research Conference  2012年4月 

     詳細を見る

  • Task-based instruction: Task design and task implementation

    Shintani, N.

    2nd Combined Conference of the Applied Linguistics Association of Australia (ALAA) and Applied Linguistics Association of New Zealand (ALANZ)  2011年12月 

     詳細を見る

    開催地:New Zealand  

    researchmap

  • Effects of repeating listen-and-do tasks on children's L2 comprehension and production

    Shintani, N.

    The 4th Biennial International Conference on Task-Based Language Teaching  2011年11月 

     詳細を見る

  • A comparative study of input-based and production-based instruction for vocabulary acquisition

    Shintani, N.

    The 16th World Congress of Applied Linguistics (AILA2011)  2011年8月 

     詳細を見る

  • Incidental L2 acquisition of two English grammatical structures by young Japanese classroom learners in comprehension-based

    Shintani, N.

    American Association for Applied Linguistics Conference (AAAL 2011)  2011年3月 

     詳細を見る

  • Implementing of task-based courses for young EFL learners in Japan

    Shintani, N.

    The 15th English in Southeast Asia Conference  2010年12月 

     詳細を見る

  • Comprehension-based versus production-based instruction: Using conversation analysis to distinguish them

    Shintani, N.

    The 16th The Applied Linguistics Association of New Zealand Symposium  2010年12月 

     詳細を見る

    開催地:New Zealand  

    researchmap

  • Classroom interaction and acquisition – comparative study of TBLT and PPP for young EFL learners in Japan

    Shintani, N.

    The 1st Combined Conference the Applied Linguistics Association of NZ and Australia. Auckland  2009年12月 

     詳細を見る

    開催地:Australia. Auckland  

    researchmap

▼全件表示

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 英語運用能力を高める統合型DDLプラットフォームの開発とその最適化

    研究課題/領域番号:21H00553  2021年4月 - 2024年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(B)

    水本 篤, Anthony Laurence, 浦野 研, 保田 幸子, 新谷 奈津子, 薮越 知子, 亘理 陽一

      詳細を見る

    配分額:17420000円 ( 直接経費:13400000円 、 間接経費:4020000円 )

    researchmap

  • Testing and teaching second language pragmatic skills for studying abroad

    研究課題/領域番号:20H01297  2020年4月 - 2025年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(B)

    新谷 奈津子, Allen ToddJames, 今尾 康裕, 田中 洋也, 水本 篤

      詳細を見る

    配分額:14950000円 ( 直接経費:11500000円 、 間接経費:3450000円 )

    令和2年度に事前準備、2回のオンライン会議による研究計画の確立、研究資材の開発準備を行った。年度中に行う予定であった研究調査がコロナ渦により延期せざるを得なくなり、科研費の繰越を行った。
    令和3年度には、まず5月に教材・テスト作成のためのソフトを購入、リサーチ・アシスタントを雇用し、年度末にかけて研究資材(テスト・自主学習マテリアル)の開発・作成を行った。
    また、令和3年2月に研究セミナーを実施し、科研プロジェクトの概要と進捗の共有(関西大学 新谷奈津子)、研究テーマに関する4つの研究発表を行った。発表題目は以下の通り。①Measuring L2 pragmatic ability from the performance of a monologue role play (関西大学 新谷奈津子)、②Assessing intercultural communication competence: Reflections from an L2 English classroom in Japan (関西大学 トッド・アレン)、③TVドラマコーパスで作成する定型表現口語例文集(北海学園大学 田中 洋也)、④語用論的能力測定のための尺度および教材開発(広島修道大学 大澤 真也、北海道武蔵野女子短期大学 大木 七帆)

    researchmap

  • Testing and teaching second language pragmatic skills for studying abroad

    研究課題/領域番号:23K20103  2020年4月 - 2025年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(B)

