-
On the future challenges ahead of us
Invited
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
20th Anniversary Symposium of Center for Research on Activity, Development and Learning CRADLE, University of Helsinki 'Activity, Learning, and Agency from below'
2014.9
Center for Research on Activity, Development and Learning CRADLE, University of Helsinki
-
野村芳兵衛の「明日の子供」概念とレフ・ヴィゴツキーの「最近接発達領域」概念の類似性
山住 勝広
第1回野村芳兵衛研究会
2022.5
-
拡張の政治的-倫理的次元の問題としての子どもの変革的エージェンシー
Invited
山住 勝広
「拡張する学校」を上越で共につくる会
2022.5
-
教師の自己創造のための対話空間としての校内研究
Invited
山住 勝広
「拡張する学校」を上越で共につくる会
2022.1
-
拡張する学校をつくる—子どもと教師のエージェンシーと ウェルビーイングの視点から
Invited
山住 勝広
「拡張する学校」を上越で共につくる会
2021.11
-
形成的介入研究としての校内研究
山住 勝広
第7回活動理論学会研究大会
2021.9
-
「学びづくり」「心づくり」「くらしづくり」を三位一体にした大町小学校の「共につくる」学校の構想と具現化
Invited
山住 勝広
上越市立大町小学校全体研修会
2021.9
-
上越の拡張する学校と上越の拡張的学習
Invited
山住 勝広
「拡張する学校」を上越で共につくる会
2021.9
-
リニアな介入から私たち自身による協働の介入へ—拡張的学習と変革的エージェンシーの形成
山住 勝広
日本教育学会第80回大会
2021.8
-
対話と協働を通した教師たちの概念形成と学校の未来づくり—上越市立大町小学校の校内研究の活動理論的分析
山住 勝広
活動理論学会オンライン研究会
2021.3
-
インストラクショナル・コントロールから協働の介入へ
山住 勝広
第6回活動理論学会オンライン研究大会
2020.12
-
対話し協働する学校づくりにおける三つの問い直し
山住 勝広
第6回活動理論学会オンライン研究大会
2020.12
-
「拡張する学校」はいかにつくられるか
Invited
山住 勝広
上越教育大学学校教育実践研究センター自主セミナー
2020.2
-
Teachers as collaborative change agents in redesigning schools: An activity-theoretical formative intervention study
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
The Annual Conference of the Australian Association for Research in Education (AARE)
2019.12
-
教師の拡張的学習への形成的介入としてのチェンジラボラトリーの実施と分析
山住 勝広
活動理論研究会
2019.10
-
Education as a collaborative intervention: Toward building a community of agency in disaster prevention learning
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
The 35th Colloquium of the European Group for Organizational Studies
2019.7
-
Authoritative or democratic moral education?: Research on a formative intervention to promote teachers’ expansive learning
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
The 2018 International Conference of the Asia Pacific Educational Research Association (APERA) and the Educational Research Association of Singapore (ERAS)
2018.11
-
子どもの側に立つ「拡張する学校×共創する学び」への招待〜いまだここにないものを求めて〜
Invited
山住 勝広
昭和女子大学第4回現代教育研究所フォーラム
2018.2
-
Engaging children in inquiry-based learning through collaboration in a Japanese elementary school: An Activity-theoretical study
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
The 2016 International Conference of the Asia Pacific Educational Research Association (APERA) and the Taiwan Education Research Association (TERA)
2016.11
-
Transformative instructional practices for enhancing children’s self-affirmation in a Japanese elementary school: An activity-theoretical case study
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
The 31st International Congress of Psychology (ICP2016)
2016.7
-
教育実践研究への活動理論的アプローチの可能性
Invited
山住 勝広
日本体育科教育学会第21回大会 ラウンドテーブル「体育授業における豊かな学びへの活動理論的アプローチ」
2016.7
-
Exercising children’s agency over inquiry-based learning:An activity-theoretical study
