2025/05/09 更新

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モリサダ マコト
森貞 誠
MORISADA,Makoto
所属
ビジネスデータサイエンス学部 准教授
職名
准教授
外部リンク

学位

  • 博士(経済学) ( 2020年3月   大阪大学 )

研究キーワード

  • マーケティング

研究分野

  • 人文・社会 / 商学

学歴

  • 大阪大学   経済学研究科   博士後期課程

    2017年4月 - 2020年3月

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  • 大阪大学   経済学研究科   博士前期課程

    2015年4月 - 2017年3月

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  • 愛媛大学   法文学部   総合政策学科

    2011年4月 - 2015年3月

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経歴

  • 香川大学経済学部

    2020年4月 - 現在

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所属学協会

  • 日本消費者行動研究学会

    2024年12月 - 現在

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  • 日本マーケティング学会

    2020年10月 - 現在

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  • 日本マーケティングサイエンス学会

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論文

  • 政府統計の集計データからみる集客エンタメ産業

    早木祥夏, 森貞誠, 山ノ内健太

    香川大学経済論叢   49 - 73   2023年9月

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    記述言語:日本語   掲載種別:研究論文(大学,研究機関等紀要)   出版者・発行元:香川大学経済学部  

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  • Relative importance of motivation, store patronage, and marketing efforts in driving cross-buying behaviors 査読

    Wirawan Dony Dahana, Yukihiro Miwa, Chris Baumann, Makoto Morisada

    Journal of Strategic Marketing   2022年

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    掲載種別:研究論文(学術雑誌)  

    © 2020 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group. This study identifies the extent to which cross-buying behaviors can be attributed to consumer motives, store patronage, and marketing efforts. Their explanatory power is empirically examined using a panel survey and purchase history data for fashion products of 3,052 customers patronizing an online shopping mall. Motivation explains merely 4% of the variation in the number of product categories purchased during the study period, surpassed by the variation explained by store patronage (8%) and marketing efforts (38%). These results suggest that, while motivation may be a necessary antecedent for cross-buying, it is insufficient as a ‘standalone’ driver, as behavior is largely driven by customers’ responses to marketing efforts.

    DOI: 10.1080/0965254X.2020.1811997

    Scopus

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  • Linking lifestyle to customer lifetime value: An exploratory study in an online fashion retail market 査読

    Wirawan Dony Dahana, Yukihiro Miwa, Makoto Morisada

    JOURNAL OF BUSINESS RESEARCH   99   319 - 331   2019年6月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:ELSEVIER SCIENCE INC  

    This study explores how lifestyle can explain the heterogeneous customer lifetime values (CLVs) among various market segments, We develop a latent class model of purchase frequency, lifetime duration, and purchase amount to infer segment-level CLV. Customers' membership to each segment is presumed to depend on their lifestyle patterns. The proposed model is then applied to the transaction and lifestyle data of customers in an online fashion retail market. The empirical analysis reveals four customer segments that each has a unique lifestyle pattern: Individualistic Innovators, Rational Followers, Self-actualized Experts, and Integrated Shoppers. These segments differ in their magnitude of average CLV, partially explainable by segment members' lifestyle characteristics. The paper finally discusses some implications for improving customer relationships and raising revenues.

    DOI: 10.1016/j.jbusres.2019.02.049

    Web of Science

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  • Identifying valuable customer segments in online fashion markets: An implication for customer tier programs 査読

    Makoto Morisada, Yukihiro Miwa, Wirawan Dony Dahana

    ELECTRONIC COMMERCE RESEARCH AND APPLICATIONS   33   2019年1月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:ELSEVIER SCIENCE BV  

    This study addresses how the heterogeneity of customer profitability in different segments can be explained by the behavioral characteristics of their members. We categorize customers into several segments based on the purchase rate, lifetime duration, and average spending estimated from purchase history data. Segment-level customer lifetime values are then calculated and combined with past purchase amounts to assign the segments to several tiers. A latent class model of purchase frequency, retention rate, and purchase amount is developed and applied to a large-scale online transaction dataset of fashion products. The analysis reveals that innovators, brand-conscious customers, mobile device users, and shop loyal customers are more likely to belong to valuable segments. The results are consistent over age cohorts. These findings provide novel insights into the impacts of behavioral characteristics on the profitability of online fashion customers as well as managerial implications for online marketers to design effective customer tier programs.

