Updated on 2024/03/30

写真a

 
NABEI,Toshiyo
 
Organization
Faculty of Foreign Language Studies Professor
Title
Professor
External link

Degree

  • Ph.D. (Second Language Education) ( 2002.11   University of Toronto )

  • M.S.Ed. ( 1996.5   University of Pennsylvania )

Research Interests

  • Second Language/Foreign Language Education

  • Classroom Interaction

  • SLA

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Linguistics

  • Humanities & Social Sciences / Foreign language education

Education

  • Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto   Graduate School, Division of Language Education   Second Language Education

    1997.9 - 2002.11

      More details

    Country: Canada

    researchmap

  • University of Pennsylvania   Graduate School of Education   TESOL

    1994.9 - 1996.5

      More details

    Country: United States

    researchmap

  • Hendrix College   Faculty of Liberal Arts

    1992.9 - 1994.6

      More details

    Country: United States

    researchmap

Research History

  • Kansai University   Faculty of Foreign Language Studies   Professor

    2013.4

      More details

  • Kansai University   Faculty of Foreign Language Studies

    2009.4 - 2013.3

      More details

  • Kansai University   Institute of Foreign Language Education and Research

    2007.4 - 2009.3

      More details

  • Kansai University   Institute of Foreign Language Education and Research

    2006.4 - 2007.3

      More details

  • Kansai University   Institute of Foreign Language Education and Research

    2003.4 - 2006.3

      More details

Professional Memberships

  • The Japan Association for Language Teaching

      More details

  • The Japan Society of English Language Education

      More details

  • Language Education and Technology

      More details

  • The Japan Association of College English Teachers

      More details

  • American Association for Applied Linguistics

      More details

Committee Memberships

  • 関西英語教育学会   理事  

    2022.6 - Present   

      More details

  • 外国語教育メディア学会 関西支部   支部長  

    2022.6 - Present   

      More details

  • 外国語教育メディア学会 関西支部   副支部長  

    2020.5 - 2022.5   

      More details

  • 関西英語教育学会   理事  

    2016.4 - 2019.3   

      More details

  • 関西英語教育学会   関西英語教育学会 紀要編集委員  

    2014.4 - 2016.3   

      More details

  • 外国語教育メディア学会   国際交流委員  

    2010.4 - 2022.5   

      More details

  • 外国語教育メディア学会   本部幹事  

    2010.4 - 2016.3   

      More details

  • 外国語教育メディア学会   関西支部運営委員  

    2003.4 - Present   

      More details

▼display all

Papers

  • 外国語の指導に必要な母語の役割とは何か―第二言語習得研究の視点から Invited

    名部井敏代

    英語教育3月号   67 ( 13 )   26 - 28   2019.3

     More details

  • 関西大学英語入試問題データの分析―テスト理論の活用を目指して― Reviewed

    水本篤, 脇田貴文, 名部井 敏代

    日本分類学会誌 分類の理論と応用   2017.4

     More details

    Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    共同執筆につき本人担当部分抽出不可能.

    researchmap

  • 教師のことばと学習者のことばと学習の機会—教室内談話からみた第二言語学習— Invited

    名部井 敏代

    チャートネットワーク   77号 2015年9月号   2015.9

     More details

  • アウトプット活動中のフィードバック Invited

    名部井 敏代

    英語教育:英語教師が鍛えるべき英語力とその鍛え方とは   2014年10月増刊号 52-54頁   2014.9

     More details

  • Learner uptake reports in an EFL reading class in Japan

    第12号   47 - 62   2013.3

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    CiNii Books

    researchmap

  • College students’ reports on an English as a foreign language class: Output hypothesis, output activities, and noticing

    第7号   45 - 59   2012.10

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    CiNii Books

    researchmap

  • Teacher feedback, learner dialogue, and the zone of proximal development

    第6号   41 - 58   2012.3

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    CiNii Books

    researchmap

  • 口頭訂正フィードバック研究と理論と実践 −リキャスト研究のケース

    名部井 敏代

    第22回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会予稿集(大会テーマ:フィードバックの効果を考える)   8-13頁.   2011.12

     More details

  • 学びのネットワーキングと英語教員養成−現職教員・大学院生・地域の学校を巻き込んだ『連環型』教員養成プログラム

    名部井 敏代

    関西大学大学院外国語教育学研究科「英語教育の最前線」e-LINC国際シンポジウム プロシーディングス   73-83頁   2007.2

     More details

  • The effects of three types of oral corrective feedback on L2 knowledge (Chapter 15)

    Shawn Loewen, NABEI Toshiyo

    Conversational Interaction and second language acquisition: A collection of empirical studies.Oxford University Press   2007