YAMAZUMI Katsuhiro
Fourth Congress of the International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR)
2014.10
-
Teaching and learning as a collective activity to foster greater agency: An activity-theoretical study
YAMAZUMI Katsuhiro
2nd International Conference on Interactivity, Language and Cognition
2014.9
-
Cultivating children’s agency and collective creativity in project-based science learning
YAMAZUMI Katsuhiro
The 35th Annual Ethnography in Education Research Forum
2014.3
-
Learning through knotworking: An activity-theoretical study of pedagogical practices concerning the two great earthquakes in Postwar Japan
YAMAZUMI Katsuhiro
The 29th Colloquium of the European Group for Organizational Studies
2013.7
-
Teachers as collaborative boundary crossers: An activity-theoretical study of school innovation
YAMAZUMI Katsuhiro
The 6th Nordic Conference of the International Society for Cultural and Activity Research
2013.6
-
Beyond traditional school learning: Fostering agency and collective creativity in hybrid educational activities
Invited
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
Face-to-face seminar of the doctoral program 'Developmental Work Research and Adult Education', Center for Research on Activity, Development and Learning (CRADLE), University of Helsinki, Finland
2013.5
-
From closed autonomy to networked hybridity: An activity-theoretical study of teachers' learning
YAMAZUMI Katsuhiro
The Annual Conference of Teacher Education Policy in Europe
2013.5
-
Fostering the agency and creativity of children: An activity-theoretical approach to educational change in Japan
YAMAZUMI Katsuhiro
The 2012 joint International Conference of the Australian Association for Research in Education (AARE) and the Asia Pacific Educational Research Association (APERA)
2012.12
-
Hybrid educational innovation through activism as a new form of activity-theoretical intervention research
YAMAZUMI Katsuhiro
Third Congress of the International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR)
2011.9
-
Building a platform of learning for community revitalization: Toward an expansion of school activity. Lectured at the invited symposium 'Studying change in and across institutions'
Invited
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
Third Congress of the International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR)
2011.9
-
Toward an expansion of school learning through real-life activities: Activity-theoretical developmental intervention research in Japan
Invited
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
First Invitational International Workshop for Sociocultural and Activity-Theoretical Research Centers 'Collective Creativity and Learning'
2009.12
-
Expanding learning trajectory in hybrid school activity: An activity-theoretical intervention study
YAMAZUMI Katsuhiro
Second Congress of the International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR)
2008.9
-
