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KOGA,Hiroshi
 
Organization
Faculty of Informatics Professor
Title
Professor
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Degree

  • (BLANK)

Research Interests

  • Information Quality

  • Organizational Capability;

  • Sociomateriality

  • ;Information Quality;

  • 顧客情報管理

  • Organizational Capability

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences / Business administration

Research History

  • University of Marketing and Distribution Sciences   Faculty of Information Science, Department of Information and Management Science

    1999.4 - 2003.3

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  • Kobe University of Commerce, Research Assistant

    1996.4 - 1999.3

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  • (財)兵庫県長寿社会研究機構 長寿社会研究所 研究員

    1992.4 - 1993.3

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Professional Memberships

  • Japan Association for Management Systems

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  • The Association of Design about Strategy for Zone Industry and Zone Brand

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  • 日本情報経営学会

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Committee Memberships

  •   日本情報経営学会 副会長  

    2020.4 - 2024.6   

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  •   日本テレワーク学会 理事  

    2017.4 - 2020.3   

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  • 日本情報経営学会   理事  

    2016.4 - Present   

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  • 日本情報経営学会   編集委員会 委員長  

    2016.4 - 2024.6   

      More details

  • 日本情報経営学会   常任理事  

    2016.4 - 2019.3   

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  • 地域デザイン学会   特命担当理事  

    2015.9   

      More details

  •   地域デザイン学会 特命担当理事  

    2015.9   

      More details

  • 地域デザイン学会   理事  

    2012.4 - 2015.8   

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  • 日本情報経営学会   日本情報経営学会 理事  

    2007   

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  • 日本情報経営学会   叢書委員会  

    2007   

      More details

  • 日本情報経営学会   日本情報経営学会 叢書委員会 委員  

    2007   

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  • 日本情報経営学会   副支部長(関西支部)  

    2005.4 - 2007.3   

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  • 日本情報経営学会   日本情報経営学会 関西支部 副支部長  

    2005.4 - 2007.3   

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  •   日本経営システム学会 評議員  

    2005   

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  •   総務委員会 委員  

    2004 - 2005   

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  • 日本情報経営学会   プロジェクト委員会 副委員長  

    2003.4 - 2009.3   

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  • 日本情報経営学会   日本情報経営学会 大会委員会 委員  

    2002.4 - 2016.3   

      More details

  •   大会委員会 委員  

    2002.4   

      More details

  • 日本情報経営学会   編集委員会 委員  

    2002.4   

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  • 日本情報経営学会   本部幹事(研究部会担当)  

    2000.4 - 2007.3   

      More details

  • 日本情報経営学会   日本情報経営学会 本部幹事(研究部会担当)  

    2000.4 - 2007.3   

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Papers

  • Current Status and Challenges of Fully Working at Home Workers under COVID-19 Epidemic Results from Semi-Structured Interviews

    Hiroshi Koga, Sachiko Yanagihara

    Proceedings of the 2024 11th Multidisciplinary International Social Networks Conference   163 - 166   2024.8

     More details

    Publishing type:Research paper (international conference proceedings)   Publisher:ACM  

    DOI: 10.1145/3675669.3675701

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  • Teleworking under the Pandemic

    Information and Management   86   97 - 100   2023.10

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Information and Management  

    DOI: 10.20627/jsimconf.86.0_97

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  • Reconsidering the concept of remote work in the DX era

    Information and Management   86   105 - 108   2023.10

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Information and Management  

    DOI: 10.20627/jsimconf.86.0_105

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  • Report on a semi-structured interview survey of fully telecommuting workers

    Information and Management   86   101 - 104   2023.10

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Information and Management  

    DOI: 10.20627/jsimconf.86.0_101

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  • A Preliminary Study of the Correlation between Telework and Organizational Citizenship Behavior

    Information and Management   86   73 - 76   2023.10

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Information and Management  

    DOI: 10.20627/jsimconf.86.0_73

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  • On the Work Autonomy Supported by Information and Communication Technology A Case Study of Work from Home in Japan before the COVID-19 Epidemic

    Sachiko Yanagihara, Hiroshi Koga

    REVIEW OF SOCIONETWORK STRATEGIES   2023.3

     More details

    Language:English   Publishing type:Research paper (scientific journal)   Publisher:SPRINGER JAPAN KK  

    Telecommuting increased during the COVID-19 pandemic. To make telecommuting the "new normal," it is essential to not only change the legal system and employment contracts but also reform organizational processes. Prior research has demonstrated a positive correlation between telecommuting and perceived autonomy using questionnaire surveys, but the lack of a widely accepted measurement scale to capture the reality of telecommuting has hindered the capacity to understand its current status. In this study, we conducted unstructured interview surveys to elucidate the mechanisms of the relationship of perceived autonomy and telecommuting, while focusing on perceived autonomy in organizational processes. The paper is organized as follows: it reviews previous studies on telecommuting and describes the related advantages and disadvantages; examines changes in the environment and attitudes based on interviews conducted with employed telecommuters; examines changes in telecommuters' attitudes toward perceived autonomy.

    DOI: 10.1007/s12626-023-00133-3

    Web of Science

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  • Status survey and issues of telework behavior during the COVID-19 pandemic

    Koga Hiroshi, Sato Akio, Yanagihara Sachiko, Takagi Shuichi, Nakai Hideki, Kano Ikuya

    56   69 - 88   2022.12

     More details

  • The Impact of Information Systems for Managing Working Hours on the Autonomy of Telecommuters in Japan

    Sachiko Yanagihara, Hiroshi Koga

    ACM International Conference Proceeding Series   53 - 58   2022.10

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    Publishing type:Research paper (international conference proceedings)  

    Telecommuting Trailed During COVID-19 Pandemic In order to make telecommuting the new normal, it is essential not only to change the legal system and employment contracts, but also to reform organizational processes. This paper focuses on "perceived autonomy"in organizational processes. Prior research has demonstrated a positive correlation between telecommuting and perceived autonomy, but it has been difficult to determine what specific factors affect autonomy based on the measurement scale of the questionnaire alone. In this paper, therefore, we conduct a survey of attitudes through unstructured interviews to elucidate the mechanism. To this end, this paper is organized as follows: (1) to review previous studies on telecommuting and identify the advantages and disadvantages of telecommuting that have been identified; (2) to examine changes in the environment and attitudes of telecommuters based on interviews conducted with employed telecommuters; and (3) Examine changes in telecommuters' attitudes toward autonomy.

    DOI: 10.1145/3561278.3561292

    Scopus

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  • The Reality of Teleworking after the COVID-19 Pandemic

    Information and Management   83   131 - 134   2022

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Information and Management  

    DOI: 10.20627/jsimconf.83.0_131

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  • On the Privacy Issues Implicated by AI Artifacts: :From a Frame Perspective

    Information and Management   82   49 - 52   2021.10

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Information and Management  

    DOI: 10.20627/jsimconf.82.0_49

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  • Monitoring and Control of AI Artifacts:A Research Agenda Reviewed

    KOGA, Hiroshi, YANAGIHARA, Sachiko

    Societal Challenges in the Smart Society (Universidad de La Rioja)   385-395   2020.7

     More details

  • Differences in Human and AI Memory for Memorization, Recall, and Selective Forgetting Reviewed

    YANAGIHARA, Sachiko, KOGA, Hiroshi

    Societal Challenges in the Smart Society (Universidad de La Rioja)   371-383   2020.7

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  • 情報経営学は何をどのように明らかにすべきか?

    古賀 広志

    日本情報経営学会誌   第39巻 第3号 66-79頁   2019.12

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  • Possibility of Virtual Reality in Actuality Formation in Customer Experience: Case Study on the Invisible World Heritage the Mietsu Navy Remnant Site Reviewed

    KOGA,Hiroshi, YANAGIHARA, Sachiko

    Journal of Economics, Business and Management   Vol.7 No.4 pp.164-169   2019.11

  • テレワークの7つの神話 :地方の生活に根ざすオフィスの在り方についての一考察

    古賀 広志, 柳原 佐智子

    日本テレワーク学会誌   Vol.17 No.1, pp19-27   2019.10

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  • エコシステムと情報倫理:デジタルプラットフォームの戦略と倫理

    古賀 広志

    日本情報経営学会誌   第39巻 第2号 32-42頁   2019.8

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  • 組織市民行動の誘発原理の解明:社会物質性の視点からの考察

    古賀 広志

    日本情報経営学会誌   第39巻 第1巻 16-31頁   2019.4

     More details

  • デザインサイエンス研究の系譜と課題

    古賀 広志

    日本情報経営学会誌   第38巻 第4号 36-56頁   2019.3

     More details

  • An Essay on the Taxonomy and Trajectory of Social Media Marketing: From Customer Information to Customer Experience Reviewed

    古賀 広志

    The Review of Socionetwork Strategies The Review of Socionetwork Strategies The Review of Socionetwork Strategies The Review of Socionetwork Strategies   vol.13, no.1 pp.19-31   2019.1

  • Possibility of ICT in Creating Actuality as Customer Experience : the Case of Invisible World Heritage Site, Mietsu Reviewed

    64 ( 2 )   261 - 289   2018.12

     More details

  • Significance of Design Thinking in Information Education Environment Improvement: From a View of Creativity

    KOGA,Hiroshi

    16(1),23-31   2018.9

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  • On the transformation of "katari" and "Gaze" in introducing the CCTV Systems: Introduction to Sociomateriality

    KOGA,Hiroshi

    37(3), 74-85   2018.1

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  • On the Taxonomy of Social Media Marketing Approach. Reviewed

    Hiroshi Koga, Sachiko Yanagihara

    Proceedings of the 5th Multidisciplinary International Social Networks Conference, MISNC 2018, Saint-Etienne, France, July 16-18, 2018   21:1-21:8   2018

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  • On Information Systems as the Mangle of Practice Reviewed

    KOGA,Hiroshi

    34(2), 205-213 ( 2 )   205 - 213   2017.11

     More details

    Language:Japanese  

    CiNii Books

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  • Zone Designing Reconsidered : From a Viewpoint of Dark Tourism Reviewed

    10、87-106頁 ( 10 )   87 - 106   2017.9

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    Language:Japanese  

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  • On the Taxonomy of Social Media Marketing Reviewed

    KOGA, Hiroshi, YANAGIHARA, Sachiko

    Orbit Journal   Vol.1, No.1, pp.1-11   2017.6

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  • The Definition of the Zone Design Study and the Main Point of the Theory Frame : Share of Recognition about the Zone Study in the Association of Design about Strategy for Zone Industry and Zone Brand

    第7巻 9-29頁 ( 7 )   9 - 29   2016.3

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    Language:Japanese  

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  • IT経営力の論理

    古賀 広志

    商學論纂 (中央大学商学研究会)   57巻 5・6号 85-110頁   2016.3

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  • The template for the proceeding of ISSJ 2016 Reviewed