     More details

    Language:English   Publishing type:Part of collection (book)  

    researchmap

  • Teacher training workshop: Exploring ways for Japanese teachers of English to make their classes more communicative

    NABEI Toshiyo, Roger Palmer, Chris Campbell

    Journal of foreign language education and research   第11号   89 - 104   2006.3

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)  

    CiNii Books

    researchmap

  • Recasts : Their Characteristics and Roles in Second Language Education

    NABEI Toshiyo

    Journal of foreign language education and research   第10号   9 - 22   2005.10

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:Kansai University  

    This article reviews major studies conducted to investigate the nature and roles of recasts in the second language education. For the past 10 years, recasts have attracted cognitive-interactionist Second Language Acquisition researchers because they are hypothesized to be one of the most effective feedback types for form-focused instruction. However, findings in experimental studies and classroom observation studies are contradictory and the effectiveness of recasts as corrective feedback is not conclusive. This paper reviews the findings from both experimental and observational studies and considers implications for using recasts effectively in Japanese foreign language classrooms.

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: http://hdl.handle.net/10112/1459

  • From CALL to LMDS: Introduction of New Foreign Language Teaching/Learning Method Using OSS Reviewed

    19巻 19-24頁   2005

     More details

  • Vocabulary Learning Through Oral Interaction

    NABEI Toshiyo

    Kansai University forum for foreign language education   第2号   33 - 50   2003.3

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:Kansai University  

    CiNii Books

    researchmap

    Other Link: http://hdl.handle.net/10112/1238

  • Learner Awareness of Recasts in Classroom Interaction: A Case Study of an Adult EFL Student's Second Language Learning Reviewed

    NABEI Toshiyo, Merrill Swain

    Language Awareness   11: 1 pp. 43-63   2002

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)  

    This case study is about an adult Japanese learner's second language learning through her teacher's recasts in an EFL classroom in Japan. The findings suggest that recasting is a complex verbal behaviour influenced by the teaching environment, the interaction context, and the learner's cognitive orientation. The effect of recasts is influenced not only by the linguistic elements (e.g., grammatical vs. lexical) of the feedback, but also by paralinguistic elements and the learner's autonomous utilisation of the learning opportunities provided by the feedback.

    researchmap

  • Dictogloss: Is it an Effective Language Learning Task?

    NABEI Toshiyo

    University of Pennsylvania Graduate School of Education Working Papers in Educational Linguistics   12:1 pp. 59-75   1996

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:University of Pennsylvania  

    researchmap

  • Learning grammar in the United States: A case of Japanese students

    NABEI Toshiyo

    University of Pennsylvania Working Papers in Educational Linguistics   11:1 pp. 80-91   1995

     More details

    Language:Japanese   Publishing type:Research paper (bulletin of university, research institution)   Publisher:The University of Pennsylvania Graduate School of Education  

    researchmap

▼display all

Books

  • Grammar Dictation (Dictogloss) Reviewed

    Toshiyo Nabei( Role: Sole author)

    In H. Nassaji (Ed.) TESOL Encyclopedia of English Language Teaching. John Wiley & Sons  2017 

     More details

    Language:English   Book type:Scholarly book

    researchmap

  • 担当分野:英語教育・心理言語学・応用言語学 “classroom interaction research” 他計10項目

    名部井 敏代( Role: Joint author)

    監修:中野弘三・他 編集:赤野一郎・他『最新英語学・言語学用語辞典』開拓社  2015.11 

     More details

    Book type:Dictionary, encyclopedia

    researchmap

  • ヴァーバル・インタラクションと訂正フィードバック

    名部井 敏代( Role: Sole author)

    編著:大関浩美 『フィードバック研究への招待:第二言語習得とフィードバック』くろしお出版  2015.2 

     More details

  • Chapter 4 “Golden Sewage”

    名部井 敏代( Role: Joint author)

    English for the global age with CNN International(CNNビデオで見る世界のニュース) 朝日出版社. 関西大学英語教育研究会  2010.4 

     More details

    Book type:Textbook, survey, introduction

    researchmap

  • Chapter 9 “After the Tsunami”

    名部井 敏代( Role: Joint author)

    English for the global age with CNN International(CNNビデオで見る世界のニュース) 朝日出版社. 関西大学英語教育研究会  2008.4 

     More details

    Book type:Textbook, survey, introduction

    researchmap

  • Chapter 1 “Uncle Tom’s Cabin”

    名部井 敏代( Role: Joint author)

    English for the global age with CNN International(CNNビデオで見る世界のニュース) 朝日出版社. 関西大学英語教育研究会  2007.4 

     More details

    Book type:Textbook, survey, introduction

    researchmap

  • Chapter 1 “Bush Wins Re-election”