Knotworking-type formation of school activity: Intervention in multiple learning trajectories
YAMAZUMI Katsuhiro
The International Symposium ‘Activity 2008’
2008.5
-
Expansive learning in multiple learning activities for school innovation
YAMAZUMI Katsuhiro
The Twelveth Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
2007.8
-
Critical learning transforming pedagogic practice from within: An activity-theoretical analysis of institutional effects in intervention research in schools (Invited Lecture)
Invited
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
First Congress of the International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR)
2005.9
-
Teachers’ expansive learning in curriculum coordinator laboratory
YAMAZUMI Katsuhiro
Symposia at the Fifth Congress of the International Society for Cultural Research and Activity Theory
2002.6
-
How to intervene in the visiblization of multi-activity systems: A methodological issue of cultural-historical inter vention in Japanese school-based curriculum development
YAMAZUMI Katsuhiro
Symposia at the Third Conference for Socio-cultural Research
2000.7
-
指定討論「形成的な介入研究者の役割とは何か」
Invited
山住 勝広
広島大学教育ビジョン研究センター(EVRI) オンラインセミナー「授業研究を研究する(9) 異なる専門の研究者が共通フィールド(場)にどのように関わるか?」
2022.1
-
学校学習の脱カプセル化に向かう探究としての拡張的学習―成城学園初等学校の教科授業を事例にして
山住 勝広
科研費・基盤研究(A)「拡張する学校を創る」第3回研究会
2023.5
-
生活作文を通した生活創造のための主体のエージェンシーへの形成的介入の活動理論的検討―野村芳兵衛の「本を作る教育」論と佐々木昴の「リアリズム綴方教育」論に焦点化して
山住 勝広
第9回活動理論学会研究大会
2023.3
-
エージェンシーへの形成的介入の方法としてのチェンジラボラトリー
山住 勝広
第9回活動理論学会研究大会
2023.3
-
活動システムとしての制度の形成への教師の拡張的学習と変革的エージェンシー
山住 勝広
日本教育制度学会第29回大会公開シンポジウム「教育理論から教育システムを構想する」
2022.11
-
活動システムのモデルを用いた学校改革への形成的介入―チェンジラボラトリーへの模索
山住 勝広
科研費・基盤研究(A)「拡張する学校を創る」第2回研究会
2022.10
-
活動システムに向かい矛盾に突き動かされる教師たちの校内研究―「授業研究」の限界を超えて
山住 勝広
日本教育学会第81回大会 ラウンドテーブル「教師の変革的エージェンシーを形成する校内研究」
2022.8
-
野村芳兵衛における「教育意識なき教育」と「本を作る教育」の構想―日本の教育思想のひとつの源泉としての親鸞思想
山住 勝広
日本教育学会第81回大会
2022.8
-
拡張する学校を創る校内研究
山住 勝広
科研費・基盤研究(A)「拡張する学校を創る」第1回研究会
2022.8
-
拡張的学習としてのプロフェッショナル・ラーニング―教師の変革的エージェンシーを形成する校内研究の取り組みを事例として
山住 勝広
第8回活動理論学会研究大会 シンポジウム
2022.8
-
第四世代活動理論と拡張する学校の創造
山住 勝広
第8回活動理論学会研究大会
2022.8
-
Making an expansive school: A formative intervention study in the rediscovery and expansion of the use value of learning
International conference
The 9th Nordic-Baltic International Society of Cultural-historical Activity Research Conference 2022
2022.6
-
Expanding teacher transformative agency: An activity-theoretical formative intervention research in school-based dialogue sessions toward future making
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
The 16th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2022
2022.6
-
阪神・淡路大震災の語り継ぎに関する課題と対応
山住 勝利, 山住 勝広
第7回震災問題研究交流会
2021.3
-
第四世代活動理論の展開とコモンとしての教育への転換—交換価値を超えて使用価値に向かう学びへ
山住 勝広
活動理論学会オンライン研究会
2021.3
-
活動理論第4世代の挑戦—多重的な活動の集まりと連合体による新たなコモンズの創造
山住 勝広
活動理論研究会
2019.10
-
権威的な道徳教育か、それとも民主的な道徳教育か?—小学校の道徳授業研究における教師の拡張的学習への活動理論的介入
山住 勝広
活動理論学会 2018年度秋季研究発表会
2018.9
-
ユーリア・エンゲストロームの拡張的学習理論—その可能性とこれからの挑戦
山住 勝広
日本発達心理学会第29回大会
2018.3
-
拡張的学習の理論と教育実践の研究開発
山住 勝広
活動理論研究会
2018.3
