2024/03/30 更新

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アンドリュー・バーク
アンドリュー・バーク
BARKE,Andrew
所属
外国語学部 教授
職名
教授
外部リンク

学位

  • 博士課程 ( 2001年3月 )

研究キーワード

  • ポライトネス

  • Sociolinguistics

  • 談話分析

  • 異文化間コミュニケーション

  • 職場談話

  • アイデンティティ構築

研究分野

  • 人文・社会 / 言語学  / 日英社会言語学

  • 人文・社会 / 言語学  / 日英語用論

  • 人文・社会 / 言語学  / 比較言語学

論文

  • 日本語教育実習における実習生の学びと変化ー日本語教師養成講座の改善にむけてー

    高梨信乃, 日高水穂, アンドリュー・バーク, 藤田高夫, 池田佳子, 古川智樹, 竹口智之, 奥田純子, 亀田美保

    関西大学外国語学部紀要   第26号 pp.89-106   2022年3月

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  • Mixed-Culture Discussion Activities as a Tool for Developing Pragmatic and Intercultural Awareness. 査読

    BARKE, Andrew, 嶋津百代

    Routledge   pp.105-125   2021年11月

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    In McConachy, Troy & Anthony J. Liddicoat (eds.) Teaching and Learning Second Language Pragmatics for Intercultural Understanding, pp.105-125. Routledge.

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  • When the model becomes the marginalized: Identity struggles of Japanese job-hunters 査読

    Barke, Andrew, 嶋津百代

    Palgrave Macmillan   pp. 43-64   2021年3月

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    Book chapter. In Kroo, Judit & Kyoko Satoh (eds.) Linguistic Tactics and Strategies of Marginalization in Japanese

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  • イデオロギーと現実の言語使用の差異に対する意識化 ― 日本語学習者の語用論的能力育成につながる活動―

    バーク アンドリュー, 嶋津 百代

    関西大学外国語学部 紀要   ( 21 )   1 - 17   2019年10月

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  • Identity Construction of Non-Native Academics in Japanese Universities.

    Barke, Andrew

    Peter Lang   17 - 28   2019年8月

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  • Constructing identity in the Japanese workplace through dialectal and honorific shifts.

    Barke, Andrew

    123 - 149   2018年4月

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  • Culture in the classroom: A comparative study of classroom discourse management strategies.

    Barke, Andrew, Nakamura, Izumi

    関西大学外国語学部 紀要   ( 7 )   1 - 16   2012年10月

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    記述言語:英語   出版者・発行元:関西大学外国語学部  

    CiNii Books

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  • Situated Functions of Addressee Honorifics in Japanese Television Drama.

    Barke, Andrew

    111 - 128   2011年

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  • Manipulating honorifics in the construction of social identities in Japanese television drama

    Andrew Barke

    JOURNAL OF SOCIOLINGUISTICS   14 ( 4 )   456 - 476   2010年9月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:WILEY-BLACKWELL  

    This study examines culturally-based ideologies concerning the use of Japanese honorifics in the construction of social identities through an analysis of dialogues in a Japanese television drama. The study assumes that the underlying or encoded meaning of Japanese honorific forms is social/psychological distance and considers ways in which speakers utilise differences in the encoded meanings of honorifics to construct a variety of social identities, including those that reflect membership within particular communities of practice. It also looks at how implicatures that arise through marked use of honorific forms are used to achieve specific interactional goals such as the expression of (im)politeness and the marking of change in the speaker's attitude toward the addressee/referent.

    Web of Science

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  • Japanese pronouns of address: Their behaviour and maintenance over time.

    Barke, Andrew, Uehara, Satoshi

    301 - 313   2005年

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  • 人称代名詞に行われるジェンダーの相互作用

    バーク アンドリュー

    ひつじ書房   483 - 509   2004年

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  • 全学日本語コースの改善に向けてのアンケート調査

    酒井 峰雄, バーク アンドリュー

    岡山大学留学生センタ-紀要   ( 9 )   63 - 76   2002年3月

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    記述言語:日本語   出版者・発行元:岡山大学留学生センタ-  

    CiNii Books

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  • Inconspicuous gender marking: The case of Japanese sentence-final particles YO and NE.

    Barke, Andrew

    235 - 255   2001年

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  • What ‘you’ can say in Japanese: Gender as a pragmatic factor in Japanese personal reference through history.

    Barke, Andrew J

    63 - 73   2000年

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  • The Effect of Age on the Style of Discourse Among Japanese Women.