    名部井 敏代( Role: Joint author)

    English for the global age with CNN International(CNNビデオで見る世界のニュース) 朝日出版社. 関西大学英語教育研究会  2006.4 

     More details

    Book type:Textbook, survey, introduction

    researchmap

  • Recasts in a Japanese EFL Classroom

    NABEI Toshiyo( Role: Sole author)

    2005.11  ( ISBN:487354422x

     More details

  • Chapter 7 “Venice 1”及びChapter 8 “Venice 2”

    名部井 敏代( Role: Joint author)

    English for the global age with CNN International(CNNビデオで見る世界のニュース) 朝日出版社. 関西大学英語教育研究会  2005.4 

     More details

    Book type:Textbook, survey, introduction

    researchmap

  • Chapter 1 “Alexandrian Library”

    名部井 敏代( Role: Joint author)

    English for the global age with CNN International(CNNビデオで見る世界のニュース) 朝日出版社. 関西大学英語教育研究会  2004.4 

     More details

    Book type:Textbook, survey, introduction

    researchmap

▼display all

MISC

  • Book Review: Learning Japanese in the Network Society by Nakajima (Ed.). (2002)

    Toshiyo Nabei

    Canadian Modern Language Review   59 ( 3 )   489 - 491   2003.3

     More details

    Language:English   Publishing type:Book review, literature introduction, etc.  

    researchmap

  • Recasts in Classroom Interaction : The Students' Attention, and Second Language Learning : Reviewed

    Nabei Toshiyo

    41   206 - 207   2002

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper, summary (national, other academic conference)  

    This small-scale study investigated the nature, roles and effects of a native speaker teacher's recasts in relation to adult learners' second language (L2) learning. The recast's role as linguistic corrective feedback is a controversial topic in second language acquisition (SLA) research : some experimental studies found recasts were effective for facilitating L2 learning (e.g., Mackey & Philp, 1998), while data from classroom-based SLA studies suggested that the learner did not react to the teacher recasts (e.g., Lyster, 1998b). This study focused on recast episodes occurring in a theme-based communicative L2 classroom interaction in relation to eight Japanese college students' attention to recasts. The research questions guiding this study were : 1. What recasts were the students exposed toin a communicative theme-based EFL classroom? 2. In what ways did the students attend to the teacher's utterances and recasts during interaction? 3. Which recasts related to the students' L2 learning as measured by grammatical judgment tests? The data was composed of six classroom observations and videotaping, the students' uptake claim surveys, six stimulated recall interviews with the individual students using the videotapes, results of customized grammaticality judgment tests based on the classroom discourse, and two stimulated recall interviews with the teacher. Recast episodes were identified in the classroom discourse, which were related to the students' recalls of their attention and to their grammaticality judgments test results. The teacher's recalls were also relation to the types of recast episodes. It was found that the students were exposed to feedback less frequently than those in other recast studies yet, among the limited linguistic feedback, the students heard the recasts most frequently. The students were more attentive to the teacher recasts in the group than in the teacher-fronted interaction context. It was also found that the students learned the language through classroom recasts. Their language-oriented attention during interaction was found to relate strongly with their correct grammaticality judgments. However, the relationship between types of recast episodes and the students' test results were mixed; this seemed to suggest that the unit of analysis (i.e., linguistic characteristics) used in cognitive SLA research may have limitations for the investigation into SLA process.

    CiNii Books

    researchmap

  • Test Review: The Japanese Language Proficiency Test by Japan Educational Exchanges and Services Reviewed

    NABEI,Toshiyo, Mike Busch

    Applied Linguistics   20:1, 127-130頁   1999.4

     More details

    Publishing type:Book review, literature introduction, etc.  

    researchmap

  • Dialogues between teachers and teacher-trainees Reviewed

    Silver Rita, NABEI Toshiyo

    1998.3

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper, summary (international conference)  

    researchmap

  • Book Review: Language Test Construction and Evaluation by Alderson, Clapham, & Wall (1995) and Language Testing in Practice by Bachman & Palmer (1996)

    Toshiyo Nabei

    20 ( 2 )   7 - 10   1997.10

     More details

    Language:English   Publishing type:Book review, literature introduction, etc.  

    researchmap

  • Book Review: Vocabulary, Semantics, and Language Education by Hatch & Brown (1995)

    Toshiyo Nabei

    19 ( 2 )   6 - 6   1996.10

     More details

    Language:English   Publishing type:Book review, literature introduction, etc.  

    researchmap

▼display all

Presentations

  • L2 Learning and Corrective Feedback Invited

    Toshiyo Nabei

     More details

    Event date: 2023.8 - 2023.9

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    researchmap

  • Analysis of Dictionary Use 3: Qualitaitve Analysis of the Relationship between English Proficiency and Dictionary Use