-
拡張的学習の理論と可能なる学校の未来像—新刊書『拡張する学校:協働学習の活動理論』(東京大学出版会)をめぐって
山住 勝広
活動理論学会2017年度秋季研究発表会
2017.9
-
エリ・エス・ヴィゴツキーの二重刺激法における人間発達研究の方法論—行為の主体性(agency)と自由意志の生成原理に向けて
山住 勝広
日本発達心理学会第28回大会
2017.3
-
エリ・エス・ヴィゴツキーの学習・発達理論における授業と対話の問題
山住 勝広
レフ・ヴィゴツキー生誕120年記念研究フォーラム
2016.12
-
学習における子どもの自己肯定化を促す授業づくりと実践—活動理論にもとづく事例の分析
山住 勝広
第5回活動理論学会研究大会
2016.7
-
子どもたちの自己肯定化への介入としての授業—教室体験の活動理論的分析
山住 勝広
日本発達心理学会第27回大会
2016.4
-
Engaging learners in new disaster preparedness: An activity-theoretical study on earthquake-oriented disaster prevention learning in Kobe
YAMAZUMI Katsuhiro
The 9th International Conference on Researching Work and Learning
2015.12
-
ゼロからの震災学習と記憶のフラット化—活動理論にもとづく形成的介入研究
山住 勝広, 山住 勝利
関西教育学会第66回大会
2014.11
-
21世紀型学習と授業デザイン—フィンランドの小学校における教室実践を事例にして
山住 勝広
日本教育方法学会第50回記念大会
2014.10
-
拡張的学習と変革型主体の形成
山住 勝広
第3回活動理論学会研究大会
2014.7
-
プロジェクト学習における主体的な概念形成と表現活動—UCLAラボスクールの探究授業を事例にして
山住 勝広
日本カリキュラム学会第25回大会
2014.6
-
コリーヌ・シーズの進歩主義教育実践論—社会生活の場としての学校の構想と創造
山住 勝広
世界新教育学会 第84回 The World Education Fellowship 日本支部 国際教育フォーラム
2014.6
-
活動理論と教育的介入の方法論
山住 勝広
日本教育学会第71回大会
2012.8
-
子どもを中心とした地域創造のための協働学習活動—活動理論にもとづく研究開発
山住 勝広
日本教育学会第71回大会
2012.8
-
授業研究における教師の拡張的学習の生成と展開—校内研修会を超えて
山住 勝広
活動理論学会第2回大会
2012.8
-
喜びとしての道徳教育—スピノザ、ヴィゴツキー、野村芳兵衞
山住 勝広
世界新教育学会 第82回 The World Education Fellowship 日本支部 国際教育フォーラム
2012.6
-
Cultural-historical activity theory as a powerful tool kit for educational research and practice: Methodological issues (Organized Symposium)
YAMAZUMI Katsuhiro
Third Congress of the International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR)
2011.9
-
「結び目」の中の総合的な学習―ハイブリッドな教育イノベーションの活動理論的研究
山住 勝広, 冨澤 美千子
日本教育学会第70回大会
2011.8
-
文化・歴史的活動理論と動機づけの問題
Invited
山住 勝広
日本発達心理学会分科会 ソーシャル・モチベーション研究会 サマー・カンファレンス2011
2011.8
-
文化・歴史的な活動としての学習—活動理論を基盤にした教育実践の探究
山住 勝広
活動理論学会第1回大会
2011.8
-
Learning in and for cultural creation: A hybrid educational innovation through activism in Japan
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
The Seventh International Symposium 'New Learning Challenges'
2011.7
-
野村芳兵衞における「本を作る教育」のカリキュラム—教科書なき生活単元学習の展開
山住 勝広
日本カリキュラム学会第22回大会
2011.7
-
「本を読む教育」から「本を作る教育」へ
Invited
山住 勝広
シンポジウム「リテラシーとメディア・リテラシー」
2010.11
-
結びあうハイブリッドな学習活動の創造─地域の伝統野菜をテーマにした教育実践の開発に関する活動理論的研究
山住 勝広, 冨澤 美千子, 伊藤 大輔, 蓮見 二郎
日本教育方法学会第46回大会
2010.10
-
創造性の教育と創造都市―活動理論の観点から
Invited
International conference
山住 勝広
韓国創造都市会議
2010.9
-
地域創造の担い手としての学校―活動理論にもとづくハイブリッドな教育イノベーションに関する日本・シンガポール共同研究
山住 勝広, 冨澤 美千子, 伊藤 大輔, 蓮見 二郎
日本教育学会第69回大会
2010.8
-
探究的で拡張的な学びのプラットホームを築く―ノットワーカー(knot-worker)としての専門家の新たなアイデンティティを求めて
Invited
山住 勝広
第6回学校図書館ジャムセッション
2009.8
-
Learning by bridging: Between school and real-life activities
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
The Sixth International Symposium ‘New Learning Challenges’ (NLC 2009)
2009.6
-
Hybrid activity system and school innovation: An activity-theoretical intervention study
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
The Fifth International Symposium ‘New Learning Challenges’
2008.12
-
持続可能な学校改革―活動理論からのアプローチ
山住 勝広
日本教育方法学会第44回大会
2008.10