    Koga Hiroshi, Yanagihara Sachiko

    Proceedings of Annual Conference of the Information Systems Society in Japan   12 ( 0 )   a23   2016

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    Language:Japanese   Publisher:Information Systems Society of Japan  

    DOI: 10.19014/proceedingsissj.12.0_a23

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  • The significance of ICT in the generation of code of conduct: from the perspective of polarization of ICT and organizational citizenship behavior, Computers & Society (Special Issue on Ethicomp)

    Sachiko Yanagihara, Hiroshi Koga

    Computers & Society (Special Issue on Ethicomp), ACM SIGCAS   45(3), pp.33-37   2015.9

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  • Generation Process of Gaze by the Surveillance Camera

    Hiroshi Koga

    Computers & Society(Special Issue on Ethicomp), ACM SIGCAS   45(3), pp.6-10   2015.9

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  • テレワーク研究の新地平としての組織市民行動

    古賀広志, 下﨑千代子

    テレワーク学会誌   13(1) 5-8頁   2015.3

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  • 東日本大震災における被災当事者による事業創造 Reviewed

    古賀広志

    地域デザイン学会誌   5、53-72頁   2015.3

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  • 再訪:関西におけるテレワークの方向感

    古賀広志

    テレワーク学会誌   13(1) 31-38頁   2015.3

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  • On the Paradox of Identification of Point of Sales Data in Shopper Marketing Reviewed

    Hiroshi Koga

    Journal of Economics, Business and Management   3(6) pp.648-652   2015

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  • The Trap of Quantification of Advertising Effectiveness: A Preliminary Study of the Ethical Challenges of Native Advertising

    Hiroshi Koga

    MULTIDISCIPLINARY SOCIAL NETWORKS RESEARCH, MISNC 2015   540   523 - 533   2015

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    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)   Publisher:SPRINGER-VERLAG BERLIN  

    As a new advertising form that uses the SNS, the native advertising has been attracting attention. It presents the ad as a natural reading, such as the article. One of the factors that allow such advertising is a big data and life log. However, analysis of big data and life log contains the ethical issues. In this paper, in order to consider the ethical issues, two cultures (that is, Quantification and Relationship Paradigm) that marketing science are focused. In particular, the problems of the trap of quantification, that is, myopia will cause some ethical problems.

    DOI: 10.1007/978-3-662-48319-0_43

    Web of Science

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  • Myth of Telework: Revisited Reviewed

    Yanagihara Sachiko, Koga Hiroshi

    Abstracts of Annual Conference of Japan Society for Management Information   2015 ( 0 )   275 - 278   2015

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    Language:Japanese   Publisher:THE JAPAN SOCIETY FOR MANAGEMENT INFORMATION (JASMIN)  

    We were reported entitled "myth of telework" at the National Conference of JASMIN 1999 Autumn. Despite it passed since 16 years, it has been presented misunderstandings and myth in discourse of the telework. In this paper, we organize a lot of misleading discourse, take up five keywords as mythology of telework again. That is:efficiency, fairness, creativity, female labor, Managemen<br>By pointing out these myths, we want to give suggestions to telework practice.

    DOI: 10.11497/jasmin.2015f.0_275

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  • The significance of ICT in the generation of code of conduct: from the perspective of polarization of ICT and organizational citizenship behavior. Reviewed

    Sachiko Yanagihara, Hiroshi Koga

    SIGCAS Computers and Society   45 ( 3 )   33 - 37   2015

  • リガーレリバンス論争の系譜 : 予備的考察

    古賀広志

    日本情報経営学会誌   34(4) 31-46頁   2014.8

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  • 実証主義の科学的有用性 : 介入を目指す新たな科学思想としてのアクション・サイエンス

    福本俊樹, 松嶋登, 古賀広志

    日本情報経営学会誌   34(4) 59-70頁   2014.8

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  • On the Significance of owende Media in Omni Channel Strategy Reviewed

    Koga Hiroshi, Yanagihara Sachiko

    Abstracts of Annual Conference of Japan Society for Management Information   2014 ( 0 )   193 - 196   2014

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    Language:Japanese   Publisher:THE JAPAN SOCIETY FOR MANAGEMENT INFORMATION (JASMIN)  

    In recent years, 020 and Omni channel has attracted attention. However, in the discussion of where the perspective of experience that has been highlighted in AISAS and buzz has been overlooked. Rather, we think that the target of search and buzz should be a user experience, not a gamification and/or discount coupons. And the place to talk about the customer experience could be considered as an owned media.<br>From awareness of these problems, in this paper, we would consider the significance of owned media as a place to talk about the experience of using the product.

    DOI: 10.11497/jasmin.2014s.0_193

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  • A Critical Reflection on the State of the Study on the Tele-Work Reviewed

    KOGA Hiroshi, YANAGIHARA Sachiko

    Proceedings of Japan Telework Society Conference   16 ( 0 )   113 - 118   2014

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    Language:Japanese   Publisher:Japan Telework Society  

    This paper describes the research agenda of the future by examining critically the significance of telework research. Specifically, this paper focuses on the wording of the next listed on the web site of The Japan Telework Society (J@TS). That is, "Telework works to release from the spatial constraints in work arrangement and business activities." and "The modalities of telework to be useful as a tool that would balance the free life and the development of economic and social activities (would be discussed in J@ST)." Through the review of these discourses, agenda of telework research of Kansai would be revealed.

    DOI: 10.24505/jatsp.16.0_113

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  • Case Study of Practice of the Tea Ceremony (Sado) through Distance Education On the Ethics of ICT

    Sachiko Yanagihara, Hiroshi Koga

    ICT AND SOCIETY   431   136 - 145   2014

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    Language:English   Publishing type:Research paper (international conference proceedings)   Publisher:SPRINGER-VERLAG BERLIN  

    The purpose of this paper is to consider the meaning of the distance education which utilizes ICT from the viewpoint of the ethicality of ICT. In Particular, this paper would discuss the distance education system of the tea ceremony (specifically, Ensyu Sado School) in Japan. This paper is organized as follows. First, the education system of the tea ceremony is introduced. Second, as a case of distance education utilizing ICT, "WEB lessons" of the tea ceremony of traditional Japanese performing arts are taken up. Third, the effect of the distance learning system of the tea ceremony had on the code of conduct of trainees will be discussed. In other words, ethics of ICT in WEB lessons of tea ceremony is considered.

    Web of Science

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  • 地域性とコンテクスト・マーケティング

    古賀 広志

    宣伝会議   814,100-102 ( 814 )   100 - 102   2011.6

     More details

    Language:Japanese   Publisher:宣伝会議  

    CiNii Books

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  • On the Development of the IT Capabilities Model

    KOGA,Hiroshi

    31(1), 12-24   2010.1

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  • 情報技術と組織能力:系譜と課題

    古賀広志

    DM Lab ディスカッションペーパーシリ ーズ   4,1-25   2010

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  • On the impact of SNS to the organization

    KOGA,Hiroshi

    Journal of Information and Management   29(3), 56-65 ( 3 )   56 - 65   2009.2

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    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Information and Management  

    In this paper, we take up SNS in the enterprise paid attention to, and consider the impact on the organization is considered. First of all, the difference between SNS in the enterprise and Intranet is clarified. Especially, we are discussing it from not a technical characteristic but the use characteristic or the aspect of an organizational or operational context. And, SNS in the enterprise clarified that the use method of making not only the aspect of information retrieval means but also use (browsing) target was important.

    DOI: 10.20627/jsim.29.3_56

    CiNii Books

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  • 解釈主義研究の射程

    古賀 広志

    日本情報経営学会誌   29(2), 84-9   2009.1

     More details

  • 組織能力論再考: 生態心理学的アプローチと状況論的アプローチ

    古賀 広志

    DM Lab ディスカッションペーパーシリ ーズ   第3号,1-25   2009

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  • Preface

    KOGA Hiroshi

    Journal of Information and Management   29 ( 2 )   1 - 2   2009

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    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Information and Management  

    DOI: 10.20627/jsim.29.2_1

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  • システム開発と情報品質保証

    古賀 広志

    関口泰毅編『情報品質の研究』中央経済社 所収   72-90   2009

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  • A Strategic Issue of Corporate Household

    KOGA,Hiroshi

    Journal of Information and Management   28(4), 32-38 ( 4 )   32 - 38   2008.4

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    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Information and Management  

    The concept of the information quality is defined as the fit for use. And, there are two problems to secure the use adaptability. That is, (l)to clarify the user, and (2)to present the context of the information use(the context of user). However, to begin with, it is an extremely difficult issue to fix "Who is the user of information?" At this time, the key word of "Corporate Household" gives the clue of the fixation of the information user. Then, in this paper, the meaning in the strategy of the Corporate Household is discussed. Especially, the impact that the idea of the Corporate Household gives to the ideal way of "Information Sharing" is considered in Supply Chain Management through the case of TABIO. In addition, it is pointed out to be able to institutionalize the context of the information use and to become it by enhancing the idea of the Corporate home.

    DOI: 10.20627/jsim.28.4_32

    CiNii Books

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  • 生活時間のサービス戦略

    古賀 広志

    原田保 編 『日本企業のサービス戦略』中央経済社 所収   92-118   2008

     More details

  • Preface

    SEKIGUCHI Yasuki, KOGA Hiroshi

    Journal of Information and Management   28 ( 4 )   1 - 3   2008

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Information and Management  

    DOI: 10.20627/jsim.28.4_1

    CiNii Books

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  • 情報戦略におけるコンテクスチャルデザインの射程

    古賀 広志

    『組織コンテクストの再構成』中央経済社 所収   92-118   2007.7

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  • 情報デザインと情報経営

    古賀 広志

    『情報インターフェースの構図』中央経済社 所収   131-148   2007.7

     More details

  • ITケイパビリティの組織的意義

    古賀 広志

    『組織能力形成のダイナミックス』中央経済社 所収   152-171   2007.7

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  • 情報資源における品質保証概念

    古賀 広志

    クレジット研究   38/53-66   2007.3

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    情報品質概念は,一般に,情報利用主体の「使用に対する適合性」として定義される.しかし,情報価値は,恣意的かつ回顧的に形成されるために,その価値を事前に想定することは困難である.そこで本稿では,使用適合性という品質概念を拡張する必要性を指摘した上で,コンテクストというキーワードを手がかりに,使用適合性の概念拡張の思案を提示した.