    The Japan Association for Language Education & Technology The 62nd Annual Conference  2023.8 

     More details

    Event date: 2023.8

    Language:Japanese   Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • Classroom Discourse: The Roles of Learner Interaction in L2 Learning Invited

    Toshiyo Nabei

     More details

    Event date: 2022.8 - 2022.9

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    researchmap

  • L2 Instruction and Corrective Feedback Invited

    Toshiyo Nabei

     More details

    Event date: 2021.8 - 2021.9

    Language:Japanese   Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    researchmap

  • Teaching with InteractionーValues of Peer Interaction and Necessary Feedback Invited

    Nabei, Toshiyo

    2024.2 

     More details

    Language:Japanese  

    researchmap

  • L2 Classroom Discourse: Learner-Teacher Discourse and L2 Learning

    Toshiyo Nabei

    2022.12 

     More details

    Language:Japanese  

    researchmap

  • The role of noticing in writing-to-learn process

    NABEI,Toshiyo, YOSHIZAWA, Kiyomi

    FLEAT 7 International Conference on Foreign Language Education and Technology  2019.8 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:Waseda University  

    What actually goes on in L2 learners’ minds, especially what they notice while they engage in language learning activities, is a critical question. In this study, noticing made by high-intermediate Japanese learners of English during a series of L2 writing tasks is explored. Research questions posed in this study are (1) what L2 learners notice while composing a narrative, (2) what they notice when comparing their originals with reformulated versions, and (3) what changes they make in their delayed re-writing. The students in the experimental group engage in collaborative narrative writing and re-writing along with reformulation feedback. The types and degrees of noticing at three different stages are compared within the group members as well as with a control group who compose and re-write narratives without reformulation feedback. The analyses indicate that learners’ noticing that appeared and coded in their verbalization has impact on their L2 learning (e.g., Qi & Lapkin, 2001, Swain & Lapkin, 2002); more complex noticing contributes to later improvement in writing.

    researchmap

  • 教室内談話と口頭訂正フィードバック Invited

    名部井 敏代

    外国語教育メディア学会関西支部春季大会 シンポジウム「第二言語教室での実践:教師の口頭訂正フィードバックを理論で語る」  2016.5 

     More details

    Presentation type:Symposium, workshop panel (nominated)  

    Venue:神戸学院大学  

    招聘講演

    researchmap

  • 教室での対話とL2習得:ヴァーバル・インタラクションの中の口頭訂正フィードバックとその効果 Invited

    名部井 敏代

    麗澤大学 言語研究センターシンポジウム:外国語教室での口頭フィードバックを考える  2015.1 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:麗澤大学  

    招聘講演

    researchmap

  • リキャスト:コミュニカティブな誤り訂正 Invited

    名部井 敏代

    2014年度 日本語プロフィシェンシー研究会 第2回例会  2014.11 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:京都外国語大学  

    招聘講演

    researchmap

  • 教室内第二言語習得,インタラクション,第二言語学習 Invited

    名部井 敏代

    関西英語教育学会 第29回KELESセミナー:第二言語習得研究の最前線—授業実践にどう活かすか?—  2013.12 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:龍谷大学大阪梅田キャンパス  

    招聘講演

    researchmap

  • Impact of extensive reading on speaking

    K. Uozumi, A. Takase, NABEI,Toshiyo

    JALT 39th International Annual Conference.  2013.10 

     More details

    Venue:Kobe Convention Center, Port-pia  

    researchmap

  • 小・中・高等学校でのフィードバック:SLAフィードバック研究から考える Invited

    名部井 敏代

    宮城教育大学 英語教育フォーラム「小・中・高等学校の英語教育と第二言語習得研究の関連」第1部パネルディスカッション  2012.12 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:宮城教育大学  

    招聘講演

    researchmap

  • 口頭訂正フィードバック研究と理論と実践-リキャスト研究のケース- Invited

    名部井 敏代

    第22回第二言語習得研究会 全国大会パネルディスカッション: フィードバックの効果を考える.  2011.12 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (invited, special)  

    Venue:国際交流基金日本語国際センター  

    招聘講演

    researchmap

  • 大学生学習者による「学びの報告」:英語授業中の活動と気づき

    名部井 敏代

    外国語教育メディア学会第51回全国研究大会  2011.8 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:名古屋学院大学  

    researchmap

  • Learner perceptions of participation in quasi-experimental SLA research

    Shawn Loewen, NABEI,Toshiyo

    Social & Cognitive Aspects of Second Language Learning and Teaching  2007.4 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:University of Auckland  

    researchmap

  • Learners’ Perception of Recasts in a Japanese EFL Classroom

    2007.2 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    researchmap

  • The effect of oral corrective feedback on implicit and explicit L2 knowledge.