    新谷 奈津子, 水本 篤, Allen ToddJames, 田中 洋也, 今尾 康裕

      詳細を見る

    配分額:14950000円 ( 直接経費:11500000円 、 間接経費:3450000円 )

    2023年度は、2022年度に収集したデータの分析を行い、それをもとに論文『The effect of digital explicit-deductive instruction on the development of explicit and implicit pragmatic abilities』を共著で執筆した。その論文を含む共著書『Measuring Second Language Pragmatic Competence: A Psycholinguistic Perspective』を2024年3月にMultilingual Mattersより出版した。
    国際学会Amerigan Acossiation of Applied Linguistic 2024(2024年3月)にて、研究成果を発表した。発表題目は、『What effect does deductive instruction have on the development of explicit and implicit pragmatic processing?』。学会中は語用論研究のオタゴ大学(ニュージーランド)のMinh Nguyen氏と共同研究について協議した。
    引き続きデータ収集をおこなっている留学の成果を測る長期研究について、3月に留学を終えた参加者のデータを収集し、分析の準備を行った。

    researchmap

  • AIを活用した次世代型英語スピーキング評価法の開発

    研究課題/領域番号:18K00809  2018年4月 - 2023年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    東 淳一, 新谷 奈津子, 仁科 恭徳, 小泉 利恵, 金丸 敏幸, 山下 仁司

      詳細を見る

    配分額:4420000円 ( 直接経費:3400000円 、 間接経費:1020000円 )

    2020年度、2021年度(特に前半)ともに、AIロボット"Musio"の開発元であるAKA社で新たに構築されたLMSであるMusio Academy Planによるシステムも利用しつつ、英語Speaking活動の援用ツールであり同時にSpeaking評価のツールとして利用が期待されるAIロボットMusioの機能および品質、そして教育効果を検証する予定であった。ところが、新型コロナウイルス感染拡大により、大学生の実験協力者が大学への登学を許されていなかったため、大学生の実験協力者とともに実証実験を実施することはまったくできない状況にあった。このため、2021年度はAKA社のMusioの評価研究という最初の計画から離れ、スピーキング評価のあり方についての基礎研究、スピーキング活動におけるプラグマティックなコンピテンスの評価に関する基礎研究、Amazon LexやSpeak Buddyなど、Musioとは別の、英語による対話ボットの調査などを行った。Amazon Lexについては、タスクベースの英語音声対話ボットの作成に着手し、5種類のタスク会話の開発を行った。Speak Buddyについてはサービスの評価作業に着手した。なお、本プロジェクトの関連領域となるTTS合成音に関する評価研究も実施した。具体的にはAmazon Polly、Google Cloud、IBM Watson、Microsoft Azureなどクラウドベースのサービスを利用して合成音を作成し、それらTTS合成音の教育活動への導入に関する研究を実施した。なお、中世の時代から現在まで、時代ごとに登場したさまざまなメディアの変遷と外国語教育・外国語学習スタイルの変化を考察し、著書にまとめた。

    researchmap

  • The influence of explicit grammar instruction on the incidental acquisition of vocabulary, grammar and pronunciation

    研究課題/領域番号:18K12481  2018年4月 - 2020年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  若手研究

    新谷 奈津子

      詳細を見る

    配分額:1690000円 ( 直接経費:1300000円 、 間接経費:390000円 )

    この研究では、学習者が明示的な英語活動(仮定法過去完了の文法説明を受けた後、その文法項目が含まれる物語を聞き、文法項目の箇所に下線が引かれている同じ物語を読む)を行った場合に、活動の中で触れる他の文法項目(他の文法項目・語彙・発音)を偶発的に学習するかどうかを調査した。分析の結果、学習者は教室の中で明示的に教えられた言語項目以外の項目を偶発的に学ぶことが示された。また、もっとも明示的に行われた指導で語彙の習得がもっとも高いことが示された。これは、明示な学習が物語を理解する手助けとなり、他の言語項目にも注意を向ける余裕ができたからではないかと考えられる。

    researchmap