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  • 購買履歴データのアクチュアリティの戦略的意義

    古賀 広志

    クレジット研究   36/96-101 ( 36 )   91 - 101   2006.3

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    Language:Japanese   Publisher:日本クレジット産業協会クレジット研究所  

    各種カード利用者の購買履歴データは「宝の山」として期待されている.しかし,データそのものの背後に深く関わるコンテクストに注目しなければ,データは利用者の思い込みを補強するだけに終わる危険性が高い.そこで,これらデータ解釈に関わる硬直性のメカニズムをコンテクストの視点から吟味した上で,アクチュアリティという概念を援用すれば,硬直性を超克する手がかりが得られる点について論証した.

    CiNii Books

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  • Current Conditions and Challenges for Making Violins in Cremona

    OKI Yuko, KOGA Hiroshi

    Kyoto management review   第9号,19-36   19 - 36   2006

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Kyoto Sangyo University  

    CiNii Books

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    Other Link: http://hdl.handle.net/10965/160

  • 組織文化と組織学習

    古賀 広志

    山下真司・福島真人編『現代人類学のプラクシス』有斐閣,195-207頁   2005.11

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  • コンテクスト重視の情報戦略の射程

    古賀 広志

    オフィス・オートメーション   36-2/24-30   2005.10

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    情報化の陥穽として,組織の硬直化ないしコンパートメント化が指摘される.しかし,情報技術のオープンエンド性を鑑みれば,硬直化を回避するだけでなく,新しい組織文化を醸成する可能性を秘めている.本稿では,情報に対するコンテクストだけでなく,情報技術に対する組織コンテクストと呼ぶべき存在に注目することにより,情報戦略の射程に組織活性化を入れることができる点を示した.

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  • ITケイパビリティの組織的意義

    古賀 広志

    オフィス・オートメーション   26-1/31-37   2005.9

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    社会的構築主義の立場から情報技術を捉え直すことにより,情報技術が持続的競争優位の源泉となり得るのは,ITケイパビリティの形成だけでなく,諸ケイパビリティの変遷原理であるメタケイパビリティとの関係性である点を指摘した.また,従来の資源ベース論の主張では,組織能力が情報戦略を梃子入れすると理解される傾向が強いが,むしろ,メタケイパビリティはITケイパビリティの梃子と考えるべきである点を論じた.

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  • インプロビゼーション革命:組織能力の編成原理

    古賀 広志

    原田保編『組織能力革命』同友館   2004.11

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  • コンテキスト重視の購買履歴データ活用戦略の展望

    古賀 広志

    クレジット研究   32巻86-98頁 ( 32 )   86 - 98   2004.7

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    Language:Japanese   Publisher:日本クレジット産業協会クレジット研究所  

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  • 経営の情報化と情報技術の社会的形成

    古賀 広志

    商大論集   55巻5号151-161頁   2004.7

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  • 組織学習とe-Learning

    古賀 広志

    オフィス・オートメーション   25巻1号27-32頁   2004.4

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  • ダン

    古賀 広志

    中央経済社「情報技術を生かす組織能力」   113-148頁   2004.3

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  • 知識増幅装置としてのソシオ・コミュニティ

    古賀 広志

    企業診断   48巻53頁 ( 11 )   48 - 53   2003.11

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    Language:Japanese   Publisher:同友館  

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  • 小売業のグローバルソーシング戦略

    古賀 広志

    日科技連「グローバルチャネリング」   106-138頁(3章)   2003.3

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  • ケイパビリティとプロセス知

    古賀 広志

    日科技連「ソーシングイノベーション」   36-56頁(1章)   2003.3

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  • 能力・ケイパビリティ重視の戦略

    古賀 広志

    日科技連「ポストITストラテジー」   32-56頁(1章)   2003.3

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  • 消費者対応と顧客満足

    古賀 広志

    白桃書房「コーポレートビジョナリーカンパニー」   165-186頁(7章)   2003.1

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  • 組織知の構造

    古賀 広志

    流通科学大学論集-流通・経営編   15巻1号1-15頁   2002.7

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  • On the Strategy Principle of Spatial Fusing

    Koga Hiroshi, Sahori Daisuke

    Journal of the University of Marketing and Distribution Sciences. Distribution sciences & business administration   14巻3号105-119頁 ( 3 )   105 - 119   2002.3

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    Language:Japanese   Publisher:University of Marketing and Distribution Sciences  

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  • 関係性マーケティングの戦略原理

    古賀 広志

    クレジット研究(クレジット産業協会)   27巻74-89頁   2002.3

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  • Classification of Space Uniting Strategy

    Koga Hiroshi, Sahori Daisuke

    Journal of the University of Marketing and Distribution Sciences. Distribution sciences & business administration   14巻3号94-104頁 ( 3 )   91 - 104   2002.3

     More details

    Language:Japanese   Publisher:University of Marketing and Distribution Sciences  

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  • 境界融合のビジネスモデル(Ⅰ)(Ⅱ)

    古賀 広志, 守屋康正

    流通科学大学論集-経済・経営情報編   10巻2号113-148頁   2001.11

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  • ネットワークを利用した新しいワークスタイルの探求

    古賀 広志, 小島敏宏, 下﨑千代子, 柳原佐智子

    平成13年度調査研究報告書   71-77頁   2001.11

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  • 企業家研究における暗黙的認識前提とその超克

    古賀 広志, 髙橋勅徳

    流通科学大学論集-流通・経営編   14巻1号55-71頁   2001.7

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  • バーチャル・コミュニティの戦略原理

    古賀 広志

    「eマーケティングの戦略原理」有斐閣   273-283頁   2001.5

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  • リテンションマーケティングの戦略原理

    古賀 広志, 岩瀧敏昭

    「eマーケティングの戦略原理」有斐閣   69-116頁   2001.5

     More details

  • インターネット時代における情報化投資の課題

    古賀 広志, 守屋康正

    流通科学大学論集-流通・経営編   13巻3号65-82頁   2001.3

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  • インターネット時代の経営情報戦略の課題

    古賀 広志, 守屋康正

    流通科学大学論集-流通・経営編   13巻3号47-64頁   2001.3

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  • EMS革命の衝撃的登場(「EMSビジネス革命」の序章)

    古賀 広志

    日科技連   /,1-19   2001

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  • 「経営革命としてのEMS」(「EMSビジネス革命」の第1章)

    古賀 広志

    日科技連   /,23-54   2001

     More details

  • 顧客指向のネットビジネス

    古賀 広志

    同友館「企業診断」   48/3,46-51   2001

     More details

  • 経営情報

    古賀 広志

    税務経理協会「経営学」の15章   225-274頁   2000.12

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  • 学生の実演芸術需要活動とその地域間変動

    古賀 広志, 有馬昌宏, 杉江淑子

    日本評論社「講座ミクロ統計分析」   359-384頁   2000.11

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    科研費重点領域

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  • 転機を迎えた経営情報教育とその課題

    古賀 広志

    オフィス・オートメーション   21/1,14-21   2000

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  • 収益逓増経営の戦略モデル

    古賀 広志

    「デジタル・ストラテジー」、同友館   第5章/,88-106   2000

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  • 情報システム開発マネジメントにたいするデュアル・アプローチ

    古賀 広志

    オフィス・オートメーション   19/3,39-45   1999

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  • サービス経営システムの構築

    古賀 広志

    「サービス経営」、同友館   第4章/,163-204   1999

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  • イントラネット導入による現場の情報化

    古賀広志, 松嶋登

    流通科学大学論集-流通・経営編-   47,73-81   1999

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  • コラボレーション化戦略

    古賀 広志

    「ウィナーズウェイ」、同友館   第3章/,204-291   1999

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  • テレワークのマネジメント

    古賀 広志

    研究年報   /29,65-82   1999

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  • コラボレーションの組織的意義

    古賀 広志

    オフィス・オートメーション   20/2,33-40   1999

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  • 学生調査による芸術需要統計データベースの構築と時系列分析の可能性

    有馬昌宏, 古賀広志, 澤村正信, 杉江淑子, 大久保恒治, 折橋徹彦, 松田芳郎

    商大論集   49/5,175-193 ( 5 )   807 - 825   1998.2

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    Language:Japanese   Publisher:神戸商科大学経済研究所  

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  • 新しい情報資源管理のパラダイムについての一考察

    古賀 広志

    商大論集   50/1,65-83 ( 1 )   65 - 83   1998

     More details

    Language:Japanese   Publisher:神戸商科大学経済研究所  

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  • データマイニングの組織的意義

    古賀 広志

    商大論集   50/2,3,63-85   1998

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  • エグゼクティブ情報システムにたいする役割指向アプローチ

    古賀 広志, 有馬昌宏, 森田裕之

    神戸商科大学研究年報   28/,29-40   1998

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  • 経営の情報化による競争革新

    古賀 広志

    商大論集   49/3,27-46   1997

     More details

  • 情報技術戦略にたいする2次元アプローチ

    古賀 広志

    商大論集   48/2,95-112 ( 2 )   233 - 250   1996

     More details

    Language:Japanese   Publisher:神戸商科大学経済研究所  

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  • 地域住民の福祉評価システムの構築

    古賀 広志

    四国大学 経営情報研究所年報   1/1,87-93   1995

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  • 経営の情報化の展開にたいする一考察:情報技術媒介組織の視点から

    古賀 広志

    四国大学紀要人文社会科学編   3/,57-66 ( 3 )   p57 - 66   1995

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    Language:Japanese   Publisher:四国大学  

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  • 情報技術のパラドックスにかんする一考察-競争戦略の焦点の移行:時間から独自能力へ-

    古賀 広志

    四国大学紀要人文社会科学編   3/,67-77 ( 3 )   p67 - 77   1995

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    Language:Japanese   Publisher:四国大学  

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  • 情報技術の社会的機能の視点からみた経営の情報化の特性

    古賀 広志

    商大論集   47/3,43-64   1995

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  • リエンジニアリング・アプロ-チ-情報技術媒介組織の構築にたいする一つの視点-

    古賀 広志

    神戸商科大学「星陵台論集」   26/3,27-50   1994

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  • 価値アプローチの意義

    古賀 広志

    四国大学紀要人文社会科学編   2/,35-45   1994

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  • パソコン版SASによる地域住民の福祉評価システムの構築

    古賀 広志

    日本SASユ-ザ-会論文集   /,49-54   1993

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  • 総合報告 レイアウトにたいする解析的アプローチ

    古賀 広志

    星陵台論集   24/2-3,91-121   1992

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Books

  • 地域とヒトを活かすテレワーク

    古賀 広志, 柳原 佐智子, 加納 郁也, 下﨑 千代子( Role: Joint editor)

    同友館  2018.2  ( ISBN:9784496053429

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  • 人間を中心とする情報システムにおける社会物質性の視座

    古賀 広志( Role: Sole author)

    情報システム学会誌  2017.3 

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  • 組織論 Reviewed

    古賀広志( Role: Contributor)