    Loewen Shawn, NABEI Toshiyo

    EuroSLA 15  2005.9 

     More details

    Venue:Dubrovnik, Croatia  

    researchmap

  • CALLという言語教育ジャンル:メディアを活かす教師になる Invited

    名部井 敏代

    財団法人松下教育研究財団主催 英語教育におけるコンピュータ支援語学学習システム(CALL)実践活用セミナー  2005.8 

     More details

    Presentation type:Public lecture, seminar, tutorial, course, or other speech  

    Venue:関西大学  

    招聘講演

    researchmap

  • Is the same recast the same to every learner?

    NABEI Toshiyo

    American Association for Applied Linguistics Annual Conference  2004.5 

     More details

  • ”Content-based approach”の英語教育:実践方法と意義

    八島智子, L. Zenuk-Nishide, 杉谷眞佐子, 名部井 敏代

    第7回関西英語教育学会  2003.6 

     More details

  • Recasts in Classroom Interaction: The Students' Attention, and Second Language Learning

    NABEI Toshiyo

    第41回大学英語教育学会(JACET)全国大会  2002.9 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:青山学院大学  

    researchmap

  • Recasts in classroom interaction

    NABEI Toshiyo

    Pac-SLRF 2001  2001.10 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:University of Hawaii  

    researchmap

  • Recasts in classroom interaction: A case study of an adult Japanese learner

    NABEI Toshiyo

    AAAL 2001  2001.2 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:St.Louis,Missouri  

    researchmap

  • Intention and interpretation of error correction: Teacher-student perceptual matches and mismatches

    NABEI Toshiyo

    The 12th World Congress of Applied LInguistics (AILA '99)  1999.8 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    Venue:Tokyo  

    researchmap

  • 'I think' vs. 'I was thinking”: NNS/NS language use in an academic setting.

    NABEI Toshiyo

    PennTESOLEast 16th Annual Fall Conference  1996.11 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • Future teachers learning teaching through EAP

    C. Micheau, J. Linnell, NABEI Toshiyo, T. Takami, Y. Shiojima

    TESOL 1996:The 30th Annual Convention and Exposition  1996.3 

     More details

    Presentation type:Oral presentation (general)  

    researchmap

  • English for Specific Purposes: Reflections on an EAP Course

    NABEI Toshiyo, C. Micheau, L. Heyden,, T. Klutemier,, T. Takami,, Y. Shiojima

    PennTESOL-East 15th Annual Spring Conference  1995.4 

     More details

▼display all

Research Projects

  • 学習者間談話から探る第二言語学習者のメタ認知的意識の変容

    Grant number:23K00784  2023.4 - 2026.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)  基盤研究(C)

    名部井 敏代

      More details

    Grant amount:\3250000 ( Direct Cost: \2500000 、 Indirect Cost:\750000 )

    researchmap

  • 英語学習者によるフォーカス・オン・フォームのメカニズム解明と学習活動の開発研究

    Grant number:17K02996  2017.4 - 2024.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)  基盤研究(C)

    名部井 敏代, 吉澤 清美

      More details

    Grant amount:\4290000 ( Direct Cost: \3300000 、 Indirect Cost:\990000 )

    認知的アプローチをとる第二言語習得研究の枠組みで用いられる、本研究の焦点「フォーカス・オン・フォーム」を、より複合的な視点で第二言語習得を考察する社会文化理論の枠組みで捉え直し考察を深め、そうした「フォーカス・オン・フォーム」を、リーディング授業で効果的に展開する指導法を考案・実践して、一つのモデルを提案することが本年度の目標であった。特に、「フォーカス・オン・フォーム」という概念は、第二言語学習に向けた指導中のメタ言語的意識の操作を意味しており、社会文化理論の枠組みでのメタ言語的意識の高揚方法として、この理論が重視する学習者同士の対話、つまりランゲージングが妥当と考え、それを用いたリーディングの指導の構築を目指した。リーディングは、受動的な技能であるため、スピーキングやライティングのような能動的技能に比べ、学習者のメタ言語意識を高揚させることが難しいと考えられ、リーディング授業でのランゲージングの導入は意義があると考えられる。
    残念ながら2020年度は、新型コロナウイルス感染症予防対策として、春学期は、研究現場となる大学授業が従来の対面授業から遠隔授業に変更となった。このため、目標としていた、フォーカス・オン・フォーム/ランゲージングを応用したリーディング授業の考案と実践データの収集は、9月以降まで待つことになった。対面授業期間に行ったランゲージングを用いた活動のデータ収集も、感染症予防対策のため学習者の密な接触や対話が制限されていたため、限られたものとなった。対話の録音ではなく、授業中の学習者による振り返りの筆記記録という形態ではあるが、分析・考察の対象となるデータは収集できた。今後、この限られたデータをもとに考察を深め、メタ言語的意識の高揚やそれを促す指導方法案を提言できるようまとめたい。

    researchmap

  • 発達の最近接領域(ZPD)を踏まえた授業内言語活動における教授行為分析

    Grant number:17K02909  2017.4 - 2022.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業 基盤研究(C)  基盤研究(C)

