2024/03/30 更新

写真a

ウエキ ミチコ
植木 美千子
UEKI,Michiko
所属
外国語学部 准教授
職名
准教授
連絡先
メールアドレス
外部リンク

学位

  • 博士(外国語教育学)

研究キーワード

  • leaners' affective variables

  • collaborative writing;

所属学協会

委員歴

  • 関西支部運営委員  

    2017年4月 - 2020年3月   

      詳細を見る

論文

  • 自分にあった学び方を見つけ出す:学習ストラテジーを意識させる授業実践

    植木美千子

    英語教育(大修館書店)   pp.30-31   2019年6月

     詳細を見る

  • Study abroad and motivation to learn a second language: Exploring the possibility of the L2 Motivational Self System.

    Michiko UEKI, Osamu TAKEUCHI

    外国語教育メディア学会   52   2016年3月

     詳細を見る

  • Forming a clearer image of the ideal L2 self: The L2 Motivational Self System and learner autonomy in a Japanese EFL context.

    Michiko UEKI, Osamu TAKEUCHI

    Innovation in Language Learning and Teaching   7, pp. 238-252   2013年11月

     詳細を見る

  • Exploring the Concept of the Ideal L2 Self in an Asian EFL Context: The Case of Japanese University Students.

    Michiko UEKI, Osamu TAKEUCHI

    Journal of Asian TEFL   10, pp. 25-45   2013年4月

     詳細を見る

  • L2 Communication Anxiety Levels in Relation to Different Communication Partners: An Empirical Study in Japanese EFL Classroom.

    Michiko UEKI

    大学英語教育学会 関西支部紀要   15, pp.25-39   2013年3月

     詳細を見る

  • 海外留学は学習者の何を変えていくのか−英語圏長期留学が学習者の情意面に与える影響を探る−

    植木美千子

    STEP BULLETIN   24, pp.49-66   2012年11月

     詳細を見る

  • Validating the L2 Motivational Self System in a Japanese EFL Context: The Interplay of L2 Motivation, L2 anxiety, Self-efficacy, and the Perceived Amount of Information 査読

    植木美千子, 竹内 理

    Language Education & Technology   Vol.49   2012年6月

     詳細を見る

  • 言語技術指導の有効性・転移性に関する実証研究―描写の観点から― 査読

    植木 美千子

    Language Education and Technology   Vol.48   2011年6月

     詳細を見る

  • Use of Listening Strategies in an Academic Setting by University Students of EFL 査読

    植木 美千子

    外国語教育メディア学会 関西支部研究集   第13号   2011年3月

     詳細を見る

▼全件表示

書籍等出版物

  • Chapter 5: The Impact of Studying Abroad Experience on the Affective Changes Related to L2 Motivation: A Qualitative Study of the Processes of Change

    Michiko UEKI, Osamu TAKEUCHI( 担当: 編集)

    Multilingual Matters  2016年11月 

     詳細を見る

  • Lighting up the TOEIC test

    植木美千子( 担当: 共著)

    金星堂  2016年1月 

     詳細を見る

  • 外国語教育研究ハンドブック−研究手法のより良い理解のために

    植木 美千子( 担当: 編集)

    松柏社  2013年6月 

     詳細を見る

    第18章 調査的面接法入門 第22章 APAスタイル入門—共通のルールで書くには

    researchmap

  • Reading Stream: Intermediate

    竹内 理, 薮越智子, 住 政二郎, 植木美千子( 担当: 分担執筆)

    金星堂  2013年1月 

     詳細を見る

  • Reading Stream: Elementary

    竹内 理, 薮越智子, 住 政二郎, 植木美千子( 担当: 分担執筆)

    金星堂  2013年1月 

     詳細を見る

  • 外国語教育研究ハンドブック

    (編者)竹内 理, (編者)水本 篤, 山西博之, 杉田麻哉, 中田達也, 池田真生子, 田中博晃, 印南 洋, 住 政二郎, 植木美千子( 担当: 分担執筆)

    松柏社  2012年4月 

     詳細を見る

  • Reading Stream: Pre-intermediate

    竹内 理, 薮越智子, 住 政二郎, 植木美千子( 担当: 分担執筆)

    金星堂  2012年1月 

     詳細を見る

▼全件表示

MISC

  • 言語技術指導の有効性・転移性に関する実証研究―描写の観点から―

    Language Education and Technology   Vol.48   2011年6月

     詳細を見る

  • Use of Listening Strategies in an Academic Setting by University Students of EFL

    外国語教育メディア学会 関西支部研究集   第13号   2011年3月

     詳細を見る

講演・口頭発表等

  • Study abroad experience for heritage language learners: Identity and motivation (Panel Session Theme: (Re-)Shaping social identities in the Japanese context).

    Michiko UEKI, Osamu Takeuchi

    2019年6月 

     詳細を見る

    開催地:Hong Kong Polytechnic University  

    researchmap

  • How does effective collaboration emerge? Investigating the effect of teacher feedback on collaborative L2 writing in the Japanese EFL context.

    Michiko UEKI, Osamu TAKEUCHI

    2017年6月 

     詳細を見る

    開催地:Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand  

    researchmap

  • Are they two sides of a coin? Redefining the relationship of anxiety and self-efficacy in the Japanese EFL context.

    Michiko UEKI, Osamu TAKEUCHI

    2016年8月 

     詳細を見る

    開催地:Jyvaskyla, Finland  

    researchmap

  • Effects of collaborative writing on learners' strategy use and affect.