    ものづくりに役立つ経営工学の事典、朝倉書店  2014.1 

     More details

  • 伝統と革新

    古賀広志( Role: Contributor)

    地域デザイン学会編著『地域デザイン戦略総論』芙蓉書房出版 所収 第12章237-261頁  2013.1 

     More details

  • インテリジェンスのコンテクストデザイン

    古賀広志( Role: Contributor)

    原田保・三浦俊彦・高井透 編『コンテクストデザイン戦略』芙蓉書房出版の第12章  2012.11 

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  • 「解釈主義と情報経営」の特集に寄せて

    古賀 広志( Role: Sole author)

    日本情報経営学会誌  2009.1 

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  • 特集「情報品質」に寄せて

    関口 泰毅, 古賀 広志( Role: Joint author)

    日本情報経営学会誌  2008.4 

     More details

  • ナレッジマネジメント

    古賀 広志( Role: Sole author)

    庭本佳和・藤井一弘 編 『経営を動かす』文眞堂 所収  2008 

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  • 「情報システム設計論」の特集に寄せて

    古賀 広志( Role: Sole author)

    日本情報経営学会誌  2007.12 

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  • マーケティングイノベーション

    古賀 広志, 原田保( Role: Joint author)

    千倉書房  2003.1 

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  • 境界融合

    古賀 広志, 原田保( Role: Joint author)

    同友館  2002.5 

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  • 経営戦略・組織辞典(中橋國藏・柴田悟一編,東京経済情報出版社)

    古賀 広志

    2001 

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MISC

  • COVID-19パンデミック下におけるテレワーク行動の実態とその変容

    古賀 広志, 佐藤 彰男, 柳原 佐智子, 高木 修一, 中井 秀樹, 加納 郁也

    Nextcom = ネクストコム : 情報通信の現在と未来を展望する   53   42 - 51   2023

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    Language:Japanese   Publisher:KDDI総合研究所  

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  • Under the COVID-19 Pandemic: Teleworkers' Perceptions of Secondary Work

    Information and Management   84   77 - 80   2022

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    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Information and Management  

    DOI: 10.20627/jsimconf.84.0_77

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  • On the Logic of Capabilities of Management of Information Technology

    57 ( 5 )   85 - 110   2016.3

  • The Direction of Telework in KANSAI Revisited

    KOGA Hiroshi

    Proceedings of the ... Japan Telework Society Conference   ( 16 )   95 - 100   2014.7

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    Language:Japanese   Publisher:Japan Telework Society  

    This article describes the background and intent of the session that was launched in the Kansai Branch. The title of the session is a social and organizational challenges of telework. To this end, this paper is organized as follows. First, overview of the planning session is described. Second, the concept of social materiality that is a keyword of the planning session is an overview. Finally, the research agenda of the future is shown.

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  • On the Information Quality of Business Forms : The Merits and Demerits of Tacit Knowledge in Spreadsheet Software

    52   138 - 141   2014.6

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    Language:Japanese  

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  • 戦略的データ活用に関する組織論的課題(1)

    古賀広志

    D​M​ ​L​a​b​ ​デ​ィ​ス​カ​ッ​シ​ョ​ン​ペ​ー​パ​ー   第20号,本文14頁   2012.10

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  • ビッグデータ時代のコミュニティの設計思想

    古賀広志

    D​M​ ​L​a​b​ ​デ​ィ​ス​カ​ッ​シ​ョ​ン​ペ​ー​パ​ー   第18号 全22頁   2012.10

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  • 戦略的データ活用に対する事例研究の意義

    古賀広志

    D​M​ ​L​a​b​ ​デ​ィ​ス​カ​ッ​シ​ョ​ン​ペ​ー​パ​ー   第19号,本文12頁   2012.10

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  • A Study on the Extension of the Corporate Household: A Case Study of TABIO in Japan

    Hiroshi Koga

    D​M​ ​L​a​b​ ​D​i​s​c​u​s​s​i​o​n​ ​P​a​p​e​r​s​ ​S​e​r​i​e​s   No.17. pp.1-9.   2012.7

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  • On the Significance of Information and Communications Technology in Innovation Research: From the perspective of Orthodoxy and Heterodoxy View

    Hiroshi Koga

    DM Lab Discussion Papers Series   No.16.   2012.6

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  • コンテクストマーケティング論序説:組織インテリジェンスとコンテクストデザイン

    古賀広志

    DM Lab ディスカッションペーパー   第15号 (本文19頁)   2012.6

     More details

  • 情報経営研究の課題

    古賀広志

    DM Lab ディスカッションペーパー   第13号 (本文26頁)   2012.5

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  • IT能力概念の検討

    古賀広志

    DM Lab ディスカッションペーパー   第14号 (本文19頁)   2012.5

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  • On the Organizational Learning and e-Learning(<Special Issue>e-Society : Traceability, Security and Privacy)

    KOGA Hiroshi

    Office Automation   25 ( 1 )   27 - 32   2004.4

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    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Information and Management  

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  • テレワーク2000国際学会報告と欧州テレワーク事情

    古賀 広志, 下崎千代子

    2000.10

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    電気通信普及財団 19980401-20000331

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  • A Study on the OrganizationalChange through the Intranet

    Koga Hiroshi

    Journal of the University of Marketing and Distribution Sciences. Distribution sciences & business administration   12 ( 2 )   57 - 72   1999.12

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    Language:Japanese   Publisher:University of Marketing and Distribution Sciences  

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  • On the New Strategies for Globalization in Asia (II)

    Koga Hiroshi, Harada Tamotsu

    Journal of the University of Marketing and Distribution Sciences. Distribution sciences & business administration   12 ( 1 )   55 - 71   1999.7

     More details

    Language:Japanese   Publisher:University of Marketing and Distribution Sciences  

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  • On the New Strategies for Globalization in Asia (I)

    Koga Hiroshi, Harada Tamotsu

    Journal of the University of Marketing and Distribution Sciences. Distribution sciences & business administration   12 ( 1 )   35 - 54   1999.7

     More details

    Language:Japanese   Publisher:University of Marketing and Distribution Sciences  

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  • The Architecture of Telework

    Koga Hiroshi

    Office Automation   60 - 63   1999.5

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Information and Management  

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  • エクゼクティブ情報システム再考

    古賀広志, 森田裕之

    経営情報学会1998年春季全国研究発表大会(慶應義塾大学)   1998.6

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  • Dual Approach to Information Strategy

    Koga Hiroshi

    Office Automation   1998   65 - 68   1998.5

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Information and Management  

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  • テレワークのマネジメント--仕事観とオフィス観を革新する新しいワークスタイルの探求

    古賀 広志, 柳原 佐智子

    神戸商科大学研究年報   ( 29 )   65 - 82   1998

     More details

    Language:Japanese   Publisher:神戸商科大学経済研究所  

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  • Data Mining and Competitive Advantage

    KOGA Hiroshi

    Office Automation   18 ( 4 )   36 - 39   1997.10

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Information and Management  

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  • The Concept of Information Technology Mediated Organization:A New Approach to IT-enabled Innovation

    KOGA Hiroshi

    Office Automation   18 ( 1 )   76 - 79   1997.5

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Information and Management  

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  • Issues in the Organizational Information Strategy

    KOGA Hiroshi

    Office Automation   17 ( 2 )   46 - 49   1996.6

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Information and Management  

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  • The Study on Information Technology Madiated Organization

    KOGA Hiroshi

    Office Automation   16 ( 4 )   57 - 60   1995.12

     More details

    Language:Japanese   Publisher:Japan Society for Information and Management  

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Presentations

  • スマートフォンを操作しながら歩くことについて: 社会物質性からみた”ながらスマホ”の意味

    古賀 広志

    日本情報経営学会第80回全国大会  2020.7 

     More details

    Venue:オンライン(拓殖大学)  

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  • フィルターバブルとマス破壊兵器について

    古賀 広志

    日本情報経営学会第80回全国大会  2020.7 

     More details

    Venue:オンライン(拓殖大学)  

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  • On the Challenges of Monitoring and Control of AI Artifacts in The Organization: From the perspective of Chester I. Barnard's organizational theory

    KOGA,Hiroshi

    ETHICOMP 2020  2020.6 

     More details

    Venue:La Rioja, Spain (English)  

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  • Does the concept of privacy mist by discourse over CCTV?

    古賀 広志

    ETHICOMP 2018  2018.9 

     More details

    Venue:SWPS University of Social Sciences and Humanities SWPS University of Social Sciences and Humanities  

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  • ドラマツルギーとしての地域デザイン

    古賀 広志

    地域デザイン学会 第6回全国大会  2017.9 

     More details

    Venue:東海大学 高輪キャンパス  

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  • On the Significance and Typology of social media application in the early stage of disaster

    古賀 広志

    the 4th Multidisciplinary International Social Networks Conference  2017.7 

     More details

    Venue:Bangkok, Thailand  

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  • テレワーク時代の地域のアイデンティティ:もう一つの組織の境界を考える

    加納 郁也, 柳原 佐智子, 古賀 広志

    日本テレワーク学会  2017.7 

     More details

    Venue:鳴門教育大学  

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  • 戦略的人的資源管理の視座からテレワークを考える

    古賀 広志

    日本テレワーク学会  2017.7 

     More details

    Venue:鳴門教育大学  

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  • On the reality and the actuality in computer graphics: Case Study on the invisible world heritage Mietsu Naval Facility

    KOGA, Hiroshi

    ICIEB 2017 : 2017 4th International Conference on Innovation in Economics and Business  2017.2 

     More details

    Venue:Barcelona, Spain  

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  • Taxonomy of privacy issues on the omni-channel marketing strategy

    Hiroshi Koga

    The Asian Privacy Scholars Network 5th International Conference  2016.12 

     More details

    Venue:The University of Auckland  

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  • On the Privacy issues in the Frequent Flyer Program of the Low-Cost Carrier

    Hiroshi Koga, Akira Ide

    The Asian Privacy Scholars Network 5th International Conference  2016.12 

     More details

    Venue:The University of Auckland  

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  • 人間を中心とする情報システムにおける社会物 質性の視座

    古賀 広志

    第12回 情報システム学会 全国大会・研究発表大会  2016.11 

     More details

    Venue:富山国際会議場大手町フォーラム  

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  • 仮想現実空間と観光の課題:世界遺産三重津海軍所跡の事例

    古賀 広志, 柳原 佐智子

    第12回 情報システム学会 全国大会・研究発表大会  2016.11 

     More details

    Venue:富山国際会議場大手町フォーラム  

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  • 実践のマングルとしての情報システム

    古賀 広志

    日本経営システム学会  2016.10 

     More details

    Venue:札幌大学  

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  • LCCとマイレージマーケティング

    古賀 広志

    進化経済学会 観光学研究部会  2016.9 

     More details

    Venue:追手門学院 大阪梅田サテライト  

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  • 社会的物質性の視座:実践の学問を目指して

    古賀 広志

    日本情報経営学会 第73回全国大会  2016.9 

     More details

    Venue:九州産業大学  

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  • 社会的物質性の背景

    古賀 広志

    日本情報経営学会 第73回全国大会  2016.9 

     More details

    Venue:九州産業大学  

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  • 安心・安全と情報システム:監視カメラを考える

    古賀 広志

    日本情報経営学会 第73回全国大会  2016.9 

     More details

    Venue:九州産業大学  

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  • ダークツーリズムの視点から「海と島のブランドデザイン」を再考する

    古賀 広志

    地域デザイン学会  2016.9 

     More details

    Venue:明治大学  

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  • Overcoming the privacy of paradox in the purchase history data utilization

    Hiroshi Koga

    he The 3rd Multidisciplinary International Social Networks Conference on SocialInformatics 2016  2016.8 

     More details

    Venue:Kean University, New York City suburb, USA.  