    DOI: 10.1016/j.elerap.2018.100822

    Web of Science

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  • Behavioral Impacts of Promotion-induced Cross-buying: The Moderating Roles of Age and Gender 査読

    Makoto Morisada, Yukihiro Miwa, Wirawan Dony Dahana

    Journal of Business Diversity   18 ( 2 )   2018年9月

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  • Cross-selling across stores or within a store? Impacts of cross-buying behavior in online shopping malls 査読

    Wirawan Dony Dahana, Makoto Morisada, Yukihiro Miwa

    JOURNAL OF MARKETING CHANNELS   25 ( 1-2 )   47 - 72   2018年4月

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    記述言語:英語   掲載種別:研究論文(学術雑誌)   出版者・発行元:ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD  

    This study investigates the impacts of cross-buying behavior in an online shopping mall where customers can purchase from additional product categories from various independent stores. We focus on the extent to which store loyalty and relationship duration moderate the cross-buying effects on three behavioral traits: customers' purchase rate, lifetime duration, and spending. The results reveal that customers who engage in cross-buying more intensely purchase more frequently, have longer expected lifetime duration, and spend higher amounts in each transaction. The impacts on purchase frequency and customer retention are even greater for customers who exhibit higher behavioral loyalty toward some stores. However, store loyalty is found to weaken the association between cross-buying and average spending. Further, relationship duration appears to weaken the effects of cross-buying on purchase rate and spending. These results provide new insights into the impacts of cross-buying on customer value as well as managerial implications for shopping mall owners.

    DOI: 10.1080/1046669X.2019.1646186

    Web of Science

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  • Dynamic Impact of Unprofitable Cross-buying on Purchase Incidence and Purchase Amount 査読

    Makoto Morisada, Yukihiro Miwa, Wirawan Dony Dahana

    Journal of Management Research   10 ( 2 )   2018年

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  • Online Shopping Malls: Behavioral Impacts of Short-and Long-Term Store Loyalty 査読

    Yukihiro Miwa, Makoto Morisada, Wirawan Dony Dahana

    International Business Research   11 ( 3 )   2018年

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  • Investigating the Impacts of Individual Traits and Product Characteristics on Customer Evaluation of Sweepstakes 査読

    Yukihiro Miwa, Makoto Morisada, Wirawan Dony Dahana

    International Journal of Marketing Studies   9 ( 5 )   2017年

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講演・口頭発表等

  • オンラインショッピングモールにおける製品要因の影響に関する実証分析

    三輪幸大, 森貞誠, 金勝鎮, 中村文亮

    第114回日本マーケティングサイエンス学会  2023年12月  日本マーケティングサイエンス学会

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    開催年月日: 2023年

    会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:明治大学和泉キャンパス  

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  • 集客エンタメ産業の分析 - ぴあ株式会社との共同研究の進捗状況について

    早木祥夏, 森貞誠, 山ノ内健太

    香川大学リサーチファーム勉強会  2023年9月  香川大学リサーチファーム

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    開催年月日: 2023年

    会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:香川大学  

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  • オンラインショッピングモールにおけるコロナ禍前後の購買行動の変化―製品特性に着目して―

    三輪幸大, 金勝鎮, 森貞誠, 中村文亮

    日本マーケティングサイエンス学会市場予想のための消費者行動分析研究部会  2023年3月  日本マーケティングサイエンス学会市場予想のための消費者行動分析研究部会

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    開催年月日: 2022年

    会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:大阪府立大学  

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  • 集客エンタメ産業の分析

    早木祥夏, 森貞誠, 山ノ内健太

    香川大学リサーチファーム勉強会  2022年11月  香川大学リサーチファーム勉強会

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    開催年月日: 2022年

    会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:香川大学  

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  • サービス企業における hybrid offering:製品採用タイミングの決定要因および顧客価値への影響

    森貞誠, Wirawan Dony Dahana

    南山大学消費者行動ワークショップ  2019年3月  南山大学

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    開催年月日: 2019年

    会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:南山大学  

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  • Linking Lifestyle to Customer Lifetime Value: An Exploratory Study in an Online Fashion Retail Market

    Wirawan Dony Dahana, Yukihiro Miwa, Makoto Morisada

    関西ファッションビジネス・ワークショップ  2019年2月  グローバルファッションビジネス関西ワークショップ

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    開催年月日: 2019年

    会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:関西大学  

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  • The Effect of Quality Cues and Usage Experience on Market Basket of Service Items

    ウィラワン ドニ ダハナ, 三輪幸大, 熊走有紗, 森貞誠

    第103回日本マーケティングサイエンス学会  2018年6月  日本マーケティングサイエンス学会

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    開催年月日: 2018年

    会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:大阪経済大学  

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  • Behavioral Impacts of Promotion-induced Cross-buying: The Moderating Roles of Age and Gender 国際会議

    Makoto Morisada, Yukihiro Miwa, Wirawan Dony Dahana

    International Conference on Business and Information  2018年1月  International Conference on Business and Information

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    開催年月日: 2018年

    会議種別:口頭発表(一般)  

    開催地:沖縄県コンベンションセンター  

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  • 集団内の相対的地位が顕示的消費に与える影響

    第69回消費者行動研究コンファレンス  2024年12月 

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共同研究・競争的資金等の研究課題

  • ラグジュアリーブランド市場におけるBrand Prominenceの影響

    研究課題/領域番号:25K16756  2025年4月 - 2028年3月

    日本学術振興会  科学研究費助成事業  若手研究

    森貞 誠

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    配分額:1820000円 ( 直接経費:1400000円 、 間接経費:420000円 )

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  • サブスクリプションサービスにおける顧客の獲得と維持

    2020年度 研究活動スタート支援

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