    Michiko UEKI, Osamu TAKEUCHI

    2015年12月 

     詳細を見る

    開催地:National Institute of Education, Singapore  

    researchmap

  • Willpower, the ideal L2 self and L2 motivation: Exploring their possible relationships in the Japanese EFL context.

    Michiko UEKI, Osamu TAKEUCHI

    2014年9月 

     詳細を見る

    開催地:University of Nottingham, UK  

    researchmap

  • 外国語学習における先延ばし行動の予備的調査: 自己調整学習の枠組みを用いて

    植木美千子, 竹内 理

    2014年8月 

     詳細を見る

  • Formation and maintenance of motivation in L2 learning: Implications from a study abroad program.

    Michiko UEKI, Osamu TAKEUCHI

    2014年8月 

     詳細を見る

    開催地:University of Queensland,Australia  

    researchmap

  • L2動機を支えるものはどう変化しているのか?―L2動機モデルの構造変化に関する質的研究―

    植木美千子, 竹内 理

    2013年8月 

     詳細を見る

    開催地:文京学院大学  

    researchmap

  • Investigating learners’ decision making in mobile EFL learning: Promoting learner autonomy

    植木美千子, 竹内 理

    KOTESOL International Conference 2012  2012年10月 

     詳細を見る

    開催地:Sookmyung University, Seoul, Korea  

    researchmap

  • Investigating learners’ decision making in mobile EFL learning: Promoting learner autonomy.

    Michiko UEKI, Osamu TAKEUCHI

    2012年10月 

     詳細を見る

    開催地:Sookmyung University, Seoul, Korea  

    researchmap

  • Forming a clearer image of the ideal L2 self: Validating the L2 motivational self system in a Japanese EFL context in relation to L2 learner autonomy

    植木美千子, 竹内 理

    5th Independent Learning Association Conference 2012  2012年9月 

     詳細を見る

    開催地:Victoria University, Wellington, New Zealand  

    researchmap

  • 留学プログラムの前・後における動機づけモデルの比較検討:多母集団パス解析を用いて

    植木美千子, 竹内 理

    第52回外国語教育メディア学会 全国研究大会  2012年8月 

     詳細を見る

    開催地:甲南大学  

    researchmap

  • Forming a clearer image of the ideal L2 self: Validating the L2 motivational self system in a Japanese EFL context in relation to L2 learner autonomy.

    Michiko UEKI, Osamu TAKEUCHI

    2012年8月 

     詳細を見る

    開催地:Victoria University of Wellington, New Zealand  

    researchmap

  • 「『縦断研究法』への挑戦−量・質の観点から−」

    植木 美千子

    2012年2月 

     詳細を見る

  • Validating the L2 motivational self system in an EFL context: The inteplay of Ideal L2 self, future self, motivation, and anxiety

    植木 美千子

    JACET Convention 2011: The 50th Commemorative International Convention (JACET student members' special presentations)  2011年9月 

     詳細を見る

    開催地:Fukuoka,Japan  

    researchmap

  • Validating the L2 motivational self system in an EFL context: The interplay of Ideal L2 self, future self, motivation, and anxiety.

    Michiko UEKI

    2011年9月 

     詳細を見る

    開催地:Seinan Gakuin University, Fukuoka, Japan  

    researchmap

  • EFL環境下におけるL2 Motivational Self Systemの検証:英語専攻者と非専攻者を比較して

    植木 美千子

    第51回外国語教育メディア学会 全国研究大会  2011年8月 

     詳細を見る

    開催地:名古屋  

    researchmap

  • Exploring the concept of Ideal L2 self in an EFL context

    植木 美千子

    The 9th Asia TEFL international Conference  2011年7月 

     詳細を見る

    開催地:Seoul, Korea  

    researchmap

  • Exploring the concept of Ideal L2 self in an EFL context.

    Michiko UEKI, Osamu TAKEUCHI

    2011年7月 

     詳細を見る

    開催地:Seoul KyoYuk MunHwa HoeKwan, Seoul, Korea  

    researchmap

  • 対話者別にみる外国語コミュニケーション不安

    植木 美千子

    第38回全国英語教育学会 大阪研究大会  2010年8月 

     詳細を見る

    開催地:大阪  

    researchmap

  • 言語技術指導の有効性に関する実証研究

    植木 美千子

    外国語教育メディア学会 50周年記念全国研究大会  2010年8月 

     詳細を見る

    開催地:東京  

    researchmap

  • 日本人大学生EFL 学習者のリスニング時における方略使用の実態 -発話刺激法を使っての研究-

    植木 美千子

    2008年10月 

     詳細を見る

  • 日本人大学生EFL学習者のリスニング時における方略使用の実態:発話刺激法を使っての研究

    植木美千子

    2008年10月 

     詳細を見る

    開催地:神戸学院大学  

    researchmap

▼全件表示

受賞

  • 学術研究振興資金(若手研究者奨励金)

    2016年5月   日本私立学校振興・共済事業団  

     詳細を見る

  • 日本学術振興会特別研究員 (DC)

    2012年4月   独立法人 日本学術振興会  

     詳細を見る

    受賞国:日本国

    researchmap

  • (財)日本英語検定協会第24回 英検研究助成(調査部門)

    2011年7月   財団法人 日本英語検定協会  

     詳細を見る

    受賞国:日本国

    researchmap

  • 日本英語検定協会 第24回 英検研究助成

    2011年5月   日本英語検定協会  

     詳細を見る

    受賞国:日本国

    researchmap

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 日本英語検定協会 受託研究

      詳細を見る

    資金種別:競争的資金

    researchmap