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  • もうひとつの災害情報:境界を侵犯すること

    古賀 広志

    日本情報経営学会 第72回全国大会  2016.5 

     More details

    Venue:東海大学 湘南キャンパス  

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  • 社会的物質性の射程

    古賀 広志

    日本情報経営学会 第72回全国大会  2016.5 

     More details

    Venue:東海大学 湘南キャンパス  

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  • LCCとマイレージ戦略

    井出 明, 古賀 広志

    情報経営 日本情報経営学会 第72回全国大会予稿集  2016.5 

     More details

  • バーチャル、リアリティ、アクチュアリティ:世界遺産三重津海軍所跡の事例

    古賀 広志, 柳原 佐智子

    日本情報経営学会 第72回全国大会  2016.5 

     More details

    Venue:東海大学 湘南キャンパス  

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  • 釜ヶ崎から産業考古学を考える

    古賀 広志

    日本情報経営学会 第72回全国大会  2016.5 

     More details

    Venue:東海大学 湘南キャンパス  

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  • Would The Change of Consumer Behavior Caused by Social Media Change The Concept of Personal Information?

    Hiroshi Koga

    The International Journal of Arts & Sciences’ International Conference for Business and Economics  2015.6 

     More details

    Venue:Florence Italy  

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  • Problems Of The Form Culture By Spreadsheet Software

    Hiroshi Koga

    he International Journal of Arts & Sciences’ (IJAS) International Conference for Business and Economics  2015.6 

     More details

    Venue:Brussels, Belgium  

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  • Social Materiality In Artifact Design: Case Of Distance Education System Of The Tea Ceremony

    Sachiko Yanagihara, Hiroshi Koga

    the International Journal of Arts & Sciences’ (IJAS) International Conference for Social Sciences and Humanities  2015.6 

     More details

    Venue:Barcelona, Spain,  

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  • Notes on the Logic of New Business Creation by Local Ownership : Csse of Social Business in the Affected Areas of the Great East Japan Earthquake

    Hiroshi Koga

    Annual Multidisciplinaly Confernce in Mediterranean Malta  2015.3 

     More details

    Venue:Malta  

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  • The Case of Word-of-Mouth Marketing in the Foot Care Industry in Japan

    Hiroshi Koga

    8 th Annual International Conference on Global Studies: Business, Economic, Social and Cultural Aspects  2014.12 

     More details

    Venue:Athens、Greece  

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  • 新しい働き方とLTO

    辺見佳奈子, 下﨑千代子, 古賀広志

    日本情報経営学会 第69回全国大会  2014.11 

     More details

    Venue:ホテル日航八重山(沖縄県、石垣市)  

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  • メイドイン石巻の物語マーケティング

    古賀広志

    地域デザイン学会 第3回全国大会  2014.9 

     More details

    Venue:日本大学 経済学部  

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  • テレワーク研究再訪:組織市民行動と社会的物質性の視点から

    古賀 広志, 柳原 佐智子

    第16回日本テレワーク学会発表大会  2014.7 

     More details

    Venue:明治大学  

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  • テレワークの組織的・社会的課題:序説

    古賀 広志

    第16回日本テレワーク学会発表大会予稿集  2014.7 

     More details

  • Social materiality of surveillance camera: Case study of Kamagasaki Area of Japan Abstract

    Hiroshi KOGA

    2014.7 

     More details

    Venue:Meiji University, Tokyo, Japan  

    abstractのみ審査(大会ウェブサイトに掲載)。2014.7.報告予定

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  • Social materiality of surveillance camera: Case study of Kamagasaki Area of JapanAbstract

    Hiroshi KOGA

    Asian Privacy Scholars Network 4th International Conference  2014.7 

     More details

    Venue:Meiji University, Tokyo, Japan  

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  • Does Information Technology Change the Conduct Code of the Organization? : The Elucidation of the Revelation Process of the Conduct Code by an Actor Network Theory

    古賀 広志

    ETHICOMP 2014  2014.6 

     More details

    Venue:Paris Pierre-and-Marie-Curie University  

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  • 表計算ソフトをめぐる暗黙知の功罪:帳票文化と情報品質

    古賀 広志

    日本経営システム学会  2014.6 

     More details

    Venue:法政大学 市ヶ谷キャンパス  

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  • オムニチャネル戦略におけるオウンドメディアの意義

    古賀 広志, 柳原 佐智子

    経営情報学会2014年春季全国研究発表大会  2014.6 

     More details

    Venue:青山学院 相模原キャンパス  

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  • 社会的物質性から再照射されるテレワークの可能性

    古賀 広志, 宮辻 渉, 柳原 佐智子, 下﨑 千代子

    日本情報経営学会 第68回全国大会  2014.5 

     More details

    Venue:大正大学  

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  • 監視システムの社会的物質性を考える:大阪釜ヶ崎地区の事例

    古賀 広志

    日本情報経営学会  2014.5 

     More details

    Venue:大正大学  

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  • PRELIMINARY STUDY OF THE SIGNIFICANCE OF OWNED MEDIA IN BUZZ MARKETING: CASE STUDY OF “BABYFOOT” IN JAPAN

    Hiroshi Koga

    2014.3 

     More details

  • PRELIMINARY STUDY OF THE SIGNIFICANCE OF OWNED MEDIA IN BUZZ MARKETING:CASE STUDY OF “BABYFOOT” IN JAPAN

    Hiroshi Koga

    2014 MEDITERRANEAN CONFERENCE FOR ACADEMIC DISCIPLINES (MALTA 2014)  2014.3 

     More details

  • On the Significance of Distance Education System: Case Study of Practice of Tea Ceremony

    Hiroshi Koga, Sachiko Yanagihara

    2014 MEDITERRANEAN CONFERENCE FOR ACADEMIC DISCIPLINES (MALTA 2014)  2014.3 

     More details

    Venue:Malta  

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  • On the Paradox of Identification of Point of Sales Data in Shopper Marketing

    Hiroshi Koga

    2014 International Conference on Innovation in Economics and Business  2014.2 

     More details

    Venue:Barcelona, Spain  

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  • ISという暗箱をめぐる一考察

    古賀広志

    情報システム学会  2013.11 

     More details

    Venue:新潟  

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  • 伝統芸能における遠隔教育システムの意義:テレビ会議システムを通じた茶道の稽古の事例

    古賀広志, 柳原佐智子

    情報システム学会  2013.11 

     More details

    Venue:新潟国際情報大学 ・新潟中央キャンパス  

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  • A Study of the Promotion of Information Sharing Through Presentation of Suppositional Context and Using a Concept of Corporate Household: Case Study of Tabio Corporation in Japan

    Hiroshi Koga

    the 18th International Conference on Information Quality  2013.11 

     More details

    Venue:he University of Arkansas at Little Rock  

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  • Does the Change of Consumer Behavior Caused by Social Media Change Business Organizations' Personal Information Handling?

    Hiroshi Koga

    The Third Asian Privacy Scholars Network Conference  2013.7 

     More details

    Venue:Hong Kong  

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  • On the Polarization of the Characteristics of Online Community by Extending the Concept of Privacy

    Hiroshi Koga

    CEPE2013 (Computer Ethics: Philosophical Enquiry - 11th edition)  2013.7 

     More details

    Venue:Lisbon  

    In this paper, the Author considers the impact of the new concept of privacy (the right to be forgotten) on the characteristics of the online community including social media. In particular, it is argued that the extension of the concept of privacy would be becoming a phenomenon referred to as “the polarization of the online community”. Here, “polarization” means the inclination that is radicalized in the attitudes (an anonymity intention, relationship serious consideration with the real world, etc.) of a community from the beginning. Therefore, the paper structure will be: (i) expand the concept of privacy; (ii) show a typology of online communities; (ii) considered the impact of extension of concept of privacy on online communities.

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  • Problems in the Use of Personal Information from the Point of the View of Relationship Marketing

    Hiroshi Koga

    ETHICOMP 2013  2013.6 

     More details

    Venue:Denmark. Kolding  

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  • On the Formation Process of IT Capability: From the Viewpoint of an Actor Network Theory

    Hiroshi Koga

    The 3rd International Symposium on Operations Management and Strategy 2013 (ISOMS 2013)  2013.6 

     More details

    Venue:Osaka, Japan  

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  • ICT as a Visualization Mechanism for Organizational Context: Significance of ICT in Knowledge Management

    Hiroshi Koga

    MEDITERRANEAN CONFERENCE FOR ACADEMIC DISCIPLINES (MALTA 2013)  2013.3 

     More details

    Venue:Malta  

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  • On Taxonomy of Contextual Marketing Approach

    Hiroshi Koga

    2013 2nd International Conference on Economics Marketing and Management: ICEMM 2013  2013.1 

     More details

    Venue:Dubai, UAE  

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  • On Significance of Storytelling and Experience in Organizational Learning.