    今井 裕之, 吉田 達弘, 名部井 敏代

      More details

    Grant amount:\3380000 ( Direct Cost: \2600000 、 Indirect Cost:\780000 )

    2020年度は新型コロナウイルス感染症拡大の影響により、小中高等学校での授業観察、データ収集が困難な状況が続いた。秋以降も学校教員は多忙を極めたため、インタビューその他の研究協力を求めることができなかったため、残念ながら研究がほぼ停止状態になった。
    学習指導要領の改訂年度(2020年度は小学校、2021年度は中学校)で、本来ならば授業と評価の改善促進を行い、研究を進めるべき重要な機会であったが、状況がそれを許さなかった。その中にあって、学校や府県市町教育委員会での研修を通して、新学習指導要領の学力観(資質・能力の3要素)に沿った言語活動のあり方、言語運用能力評価の方法について、社会文化理論の学習観に基づく提案を小・中・高の英語教員に対して行い、研修参加教員から授業中の言語活動実践についての聞き取りをするなど、間接的な方法ではあったが情報収集は行ってきた。これらの情報を踏まえて、2021年度の後半にはより新しい授業実践記録を収集・分析し、研究のまとめにつなげたい。

    researchmap

  • Developing an English language teacher education program ehancing professional expertise on classroom discourse

    Grant number:16K02962  2016.4 - 2023.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Yoshida Tatsuhiro

      More details

    Grant amount:\4550000 ( Direct Cost: \3500000 、 Indirect Cost:\1050000 )

    The purpose of this study was to develop ways in which English teachers professional competence on classroom discourse. Specific objectives included (1) understanding how classroom discourse is formed and learning is facilitated by the interaction between teachers and students, (2) developing a framework for facilitating teacher's understanding of classroom discourse, and (3) demonstrating an English teacher training program and guidebook for professional development. During the study period, the following additional objectives were pursued; the dialogic engagement of colleagues and teacher educators (researchers) in collaborative reflective practicce, and the use of digital tools to support teacher reflection. The guidebook (beta version) was developed by integrating the findings from the research above.

    researchmap

  • Reading for meaning and attention to form

    Grant number:26370719  2014.4 - 2017.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Nabei Toshiyo

      More details

    Grant amount:\4550000 ( Direct Cost: \3500000 、 Indirect Cost:\1050000 )

    This research aimed to discover the mental processes Japanese learners of English go through when they read and comprehend English passages: more specifically, whether they pay attention to linguistic (grammatical) forms as well as vocabulary while they read for meaning.
    The results showed that (1) those who experienced extensive reading made significant growth in comparison to their counterparts, and (2) in the process of reading comprehension, the learners' proficiencies influence their ability to pay attention to “form” (e.g., lexical and morpho-syntactic features) and also their ability to evaluate the appropriateness and relevance of their linguistic interpretation in relation to the meaning and context of the given text.

    researchmap

  • Classroom Practice and Learners' Self-reports of Learning in English Classes

    Grant number:21520647  2009 - 2011

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    NABEI Toshiyo

      More details

    Grant amount:\2470000 ( Direct Cost: \1900000 、 Indirect Cost:\570000 )

    This research aimed to deepen our understanding of the relationships between teaching/classroom practices and L2 learning in the classroom. The research revealed that learners are likely to pay attention to lexical and phonological items more than syntactic or pragmatic items dealt in class, which is probably because lexical and phonological items are handy unit for L2 learning ; learners' reports of uptake(i. e, items the learners claim to have learned) are quite idiosyncratic ; the individual differences in reports seemed to be related to the differences of individual learners' L2 learning motivation and/or metalinguistic awareness.