    Barke, Andrew

    Information and Computation   23 - 33   2000年

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書籍等出版物

  • Landmark: English Communication 3 (Revised Edition)

    田辺 尚子, 竹内 理, 中田 賀之, 本田 勝久, 池田 真生子, 水本 篤, 有元 久恵, 佐々木 啓成, 池ノ上 大輔, 石田 正寿, Barke, Andrew J, 株式会社, 新興出版社啓林館編集部( 担当: 共著)

    株式会社 新興出版社啓林館  2018年3月 

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  • Landmark: English Communication 2 (Revised Edition)

    竹内 理, 中田 賀之, 本田 勝久, 田辺 尚子, 池田 真生子, 水本 篤, 有元 久恵, Barke, Andrew J., Eberl, Derek Ray, Hult, James Jarrett, 株式会社 新興出版社啓林館編集部

    株式会社 新興出版社啓林館  2018年3月 

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  • Landmark: English Communication 3

    竹内 理, 中田 賀之, 本田 勝久, 田辺 尚子, 池田 真生子, 水本 篤, 有元 久恵, Barke, Andrew J., Eberl, Derek Ray, Hult, James Jarrett, 株式会社 新興出版社啓林館編集部( 担当: 共著)

    株式会社 新興出版社啓林館  2014年3月 

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  • Landmark: English Communication 2

    竹内 理, 中田 賀之, 本田 勝久, 田辺 尚子, 池田 真生子, 水本 篤, 有元 久恵, Barke, Andrew J., Eberl, Derek Ray, Hult, James Jarrett, 株式会社 新興出版社啓林館編集部( 担当: 共著)

    株式会社 新興出版社啓林館  2013年1月 

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MISC

  • 「ニュージーランドの大学における教員の個人評価」

    バーク アンドリュー

    オセアニア教育研究   2009年9月

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  • 2005 New Zealand elections - a closely fought battle.

    Barke, Andrew

    ニュージーランド研究 = The journal of New Zealand studies in Japan   12 ( 12 )   65 - 68   2005年

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    記述言語:英語   出版者・発行元:関西ニュージーランド研究会  

    CiNii Books

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  • 言語表現にみられるジェンダー:日本語の性差の視点から(CD-ROM)

    バーク アンドリュー

    東京外国語大学   2003年

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講演・口頭発表等

  • 新入社員 - 個人的アイデンティティ、プロフェッショナル・アイデンティティ、文化的イデオロギーの調和

    アンドリューバーク, 嶋津百代

    2022年3月 

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    開催年月日: 2022年3月

    記述言語:英語   会議種別:シンポジウム・ワークショップ パネル(公募)  

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  • 'With Reluctance I Humbly Venture to Say One Thing': Creative use of Japanese honorifics in the performance of linguistic rituals and face threatening acts

    バーク アンドリュー, 嶋津 百代

    18th International Pragmatics Conference  2023年7月 

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    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

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  • Creating Public Discourses with Personal Expressions in Japanese Linguistic Landscapes

    嶋津 百代, バーク アンドリュー

    2023年7月 

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    記述言語:英語   会議種別:口頭発表(一般)  

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  • 日本の言語景観のメッセージ性―日本の大学の留学生は何を感じ取るのか―

    嶋津百代, Barke, Andrew

    Japanese Studies Association of Australia (JSAA) 2021 Conference  2021年9月 

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    開催地:Brisbane, Australia  

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  • Becoming a Shakaijin: Recent Japanese Graduates Constructing New Professional Identities.

    Barke, Andrew, 嶋津百代

    17th International Pragmatics Conference  2021年7月 

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    開催地:Winterthur, Switzerland  

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  • Becoming an Adaptable Conformist: Socialisation experiences of Japanese job-hunters in a globalising world

    Barke, Andrew

    7th Japanese Linguistics Symposium  2019年11月 

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    開催地:Auckland, New Zealand  

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  • Getting Past the Gatekeepers: Job-hunter Identities and Strategies

    Barke, Andrew

    キャリア支援を視野に入れた教育実践事例  2019年10月 

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    開催地:関西大学国際部  

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  • Getting Past the Gatekeepers: Job-hunter Identities and Strategies. 招待

    キャリア支援を視野に入れた教育実践事例 関西大学国際部  2019年10月 

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  • From Student to Shakaijin: The (re)shaping of job-hunter identities

    Barke, Andrew, Shimazu, Momoyo

    16th International Pragmatics Conference  2019年6月 

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    開催地:Hong Kong  

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  • グローバル化時代のアイデンティティ構築 -就職活動を通して意味づけされる日本人大学生の自己-

    バーク アンドリュー

    韓国日語教育学会・言語文化教育研究学会  2018年12月 

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    開催地:ソール、韓国  

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  • Insider outsiders: Identity struggles of non-Japanese in Japanese workplaces.