    Hiroshi Koga

    6th Annual International Conference on Business and Society in a Global Economy  2012.12 

     More details

    Venue:Athens, Greece  

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  • コンテクスト・マーケティングにおける個人情報活用の課題

    古賀広志

    日本経営システム学会  2012.12 

     More details

  • IS研究における事例研究の意義

    古賀広志

    第8回 情報システム学会 全国大会 研究発表大会  2012.12 

     More details

    Venue:文教大学  

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  • A Study on the Extension of the Corporate Household: A Case Study of TABIO in Japan

    Hiroshi Koga

    The 2nd International Symposium on Operations Management and Strategy 2012 (ISOMS 2012)  2012.11 

     More details

    Venue:Tokyo, Japan  

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  • 情報と知識をめぐる諸問題

    古賀広志

    日本情報経営学会  2012.10 

     More details

    Venue:青森公立大学  

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  • 知識文化時代の情報経営

    寺本義也, 原田 保, 古賀広志

    日本情報経営学会  2012.10 

     More details

    Venue:青森公立大学  

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  • On the Significance of Information and Communications Technology in Innovation Research: From the perspective of Orthodoxy and Heterodoxy View

    Hiroshi Koga

    Asia Pacific Conference on Information Management 2012  2012.8 

     More details

    Venue:Seattle University  

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  • 統一論題報告:ICTの未来と経営

    古賀 広志

    日本情報経営学会 第64回全国大会  2012.6 

     More details

    Venue:明治大学  

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  • 戦略的マネジメントコントロールの実践アプローチ

    古賀 広志

    日本情報経営学会 第63回全国大会  2011.11 

     More details

    Venue:広島工業大学  

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  • A Framework for Shopping Path Research

    Katsutoshi Yada, Takashi Washio, Hiroshi Koga

    The 2011 SIAM International Workshop on Data Mining for Marketing  2011.4 

     More details

    Venue:Mesa, Arizona, USA  

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  • 情報経営論のディシプリンについて

    古賀 広志

    日本情報経営学会 関西支部  2010.12 

     More details

    Venue:関西大学 高槻キャンパス  

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  • The Ansoffian Approarch Revisited

    KOGA,Hiroshi

    2010.11 

     More details

  • データベースマーケティングと情報倫理

    古賀 広志

    日本情報経営学会 第60回全国大会 予稿集  2010.5 

     More details

    Venue:北星学園大学  

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  • IT経営力:ITインフラ、情報、組織、環境実践の綜合化

    遠山 曉, 松嶋 登, 古賀 広志, 浜屋 敏

    日本情報経営学会 第59回全国大会 予稿集  2009.11 

     More details

  • 情報通信技術の変遷とIT経営力実践

    古賀 広志

    QMAC Information Technology Symposium  2008.9 

     More details

    Venue:広島 (広島インテスビル 14階 会議室)  

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  • 業務システム革新における情報技術の組織的意義

    古賀 広志

    第2回横幹連合コンファレンス  2007.11 

     More details

    Venue:京都大学  

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  • 情報品質保証における行為主体概念の拡張の意義

    古賀 広志, 柳原佐智子

    日本情報経営学会  2007.6 

     More details

  • 情報品質における「使用適合性」概念の拡張について

    古賀 広志, 柳原佐智子

    オフィス・オートメーション学会  2006.9 

     More details

    製品品質概念から援用された使用適合性という情報品質概念では,情報財の特徴を上手く把握できない点を指摘した上で,背景情報の提示し,使用状況を誘導するような情報の提示を含めた品質概念の重要性を指摘した.

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  • 伝統工芸における資源蓄積過程とコンテクスト転換

    古賀 広志, 小松陽一, 大木裕子

    オフィス・オートメーション学会  2006.9 

     More details

    イタリアのクレモナ地方における弦楽器工房の興隆について,弦楽器製作学校の役割に注目し,その位置づけが社会的にどのように構築されてきたのかを分析した.

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  • 情報デザインにおける情報品質保証の課題

    古賀 広志

    オフィス・オートメーション学会+経営情報学会  2006.6 

     More details

    情報品質保証におけるユーザの使用文脈の動態性を指摘した上で,情報の設計段階において,コンテンツだけでなく,ユーザの使用文脈を誘導するような価値観を提示することの重要性を指摘した.

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  • 卸業におけるコンステレーション戦略にかんする一考察

    古賀 広志

    オフィス・オートメーション学会第48回全国大会予稿集  2004.5 

     More details

  • 情報化による経営革新にかんする一考察

    古賀 広志

    オフィス・オートメーション学会第47回全国大会予稿集  2003.4 

     More details

  • What's the Rule of Information Technology for Knowledge Management

    KOGA Hiroshi, Noboru Matsushima

    7th International ITF Workshop & Business Conference  2002.9 

     More details

  • eマーケティングのパラドクス

    古賀 広志

    オフィス・オートメーション学会第44回全国大会予稿集  2002.5 

     More details

  • Rashomon method of organizing e-work

    KOGA Hiroshi, Noboru Matsushima

    6th International ITF Workshop & Business Conference  2001.8 

     More details

  • ナレッジマネジメントに関する一考察

    古賀 広志, 稲村昌南

    オフィス・オートメーション学会第41回全国大会予稿集  2000.10 

     More details

  • Toward Developing of a Reference Model of a Telework

    KOGA Hiroshi, Sachiko YANAGIHARA

    5th International ITF Workshop & Business: Conference on Telework  2000.8 

     More details

  • 組織知のダイナミクス

    古賀広志

    日本経営システム学会  2000.7 

     More details

    Venue:静岡県コンベンションアーツセンター(グランシップ)  

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  • The Situated Approach to IT-Enabled Telework

    KOGA Hiroshi, Sachiko YANAGIHARA

    Proceedings of 2000 MIS/OA International Conference  2000.6 

     More details

  • テレワークの神話

    古賀広志, 柳原佐智子

    経営情報学会 1999年秋季全国大会  1999.11 

     More details

  • イントラネット導入による現場の情報化

    古賀広志, 松嶋登

    経営情報学会 1999年秋季全国大会  1999.11 

     More details

    Venue:沖縄国際大学  

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  • イントラネットの組織的意義

    古賀 広志

    第20回日本経営システム学会全国研究発表大会  1998 

     More details

  • エグゼクティブ情報システム再考

    古賀 広志

    経営情報学会1998年春季全国大会研究発表大会  1998 

     More details

    経営科学研究奨励金

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  • 情報戦略にたいするデュアル・アプローチ

    古賀 広志

    オフィス・オートメーション第37回全国大会  1998 

     More details

  • Towards an Alignment Model Integrating Roles of IT

    KOGA Hiroshi

    Proceedings of the 2nd International Conference on OA and Information Management  1997.11 

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  • データマイニングと競争優位性

    古賀 広志

    オフィス・オートメーション  1997 

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  • Integrated Information System for Executives

    Koga Hiroshi, Morita Hiryoyuki, Arima Masahiro

    1996.11 

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  • 経営情報戦略の展開をめぐる諸問題

    古賀 広志

    オフィス・オ-トメ-ション(オフィス・オ-トメ-ション学会)  1996 

     More details

  • 情報技術戦略の二面性

    古賀 広志

    経営情報学会1996年春季全国研究発表大会  1996 

     More details

  • 経営情報戦略のトラジェクトリーに関する一考察

    古賀 広志

    経営情報学会1996年度秋季全国大会研究発表大会  1996 

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  • 情報技術と独自能力-情報技術媒介組織論の構想-

    古賀 広志

    経営情報学会1995年秋季全国研究発表大会予稿集  1995 

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  • 情報技術媒介組織論序説

    古賀 広志

    オフィス・オ-トメ-ション(オフィス・オ-トメ-ション学会)  1995 

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Works

  • 卸業におけるコンステレーション戦略にかんする一考察

    2004

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  • 情報化による経営革新にかんする一考察

    2003

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  • 情報システムと組織学習

    2003

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  • マーケティングイノベーション

    2003

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  • eマーケティングのパラドクス

    2002

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  • What's the Rule of Information Technology for Knowledge Management

    2002

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  • 境界融合

    2002

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  • 組織における知識創造主体についての一考察

    2001

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  • ナレッジマネジメントの二面性

    2001

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  • 組織知の生成と戦略転換

    2001

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  • エンタープライズ・マニュファクチャリング・サービスの展開

    2001

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  • Rashomon method of organizing e-work

    2001

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  • 組織における知識と知力

    2001

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  • 組織知の生成とそのマネジメント方略

    2000

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  • 組織知のダイナミクス

    2000

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  • Telework Strategy Beyond an Aligment Approach

    2000

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  • Toward Developing of a Reference Model of a Telework

    2000

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  • ナレッジマネジメントに関する一考察

    2000

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Research Projects

  • オープン・イノベーションによる中小企業のものづくり高度化のプロセス

    Grant number:22H00881  2022.4 - 2027.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(B)

    大木 裕子, 李 為, 古賀 広志, 関 千里

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    Grant amount:\12090000 ( Direct Cost: \9300000 、 Indirect Cost:\2790000 )

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  • Modeling the impact of the development of telework environments on organizational memory mechanisms

    Grant number:21K01650  2021.4 - 2024.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

      More details

    Grant amount:\4030000 ( Direct Cost: \3100000 、 Indirect Cost:\930000 )

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  • 顧客の行動履歴情報活用能力における情報倫理の戦略的意義の解明

    Grant number:20K01899  2020.4 - 2023.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    古賀 広志

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    Grant amount:\4290000 ( Direct Cost: \3300000 、 Indirect Cost:\990000 )

    まず、顧客情報の活用から、顧客と企業の共創(対話を通じた新たな情報(製品の意味)の創造」が重要であるとして、業界誌『宣伝会議』に原稿を寄せることができた。そこでは、顧客のネット上の閲覧や検索などの行動履歴〔場合によれば、GPSデータを利用した移動情報や利用しているアプリなどの登録情報)を用いて、広告を打つべき適切なタイミングを絞りこむというアプローチは、顧客を「標的」とみなし、かつてENIACなどが意図した「弾道計算」のようなデータ活用であることを指摘した。しかし、DXやソサエティ5.0が指摘される現在では、ネット広告を契機とする顧客同士の対話を促し、そこから広告を媒介とした新しい価値を創造するようなアプローチが必要であると指摘した。このような考え方は、かつて石原武政氏が提唱した「競争的使用価値」を「顧客インタラクションを通じた競争的使用価値」に拡張したものである。また、経営組織論の鼻祖であるバーナードの「顧客もまた組織の構成員である」を援用して、組織構成員としての顧客の役割を再検討したものでもある。ひとまず、このラフスケッチに過ぎないモデルを「顧客共創モデル」と呼ぶことにしたい。
    もう1つは、文献研究を中心に、地域や個人の「センシティブな情報」に注目するダークツーリズムの視点を援用した研究方法論について、一連の報告を行った(ただし、これらの報告は企業を主体とする情報活用の側面に注目しつつも、報告の場となった地域デザイン学会の趣旨に引き寄せて地域の企業・行政・非営利組織などに拡張されて議論された)。これら一連の報告では、上述の「顧客共創モデル」を地域企業や地方自治体、NPOを含めた地域住民の活動グループなどが対話を通じて新たな価値を創造する過程を「ZTC三角モデル」として提唱し、その意義を「デザイン・サイエンス」や「エフェクチュエーション」との関連から多面的に議論してきた。

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  • ソーシャルメディアを用いた顧客信頼形成を可能にする組織的行動情報活用能力の解明

    Grant number:17K03909  2017.4 - 2023.3

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  基盤研究(C)