-
Prospects of hybrid and symbiotic activities for school innovation: Activity-theoretical studies of collaboration and learning in schools(Organized Symposium)
YAMAZUMI Katsuhiro
Second Congress of the International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR)
2008.9
-
Activity theory and the transformation of pedagogical practice in Japanese schools
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
The First Asian Conference on Activity Theory and Vygotskian Research
2008.3
-
Knotworking formation of collaborative agency: An activity-theoretical intervention study in educational practice in Osaka
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
The Fourth International Symposium ‘New Learning Challenges’, Center for Human Activity Theory
2008.3
-
ハイブリッドな活動システムと拡張的学習のネットワーク―学び合う学校改革のノットワーキング
山住 勝広
International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR) 第1回国際アジア大会
2007.9
-
活動理論、ディスコース、エージェンシー(ワークショップ企画)
山住 勝広
International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR) 第1回国際アジア大会
2007.9
-
Expansive learning approach to school change
YAMAZUMI Katsuhiro
International Workshop ‘Methodological Challenges in Socio-Cultural and Activity Theory Research’
2007.7
-
Vygotsky, agency and activity theory
YAMAZUMI Katsuhiro
Learning and Socio-cultural Theory: Exploring Modern Vygotskian Perspectives
2007.2
-
New forms of agency in school: Toward changing school learning
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
The Third International Symposium ‘New Learning Challenges’ (NLC 2006)
2006.12
-
School as societal change agent: An activity-theoretical study of new forms of expansive learning
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
Transformational Tools for 21st Century Minds
2006.10
-
第3世代活動理論とクロス・スクール・ワーキング
山住 勝広
日本教育心理学会第48回総会
2006.9
-
School as societal change agent: An activity-theoretical perspective in Japan (Keynote Lecture)
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
The Second International Symposium ‘New Learning Challenges’ (NLC 2005)
2005.11
-
Learning for object-oriented interagency in distributed activity fields (Organized Symposium)
Yamazumi, K, Hong. J
First Congress of the International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR)
2005.9
-
School as collaborative change agent
International conference
YAMAZUMI Katsuhiro
The First International Symposium ‘New Learning Challenges’
2004.9
-
教師の拡張的学習と協働的専門性―関西大学の試み
Invited
山住 勝広
日本社会教育学会第50回大会・課題研究「成人の学習」
2003.9
-
新しい学習活動のシステムをつくる―活動理論からのアプローチ
山住 勝広
日本教育心理学会第45回総会・自主シンポジウム「教育心理学におけるアクションリサーチの可能性―グループダイナミックス、文化心理学、活動理論の視点から―」
2003.8
-
活動理論と拡張による学習―アジアにおける文化・活動・発達研究の展望
山住 勝広
日本発達心理学会第14回大会・企画シンポジウム「ヴィゴツキー・活動理論・発達研究の可能性―アジアにおける研究アソシエーションに向けて―」
2003.3
-
学校コミュニティは自らの未来のためにどう学ぶか―活動理論から授業研究へのアプローチ
Invited
山住 勝広
日本教育方法学会第36回大会・課題研究「授業研究の方法論を問い直す」
2000.9
-
震災と社会科教育と神戸の子どもたち
Invited
山住 勝広
関西教育学会第47回大会・課題研究「震災とこども・学校」
1995.10
-
教科教授過程研究の社会文化的アプローチ
Invited
山住 勝広
日本教育方法学会第29回大会・課題研究「教育方法学研究における『知の枠組み』の検討」
1993.10