    Barke, Andrew

    2018年6月 

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  • Constructing global identities through job hunting: The myths and facts of gurōbaru jinzai.

    Barke, Andrew, Shimazu, Momoyo

    2018年6月 

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  • Fact or function? A social constructivist approach to improving Japanese L2 learner pragmatic competence in the use of addressee honorifics.

    Barke, Andrew, Shimazu, Momoyo

    2017年7月 

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  • Identity construction of non-native academics in Japanese universities: ‘A very difficult position you have to navigate.’

    Barke, Andrew

    2017年5月 

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  • Dialectal and honorific shifts in Japanese workplace meetings.

    Barke, Andrew

    2015年7月 

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  • 俺の不注意ちゃうやん [It’s not my carelessness]: Dialect in the Japanese workplace.

    Barke, Andrew

    2014年12月 

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    開催地:京都  

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  • Variation within the workplace: Japanese reference and address forms in the construction of identity.

    Barke, Andrew

    2012年8月 

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  • Constructing identity through reference and address in the Japanese workplace.

    Barke, Andrew

    2011年7月 

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  • Identity construction through self reference in Japanese television drama.

    Barke, Andrew

    2009年12月 

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  • Utilisation and manipulation of honorifics in the construction of social identities in Japanese television drama.

    Barke, Andrew

    2009年7月 

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  • ニュージーランドの大学における教員の個人評価

    バーク アンドリュー

    2008年12月 

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    開催地:東京  

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  • (Im)politeness and (in)formality in Japanese television dramas.

    Barke, Andrew

    2007年7月 

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  • Japanese particles yo, ne, and yone: A functional analysis.

    Barke, Andrew, Kobayashi, Masahiro

    2003年11月 

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  • Getting the message across: Cultural input in the conveyance of knowledge.

    Barke, Andrew

    2003年2月 

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  • ニュージーランドと日本の大学の授業の特徴

    バーク アンドリュー

    岡山大学英語による授業を考えるシンポジウム  2002年12月 

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    開催地:岡山  

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  • Inconspicuous gender marking: The case of Japanese sentence-final particles YO and NE.

    Barke, Andrew

    2000年8月 

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    開催地:仙台  

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  • The effect of age on the style of discourse among Japanese women.

    Barke, Andrew

    2000年2月 

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    開催地:東京  

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  • Working on politeness: Strategies and strategists in the maintenance of politeness in Japanese second person reference.

    Barke, Andrew, Uehara, Satoshi

    1999年12月 

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  • What ‘You’ Can Say in Japanese: gender as a pragmatic factor in Japanese personal reference through history.

    Barke, Andrew

    1999年10月 

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  • T/V or not T/V?: A Historical and Comparative Approach to Social Deixis in Terms of Address in Japanese.

    Barke, Andrew, Uehara, Satoshi

    1999年8月 

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  • 日本語に見られる対称詞のジェンダーカテゴリー

    バーク アンドリュー, 上原 聡

    第4回社会言語科学会研究大会  1999年7月 

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    開催地:京都  

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  • T/V式言語と日本語における二人称代名詞の比較:歴史・社会・対照言語学的アプローチ

    Barke, Andrew

    言語処理学会第5回年次大会  1999年3月 

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    開催地:東京  

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  • The effect of age on the style of discourse among Japanese women.

    Barke, Andrew

    1998年7月 

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教育内容・方法の工夫(授業評価等を含む)

  • CEASを利用した授業支援: CEASを利用して補助教材・評価基準等の詳細を説明 英語の授業: 英語で講義をする・学生一人々に質問をし、個人に発言の機会を多く与える・小グループでの活動を通し、積極的な参加を促す最近の新聞記事等を取り上げ、ディスカッションの題材として使用 英語上級のクラスにおける、洋画のセリフの書きおこし、談話分析並びにその結果発表

作成した教科書、教材、参考書

  • ソフトウェア・Before You KnowItを利用した、語彙学習のための自習教材の作成 ソフトウェア・Hot Potatoesを利用した、語彙・文法演習のための自習教材の作成

教育方法・教育実践に関する発表、講演等

  • ニュージーランド・ヴィクトリア大学における日本語教育の現状東京外国語大学留学生日本語教育センターセミナーシリーズ H20年5月

その他教育活動上特記すべき事項

  • 日本語能力試験の試験監督於:ニュージーランド・ウェリントン 日本語スピーチ・コンテスト(ウェリントン地区)の実行委員於:ニュージーランド・ウェリントン 英語レシテーション・コンテスト(大阪府立泉北高等学校)の審査員