    古賀 広志, 柳原 佐智子

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    Grant amount:\4290000 ( Direct Cost: \3300000 、 Indirect Cost:\990000 )

    オンライン開催された日本情報経営学会において、「AI 人工物が内包するプライバシー問題について:フレームの観点から」と題する報告を行った(柳原佐智子との共著)。また、商業誌であるが、『宣伝会議」2月号に、「これからの企業に求められる、広告活動の倫理とは」と題する解説を寄せた。また、日本情報経営学会誌に「デジタル・トランスフォーメーションにたいする社会物質的アプローチ: 情報システム研究の展望と課題」と題する論文を掲載した。コロナ禍での期間延長申請を行ったなかで、これらの成果を上げることができた。
    いずれも、購買行動だけでなく、ネット上の検索や閲覧などの行動覧歴情報を活用する際に、企業との信頼関係の重要性を指摘したものである。
    近年、ELSI(Ethical, Legal and Social Issues)が注目されている。SNSを利用したマーケティング活動においても、ELSIへの取り組みが重要視されている。上記の研究では、その手がかりとして、顧客を「ターゲット」とみなし、その行動履歴データから「行動パターン」を抽出することで「的を絞る」という態度ではダメだと主張した。そうではなく、顧客を共創のパートナーと見なし、SNSマーケティング活動を通じて、新しい価値を提案するとともに、顧客による価値の編成を促すような仕組みが重要である点を強調した。語弊を畏れずに言えば、目から鱗が落ちるような新しい価値の共創と、それに共感の輪を生みだすようなコミュニティの形成が重要なのである。これらの点を明らかにできたことが本年度の研究実績と言える。
    <BR>
    とはいえ、コロナ禍で十分な調査研究を遂行できなかったことも事実である。今後は、信頼を鍵とする顧客価値の具体的な諸元を解明するために調査を進めていきたいと考えている。

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  • The Mechanism for Making Higher Quality Products

    Grant number:16H03663  2016.4 - 2021.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    OKI Yuko

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    Grant amount:\12350000 ( Direct Cost: \9500000 、 Indirect Cost:\2850000 )

    The factors that comprised a cluster and the state of inter-organizational networks will differ depending on the nature of the product, but incremental innovation that produces refined high-end products appears to be essential for the continued growth. open innovation was found to be essential for product improvement in industrial clusters, and the fact was that business producers contribute profoundly to the construction of that mechanism. By maintaining a balance between an arrangement that ensures competition and cooperation that aims to be of benefit to the whole cluster through this kind of leadership, incremental innovation mechanisms will operate toward product improvement, leading to the sustainable development of an industrial cluster.

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  • Construction of knowledge sharing model brought by interaction between teleworking environment and organization citizen behavior

    Grant number:26380458  2014.4 - 2018.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Yanagihara Sachiko

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    Grant amount:\4680000 ( Direct Cost: \3600000 、 Indirect Cost:\1080000 )

    In this research project, we focused on organizational citizen behavior in teleworking environment. Then, we explored how the use of the teleworking environment and the organization citizen behavior interacted with each other, and how knowledge of the organization and members of the organization is shared.
    As a result, organization citizens' behavior in a teleworking environment showed that those who benefited from it are made up of feedback that brings organizational citizenship in a different organization.

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  • Explication of organizational capability to utilize behavior information to enable trust formation with customers

    Grant number:26380550  2014.4 - 2017.3

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    Koga Hiroshi

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    Grant amount:\4680000 ( Direct Cost: \3600000 、 Indirect Cost:\1080000 )

    Behind marketing strategies trying to find new business opportunities by analyzing customers' purchasing history data accumulated through day-to-day transactions, the logic of building long-term customer relationships based on customer loyalty is obscuring and obscured. There, the creation of "added value", a trust relationship built up over time in repeated transactions, is the main driving force.
    By the way, as a negative aspect of utilization of purchase history data, the problem of "infringement of personal information and privacy" has been pointed out. In this research, we believe that the relationship of trust built with customers may alleviate the "privacy problem" and the theoretical consideration about the significance of the values that are the background of the utilization of purchasing history data was made.

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  • Study on trust and the context in the Process of formation of strategy in the trans-organizational network

    Grant number:20530376  2008 - 2010

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

    KOMATSU Yoichi, KOGA Hiroshi

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    Grant amount:\3380000 ( Direct Cost: \2600000 、 Indirect Cost:\780000 )

    In this study, we have been preparing to build a reference model for trust formation process and the context of inter-firm networks. At this time, "traditional laboratory" in the sense of "tacit knowledge", or "situated cognition (embedded in the situation)" focused on point of view. From these perspectives, considering the practice of a hybrid network consisting of multiple actors. And we are challenged that to build a reference model of trance-organizational network through such practices (i.e. "the accumulation of new procedures, "or" learning through practice"). Here, "learning by practice" means that a new procedure remains as a procedural memory (or an organizational memory) through the decision making of the spot and that a new action repertoire infiltrates. The hypothesis of such a model construction" Only the context and the trust structure in the trans-organizational network are just keystones whether a certain routine is accumulated as an organizational memory and infiltrate" has been extracted through the practices. In addition, we analyzed the case with the context creation by various actors who surrounded not only the enterprise but also the regional society.
    In there, it has extracted that an actor's role. It is the sense making function through the translational process. In addition, we clarify to the sense making mechanism of the relations in the trans-organizational network having worn the path dependency and dominant logic through the case.

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  • Research-path analysis of scientific practices : a qualitative research on their dynamism and innovation

    Grant number:19300293  2007 - 2009

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    FUKUSHIMA Masato, UENO Akira, KIMURA Tadamasa, KOGA Hiroshi

      More details

    Grant amount:\10790000 ( Direct Cost: \8300000 、 Indirect Cost:\2490000 )

    This project has analyzed the dynamism of research in biological laboratories in terms of the analysis of their research path. Research strategies in scientific practice are influenced not only by the particular progress of research per se, but also both by the development of a particular discipline and by the changes in institutional environments. Making comparison among laboratories in different biological sub-disciplines, this project has elucidated the process of the formation of research strategy in laboratories being entangled with the formation of a particular society, international competition in terms of drug discovery, and science policy, against the background of the rapid institutionalization of the areas of research the laboratories belong to.

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  • An experimental study about intellectual transformation of violin making in Cremona

    Grant number:17330094  2005 - 2007

    Japan Society for the Promotion of Science  Grants-in-Aid for Scientific Research  Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

    OKI Yuko, KOMATSU Yoichi, KOGA Hiroshi

      More details

    Grant amount:\4960000 ( Direct Cost: \4600000 、 Indirect Cost:\360000 )

    From 16th century to 18th century, in Cremona, North Italy, more than 20,000 excellent string instruments were made by violin Luthiers such as Amati, Stradivari, and Guarneri families. These masterpieces came out as results of intellectual transformation of artisans' skills, which were succeeded from generation to generation. Those skills were succeeded as an intellectual perspective, which had been fostered in Cremona for several centuries. The purpose of this research is to adopt a hypothesis: how violin makers were able to maintain quality of violins in producing them beyond generation. As a first step of the research, we touched upon the history of Luthiers, three famous violin makers in Cremona, and analyzed environmental factors in the Golden age of Cremona; musical society, customers, and relationship with dealers. At this stage, we will analyze the role of manufacturing school of violin in that area. As the next step, we found out what are distinguished factors of violinmakers and communication network systems there by using both quantitative and qualitative research methods.
    As a conclusion, the subject of violin making as traditional handcrafts is to describe a personality of each Luthier. As the violin is being played, the spiral relationship of violin and artist becomes the myth and it makes a value of the violin as an instrument increase. In addition to tradition and personality of each Luthier, the myth about the tone determines the personality of violins.

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  • 持続的競争優位の源泉としての組織能力の形成過程における情報システムの役割の解明

    Grant number:16730213  2004 - 2005

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  若手研究(B)

    古賀 広志

      More details

    Grant amount:\2000000 ( Direct Cost: \2000000 )

    本研究では,持続的競争優位の源泉として注目される組織能力の概念の二重構造を明らかにした.
    ところで,組織能力の概念は百家争鳴のきらいを否めない.そこで,情報技術活用能力に限定した形で研究を進めていった情報化の過程に注目することにより,企業の持続的競争優位獲得のカギを探ることを本年度の目的とした.
    経営の情報化を持続的競争優位に結びつけている事例の中には,最新の情報システムを駆使するというニュアンスよりも,情報機器の利用を通じて「業務遂行の背後に埋め込まれている前提与件」に気づき,その意味の吟味を通じて新しい業務パターンを形成しているものが少なくない.そこで,本研究では,ルーティン遂行における情報機器の利活用能力すなわちリテラシーそのものを議論するのでなく,日常業務活動の遂行(実践)を通じて,情報機器や情報そのものの意味を解釈する能力に注目することにした.言葉を換えれば,「情報という視点から業務遂行ノウハウを再編集し直す能力」として,情報技術活用能力を捉え直す必要性を認識した.
    さらに,情報技術活用能力を持続的競争優位の源泉に結びつける転換装置として「ケイパビリティ編成原理」の重要性を指摘した.試行錯誤(さらには,社会的構成というニュアンスが色濃い)情報技術活用能力の形成過程は極めて不安定である.それゆえ,情報技術活用能力を持続的競争優位の源泉として高めていくためには,「意図せざる結果」を積極的にブリコラージュしていく必要がある.このような,意図せざる結果の意味を回顧的に意味づけ,組織の価値として定着させるためには,諸活動を紡ぎあわせて,何らかの物語(布置)を形成することが不可欠である.それゆえ,価値前提を絶えず編集し直すという布置形成能力が重要となる.かくて,情報技術に関わる組織能力を「きづき」と「布置形成」という二重構造の能力である点が明らかになった.