    researchmap

▼display all

Social Activities

  • 枚方市立蹉跎西小学校 校内研究授業 指導助言

    Role(s): Advisor

    2022.2

     More details

  • 枚方市立蹉跎西小学校 校内研究授業 指導助言

    Role(s): Advisor

    2021.11

     More details

  • 枚方市立蹉跎西小学校 校内研究授業 指導助言

    Role(s): Advisor

    2021.6

     More details

  • 枚方市立蹉跎西小学校 校内研究授業 指導助言

    Role(s): Advisor

    2021.2

     More details

  • 枚方市立蹉跎西小学校 校内授業研究 指導助言

    Role(s): Advisor

    2020.11

     More details

  • 枚方市立蹉跎西小学校 校内研修 指導助言

    Role(s): Lecturer

    2020.9

     More details

  • 枚方市立蹉跎西小学校 校内研究会 講師

    Role(s): Lecturer

    2020.3

     More details

  • 枚方市立田口山小学校 校内研修 講師

    Role(s): Lecturer

    2019.11

     More details

  • 枚方市立蹉跎西小学校 校内研究会 講師

    Role(s): Lecturer

    2019.6

     More details

  • 枚方市立中宮北小学校 公開授業 指導助言

    Role(s): Advisor

    2019.2

     More details

  • 枚方市立中宮北小学校 公開授業 指導助言

    Role(s): Advisor

    2018.10

     More details

  • 枚方市立枚方小学校 公開授業 指導助言

    Role(s): Advisor

    2018.10

     More details

  • 枚方市立中宮北小学校 校内研修 演習講師

    Role(s): Lecturer

    2018.8

     More details

  • 枚方市立中宮北小学校 校内研修 演習講師

    Role(s): Lecturer

    2018.6

     More details

  • 枚方市立中宮北小学校 校内研修 講師

    Role(s): Advisor

    2018.5

     More details

  • 吹田市立吹田東小学校 公開授業・研修会 指導助言

    Role(s): Advisor

    2017.10

     More details

  • 平成28年度 吹田市立豊津第二小学校 第3回研究授業 指導助言

    2017.2

     More details

  • 平成28年度 吹田市立豊津第一小学校 校内研修(研究授業)指導助言

    2017.2

     More details

  • 平成28年度 枚方市立中宮北小学校 校内研修(英語を導入した図画工作科公開授業)指導助言

    2017.1

     More details

  • 平成28年度 吹田市立豊津第二小学校 第2回研究授業 指導助言

    2016.11

     More details

  • 平成28年度 枚方市立中宮北小学校 校内研修(外国語活動公開授業)指導助言

    2016.11

     More details

  • 平成28年度 枚方市立中宮北小学校 校内研修(英語を導入した国語科・体育科公開授業)指導助言

    2016.6

     More details

  • 名古屋市教育研究員(名古屋市立前津中学校教諭 大川富氏)研究指導

    2015.8

     More details

  • 平成25年度 枚方市教育委員会 授業の達人養成・教科研究講座[小学校英語活動・中学校英語科]⑥ 講師

    2013.12

     More details

  • 平成25年度 枚方市教育委員会 授業の達人養成・教科研究講座[小学校英語活動・中学校英語科]⑤ 講師

    2013.11

     More details

  • 平成25年度 枚方市教育委員会 授業の達人養成・教科研究講座[小学校英語活動・中学校英語科]②③ 講師

    2013.7

     More details

  • 平成24年度 枚方市教育委員会 英語教育コーディネータ養成講座「小学校英語活動から中学校英語学習につなぐために」

    2013.2

     More details

  • 枚方市立津田中学校 英語科新任公開授業 指導助言

    2013.2

     More details

  • 枚方市立桜丘小学校 校内研修(外国語活動)指導助言

    2012.12

     More details

  • 平成24年度 枚方市教育委員会 授業の達人養成・教科研究講座[小学校英語活動・中学校英語科]⑤ 講師

    2012.11

     More details

  • 枚方市立桜丘小学校 校内研修(外国語活動)指導助言

    2012.7

     More details

  • 枚方市立桜丘小学校 校内研修(外国語活動)指導助言

    2012.1

     More details

  • 公開講座フェスタ2011(阪神奈大学・研究機関ネット)「英語コミュニケーションの基礎力アップに向けて」

    2011.11

     More details

  • 滋賀県立国際情報高校 校内英語教育研修会 講師「英語リーディング授業の展開を考える」

    2011.11

     More details

  • 枚方市立桜丘小学校 外国語活動研究授業 指導講師

    2011.10

     More details

  • 奈良育英高等学校 校内英語教育研修会 指導講師「教師の口頭フィードバック」

    2011.7

     More details

  • 平成22年度関西大学英語指導力開発ワークショップ「Task-basedTeaching」

    2010.7

     More details

  • 島本町立第一中学校校内研究授業 講師

    2010.6

     More details

  • 枚方市立西牧野小学校 校内英語活動研究授業 講師

    2008.2

     More details

  • 枚方市立蹉跎中学校 研究・公開授業 指導講師

    2007.12

     More details

  • 枚方市立西牧野小学校 英語活動公開授業 講師

    2007.10

     More details

  • 平成19年度長野県教職員研修講座 講師

    2007.8

     More details

  • 枚方市英語教育研修講座「実践指導力の養成」

    2007.7

     More details

  • 枚方市立津田中学校 校内英語科研修会 指導講師

    2007.7

     More details

  • 枚方市立西牧野小学校 校内英語活動研究授業 講師

    2007.7

     More details

  • 兵庫県立太子高等学校「CALL教室を活用したコミュニケーション活動」出張講義

    2007.3

     More details

  • 枚方市立西牧野小学校校内英語教育研修会(講師)