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  • Joint research and a trust research implementation year

    1998 - 1999

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    Grant type:Competitive

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  • 日本企業の競争優位の源泉としての「情報資源を体系的に活用する知的能力」の解明

    Grant number:10730058  1998 - 1999

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  奨励研究(A)

    古賀 広志

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    Grant amount:\1600000 ( Direct Cost: \1600000 )

    一般に、最新の情報技術を導入するのではなく、情報技術を駆使することが重要であると云われる。そこで本研究では、駆使する姿の背後に共通に存在するキーワードを探ることにした。そのために、経営戦略論と経営組織論の融合領域として注目を浴びている「経営資源論」ないし「組織能力論」を援用し、課題に対する分析視覚を構築することから研究を始めた。それは「情報ネットワーク活用能力」と呼ぶべき分析視覚である。組織能力は、組織成員1人ひとりの活動の束である。個々の営為を1つのハーモニーにまとめ上げた譜面が組織能力なのだ。かくて、組織成員1人ひとりの行為に注目する接近方法を採用することにより、技術そのものではなく、その活用方法の意義に光を当てたのである。
    具体的には、NTT東日本(法人営業本部)、日本IBM(箱崎オフィス)、エーザイ(知創部)、資生堂(人事部、研究所、ホームページ構築プロジェクトチーム)、京都経済新聞社などの取材を基軸に、情報技術と個人の関わり方の根底に流れる論理を探ることにした。技術の背後に見え隠れする論理を明らかにすることにより、情報ネットワーク活用能力のカギを探ることが出来ると考えたからだ。
    結論を簡潔に述べると、組織成員のハーモニーを奏でるためには、従来の情報化計画のように「譜面づくり」を先行させるのではなく、現場の創意工夫を創発させるような自由度の高い(いわば、意図せざる結果を誘発するような)仕組み(きっかけと後押し)を組み込むことが重要なのだ。いわば、即興演奏である。合理化・省力化ではなく、意識化と呼ぶべき論理である。意識化とは、ワーカー1人ひとりの職務を内省することにより、情報ネットワークを有効に活用するきっかけを生み出す変化を指す。この意識化を誘発することこそが、未来の競争に勝利する企業の情報ネットワーク活用能力を構築する論理なのだ。

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  • Joint research and a trust research implementation year

    1998

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    Grant type:Competitive

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  • 実演芸術の需要の実態と構造に関する統計情報の収集と時系列分析

    Grant number:10113106  1998

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  特定領域研究(A)

    杉江 淑子, 古賀 広志, 有馬 昌広

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    Grant amount:\800000 ( Direct Cost: \800000 )

    1996〜97年度にかけて実施した第3回「現代青年の芸術意識と芸術活動調査」より作成した単年度データファイルを用いて、学生の実演芸術の需要動向を社会・経済的要因がどのように規定しているかを分析した。さらに、同調査の第1回(1985年度)と第2回(1991年度)のデータファイルを用いて、時系列的な比較分析を行った。
    実演芸術の需要動向に影響をおよぼす社会・経済的要因として、本調査では、(1)生活時間、(2)経済的状況、(3)地域、(4)個人の文化資本または文化的環境(家族の影響や稽古事など)の4つの要因群についての質問項目を設定している。分析の結果から、(3)の地域的要因に関連して、鑑賞機会の豊富な東京圏を含む関東地域でのライブの鑑賞経験率がいずれの分野でも高く、近畿地域では大衆芸能の鑑賞経験率が高いこと、(3)の個大の文化資本に関連して、舞踊系、音楽系、華・茶道系の稽古事経験者が伝統演劇、現代演劇,オペラ・ミュージカル、舞踊・舞踏・バレエ、クラシック音楽の5分野で高い鑑賞経験率を示しており、家族の勧めなどにより個人が受けてきたプライベートな芸術教育が、これらの実演芸術分野に対する関心を高め、実演芸術の需要を喚起していることなどが明らかとなった。
    時系列的分析からは、第1回調査に比較して、第2回、第3回調査のライブの鑑賞経験率が全体として低下している結果が示された。有意標本による調査であるために単純な比較は難しく、サンプルの構造や設問の相違にも留紘して、集計結果を比較・解釈していく必要はあるが、小型・軽量で臨場感のある再生を可能にするデジタル技術を駆使した視聴覚メディアの出現・普及に加えて、1980年代後半のバブル経済と1990年代に入ってのその崩壊、そし,て現在に至るまでの景気の低迷といった経済環境の動きがこうしたライブの鑑賞経験率の推移にも影響を与えているのではないかと考えられる。

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  • 実演芸術の需要の実態と構造に関する統計情報の収集と時系列分析

    Grant number:09206107  1997

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  重点領域研究

    杉江 淑子, 有馬 昌宏, 古賀 広志

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    Grant amount:\1500000 ( Direct Cost: \1500000 )

    本研究では、実演芸術の需要側の実態と構造に関する統計情報の収集と整備のために、全国の高等教育機関の学生を対象に実演芸術の鑑賞活動を中心とした質問紙調査を実施し、データ・ファイルを編成して、集計・分析を行っている。調査票の設計とサンプリングは、過去2回(1985/86と1991/92)実施された同調査からの時系列的分析が可能な形で行った。調査票は、実演芸術の鑑賞状況自体を問う質問群と、鑑賞行動への要因と考えられる事項について問う質問群とから成る。さらに前者は、<ライブ鑑賞>と、<視聴覚メディアを使った鑑賞>の2つに分けられ、後者は、(1)生活時間に関わる項目、(2)経済状況に関わる項目、(3)地域に関する項目、(4)文化資本または文化的環境に関わる項目の4つに分類される。調査対象は、母集団構造に留意しながら選定し、各高等教育機関の協力者を介してl996年度に本調査を実施し、97年度に回収サンプルの偏りを修正するために追加調査を実施した。
    データ入力が完了した9318の回収サンプルについて基本的属性を分析した結果、現代の学生は自宅外通学者であっても単独の居住空間を有し、1カ月に自由に使える小遣いは3〜5万円をピークにその前後に分布していること等の生活状況がとらえられた。本調査の中心項目である<ライブ鑑賞>と、<視聴覚メディアを使った鑑賞>の状況についてみると、いずれも過去の調査より鑑賞経験率が減少していることかデータとして示された。<ライブ鑑賞>においては、過去1年の年間鑑賞経験率、通算鑑賞経験率ともに、束京圏を含む関東地域の比率が高いことや、分野別にみた場合にポピュラー音楽の鑑賞経験率が高いことなどは前回調査と同様である。通学形態別にみると自宅通学者の鑑賞経験率が高く、小遣い額では、1カ月あたり1万円未満の者と以上の者とで全体の経験率に差がみられる。

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  • 実演芸術の需要の実態と構造に関する統計情報の収集と時系列分析

    Grant number:08209111  1996

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  重点領域研究

    杉江 淑子, 古賀 広志, 有馬 昌宏

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    Grant amount:\3000000 ( Direct Cost: \3000000 )

    本研究の目的は、実演芸術の需要側の実態と構造に関する統計情報の収集と整備のために、全国の高等教育機関の学生を対象に実演芸術の鑑賞活動を中心とした質問紙調査を実施し、データ・ファイルを編成することである。この調査では、過去2回(1985/86と1991/92)実施された同調査からの時系列的分析が可能な形に、調査票の設計とサンプリングを行った。調査票の構成は、実演芸術の鑑賞状況自体を問う質問群と、鑑賞行動への要因と考えられる事項について問う質問群とから成る。さらに前者は、<ライブ鑑賞>(7ジャンル63種目)と、<視聴覚メディアを使った鑑賞>の2つの形態に分けられる。後者については、(1)生活時間に関わる項目(2)経済状況に関わる項目(3)地域に関する項目(4)文化資本または文化的環境に関わる項目の4つに分類される。調査のフレームワークおよび調査票の構成は、基本的には第2回調査と共通であるが、ポピュラー音楽のジャンルの変更、視聴覚機器の追加、主体的表現活動項目への「カラオケ」の追加等、社会状況の変化に合わせた若干の追加・修正を行った。調査対象は、母集団構造、すなわち全国の高等教育機関の学校種別、設立形態、専攻分野、地域別の構成比に対応するように留意しながら選定し、各高等教育機関の協力者を介して調査を実施した。今後、回答サンプルと母集団構造との対応を検討した上で、サンプルの構造上の偏りについては追加調査で補正したいと考えている。

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Social Activities

  • Publicity Chair: MISNC(The 7th Multidisciplinary International Social Networks Conference)

    2020 - 2021

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  • Program and Organizing Committee Co-Chairs: Asia Pacific Conference on Information Management2020

    2020

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  • Scientific Committee: AEDEM(European Academy of Management and Business Economics) XXIX International Conference

    2020

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  • Scientific Committee: AEDEM(European Academy of Management and Business Economics) XXVIII International Conference

    2019

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  • Program Committee: MISNC(The 5th Multidisciplinary International Social Networks Conference) 2019

    2018.3 - 2018.7

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  • 国際会議プログラム委員(MIT ICIQ-2017 Program Committee)

    2017

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  • Program Committee: MISNC(The 4th Multidisciplinary International Social Networks Conference) 2017

    2017

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  • Program Committee: MISNC(The 3rd Multidisciplinary International Social Networks Conference) 2016

    2016

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  • Track Chair: MISNC(The3rd Multidisciplinary International Social Networks Conference) 2016

    2016

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  • 国際会議プログラム委員(MIT ICIQ-2013 Program Committee)

    2013

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  • 国際会議プログラム委員(MIT ICIQ-2011 Program Committee)

    2011

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  • 国際会議プログラム委員(MIT ICIQ-2010 Program Committee)

    2010

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  • 内閣府委託 原子力安全文化研究会HRO(高信頼性組織)研究部会委員

    2002 - 2003

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  • 平成10年度ロシア企業生産性向上支援事業 経営管理コース 講師

    1998

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Devising educational methods

  • マルチメディア機器を活用した授業方法 情報システム活用事例についての理解を深めるために、映像資料を積極的に活用した。

Teaching materials

  • 教材:情報管理(配布レジメの簡易製本)  情報管理の講義で使用したレジメを簡易製本し、配布の手間を省いた。 教科書:庭本佳和&藤井一弘(編)『経営を動かす』文眞堂(8章を分担執筆)2008年  情報システムの基礎、のテキストとして活用した。

Teaching method presentations

  •  特になし

Special notes on other educational activities

  • 高大連携の取り組み 出張講義 2008年5月7日(水)11:00~11:50 大阪府立槻の木高等学校(1年生160名) 出張講義 2008年7月16日(水)09:00~10:30 私立金蘭会高等学校(1・2年生20名) 出張講義 2008年11月19日(水)13:00~14:50 兵庫県立葺合高等学校(1年生60名) 出張講義 2009年4月22日(水)11:00~11:50 大阪府立槻の木高等学校(1年生120名) 出張講義 2009年9月12日(土)14:00~15:00 私立関西大学北陽高校(1年生55名) 出張講義 2009年10月19日(月)13:30~14:20 私立東大谷高等学校(1・2年生200名) 出張講義 2010年4月26日(月)11:00~11:50 大阪府立槻の木高等学校(1年生120名) 出張講義 2010年7月10日(土)10:45~12:35 私立雲雀丘学園高校(50分講義2回約70名) 出張講義 2010年7月31日(土)11:40~12:30 私立早稲田摂陵高校(1・2年生11名) 出張講義 2011年6月17日(金)14:30~15:20 私立大阪青凌高等学校(3年生261名) 出張講義 2011年7月11日(月)13:30~15:00 私立浪速高校(3年生50名)