    2007

     More details

  • 平成18年度枚方市教育文化センター中学校英語科研究部会(第6回)講師

    2006.11

     More details

  • 枚方市立津田中学校英語科研究授業指導助言

    2006.11

     More details

  • 平成17年度関西大学英語指導力開発ワークショップ「自らの授業を振り返ろう」

    2006.10

     More details

  • 枚方市立津田中学校校内英語教育研修会(講師)

    2006 - 2007

     More details

  • 平成17年度関西大学英語指導力開発ワークショップ「スピーキングの指導・学習方略」

    2005.11

     More details

  • Plenary Talk at Seminar on CALL-system in English Education, organized by Matsushita Education Foundation

    2005.8

     More details

  • Ed. D. Dissertation Review Committee Member, Temple University (Osaka, Japan)

    2004.2

     More details

▼display all

Devising educational methods

  • 【全担当科目共通事項】 ・各学期末に受講生による授業評価を実施 【リーディング系英語授業】 ・語彙力増強のため、課外語彙学習の奨励と語彙クイズの実施 ・リーディング教材の内容を基盤にしたアウトプット活動(オーラル・ライティング)を行い、個別・小グループ対象のフィードバックを実践 【ライティング系英語授業】 ・語彙力増強のため、課外語彙学習の奨励と語彙クイズの実施 ・プロセスライティング(1つの作品を複数回かけてフィードバックと推敲・校正を繰り返す指導)を展開 【英語科教育法】 ・教育法(2)の受講生は、必ず1回模擬授業を経験する ・模擬授業準備のため、「関西大学英語教育連環センター(e-LINC)」を活用している

Teaching materials

  • English for the global age with CNN International(CNNビデオで見る世界のニュース)Vol.7(共著)朝日出版社 English for the global age with CNN International(CNNビデオで見る世界のニュース)Vol.8(共著)朝日出版社 English for the global age with CNN International(CNNビデオで見る世界のニュース)Vol.9(共著)朝日出版社 English for the global age with CNN International(CNNビデオで見る世界のニュース)Vol.11(共著)朝日出版社

Teaching method presentations

  • 2007.3.8. 兵庫県立太子高等学校(実践) 「CALL教室を活用したコミュニケーション活動」 2007.7.25. 枚方市英語教育研修講座(講演) 「実践指導力の養成」 2007.12.5. 枚方市立さだ(蹉?)中学校 研究・公開授業(指導助言・講演) 「英語教育のあり方と小中連携」 2010. 6.14. 島本町立第一中学校校内研修(講演) 「学びにつながる言語活動」 2010.7. 27. 平成22年度関西大学英語指導力開発ワークショップ(講演)「Task-based Teaching」 2011.7.30. 奈良育英学園英語研究会(講演) 「教師の口頭フィードバック」 2011.8.6. 第51回(2011年度)LET全国研究大会(発表) 「大学生学習者による『学びの報告』:英語授業中の活動と気づき」 2011.11.12. 公開講座フェスタ2011(講演) 「英語コミュニケーションの基礎力アップにむけて」 2011.11.28. 滋賀県立国際情報高校 校内英語教育研修会「『英語リーディング授業の展開』を考える」 2011.12.10. 第22回(2011年度)第二言語習得研究会全国大会 パネルディスカッション「フィードバックの効果を考える」(発表) 「口頭訂正フィードバック研究と理論と実践―リキャスト研究のケース―」

Special notes on other educational activities

  • 2007.7.5. 枚方市立西牧野小学校 校内英語活動研究授業研修会(指導助言) 2007.7.18. 枚方市立津田中学校 英語科研修会(指導助言) 2007.8.5.-10. 平成19年度長野県教職員研修事業(講師・指導助言) 2007.11.9. 枚方市立西牧野小学校 英語活動公開授業(指導助言) 2008.2.8. 枚方市立西牧野小学校 校内英語活動研究授業(指導助言) 2010.12.2. 枚方市立西牧野小学校 校内研究協議会(指導助言) 2011.10.17. 枚方市立桜丘小学校 外国語活動研究授業(指導助言)